کد خبر: ۱۵۰۵۳۳
تاریخ انتشار: ۰۵:۱۵ - ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - 2017May 02
بیش از 60 درصد مردم دنیا چاقی یا اضافه وزن دارند که مهمترین عامل پیش بینی‌کننده بیماری‌های مزمن (دیابت، بیماری‌های قلبی-عروقی، برخی انواع سرطان و...) است.
شفا آنلاین:سلامت برای اغلب افراد یکی از ارزش های مهم زندگی است و همواره برای خود و دیگران آرزوی آن را دارند. اما متاسفانه آمارها نشان می‌دهد بین آنچه مردم می‌خواهند و آنچه برای سلامت خود انجام می‌دهند فاصله زیادی وجود دارد. به این آمارهای جهانی توجه کنید:

به گزارش شفا آنلاین: بیش از 60 درصد مردم دنیا چاقی یا اضافه وزن دارند که مهمترین عامل پیش بینی‌کننده بیماری‌های مزمن (دیابت، بیماری‌های قلبی-عروقی، برخی انواع سرطان و...) است.
 70 درصد مرگ و میر دنیا به دلیل بیماری‌های مزمن است.
 سالانه 3/2 تریلیون دلار صرف مراقبت‌های سلامت می‌شود در حالیکه تنها 2 درصد این رقم صرف پیشگیری از بیماری‌ها می‌شود.
بی‌تردید بخش قابل توجهی از بیماری‌ها با تغییر در رفتارهای مرتبط با سلامت از جمله تغذیه و فعالیت بدنی قابل پیشگیری، کنترل و حتی درمان است. به دلیل اهمیت موضوع و تبعات و بار اقتصادی- اجتماعی بسیار زیاد این بیماری‌ها استراتژی‌های مختلفی در طول زمان برای پیشگیری و درمان طراحی و اجرا شده است. در این میان مربیگری سلامت (Health Coaching) رویکردی نسبتا نوین است که مورد توجه گروه‌های مراقبت از سلامت و تیم درمان از جمله متخصصان تغذیه قرار گرفته است و شواهدی در مورد تاثیرات مطلوب آن بر تغییرات رفتارهای مربوط به سلامت و همچنین بهبود فاکتورهایی نظیر وزن، فشار خون، قند خون و... وجود دارد.
مربیگری سلامت چیست؟
فرایندی است که در آن به فرد مراجعه کننده اعم از اینکه بیمار باشد یا برای پیشگیری از بیماری و رسیدن به اهداف سلامت مراجعه کرده باشد، کمک می‌شود تا بتواند تغییرات مثبت در رفتارهای مربوط به سلامت خود ایجاد کند. آنچه این رویکرد را از رویکردهای درمانی متمایز و متفاوت می‌سازد پایداری تغییرات در طول زمان است چرا که این تغییرات با توسعه فردی، شناخت ارزش‌ها و تبدیل هدف‌گذاری به عمل همراه می‌شود و همزمان سه مولفه اساسی سلامت یعنی تغذیه، فعالیت بدنی و نگرش مثبت به زندگی را پوشش می‌دهد و سلامت جسم و روان را توام می‌سازد.

این شیوه چگونه به افراد کمک می کند؟
فرایند مربیگری سلامت به طور خلاصه دربرگیرنده موارد زیر است:
 شناخت و آگاهی نسبت به وضعیت فعلی سلامت مراجع و عادات و رفتارهای مربوط به سلامت او و ارائه بازخورد مناسب و به موقع توسط مربی به فرد
 آشکار شدن سطح آمادگی، علاقه‌ها و انگیزه‌های فرد برای تغییر و ایجاد change talk
 تعیین اهدافی که خود مراجع به آن علاقه و تمایل دارد
 شناخت و آگاهی مراجع در مورد توانمندی‌ها و باورها و ارزش‌های خود
 تدارک و آماده سازی برنامه‌ای گام به گام برای تغییر و رسیدن به اهداف
 پیش بینی چالش‌ها و موانع در مسیر تغییر و آمادگی برای پیروزی در این شرایط
 تعیین منابع بیرونی و حمایت‌های محیطی برای موفقیت بیشتر
مربی سلامت چه کسی است؟
مربی سلامت فرد مجربی است که دیدگاه همه جانبه‌نگر به سلامت دارد و با کسب صلاحیت‌هایی نظیر برقراری ارتباط موثر، گوش شنوا و پرورش ویژگی‌هایی نظیر همدلی و حضور آگاهانه، مراجع را در مسیر تغییر و رسیدن به اهداف یاری و راهنمایی می‌کند.
مربیگری سلامت چه ارزش های افزوده‌ دیگری برای مراجع ایجاد می‌کند؟
حضور فعالانه مراجع در فرایند و احترام به اتونومی فرد، اعتماد به نفس بالاتری برای تغییر در او ایجاد می‌کند و این به همکاری بیشتر و بهتر او منجر خواهد شد.
تمرکز بر ویژگی‌ها و مشکلات و نگرانی‌های فرد با رویکرد individua- medicine و راهکارهایی که با مشارکت خود او در نظر گرفته شده اثربخشی بیشتر ایجاد کرده و تعهد بیشتر فرد برای انجام فعالیت‌هایی که روند درمان را تسهیل می‌کند به دنبال خواهد داشت. همسو بودن تغییرات و اقدامات با توانمندی‌های فرد سبب افزایش حس خودکارآمدی در او خواهد شد این ویژگی سبب می‌شود مراجع پس از مدتی یک مربی درونی داشته باشد که در طول زمان بتواند خودمراقبتی داشته و در مواجهه با چالش‌های محیطی به خوبی آنها را مدیریت نماید. یادگیری فعال برای او ایجاد می‌شود که بیشتر از جنس مهارت‌های مرتبط با زندگی سالم از جمله مدیریت استرس، مهارت تصمیم‌گیری و... خواهد بود تا دانش؛ مفهوم یادگیری در این فرایند تجربه کردن و آموختن از تجربه‌هاست. همه این ویژگی‌ها سبب می‌شود تجربه این فرایند برای مراجع خوشایند باشد و این تضمین‌کننده استمرار تغییر در اوست.

مربیگری سلامت چه تفاوتی با شیوه‌های درمانی از جمله رژیم‌درمانی دارد؟

به‌طور کلی می‌توان گفت اساس این شیوه تغییر پارادایم تجویز به پرسش است؛ یعنی مربی به جای آنکه به مراجع دیکته کند که چه کارهایی باید انجام دهد با گوش شنوا و دیگر صلاحیت‌ها متوجه می‌شود مراجع چه تغییراتی می‌خواهد و می‌تواند به وجود آورد و با بازخورد مناسب در درجه اول آگاهی مراجع افزایش خواهد یافت. در ادامه‌ این فرایند، مراجع فردی توانمند در حل مشکل و تصمیم‌گیری برای اقدام و عمل در نظر گرفته می‌شود و که با کمک مربی به آنچه می‌خواهد می‌رسد. با این توصیف مربی سلامت برخلاف رژیم درمانگر، رژیم غذایی خاصی به مراجع ارائه نمی‌دهد بلکه به او کمک می‌کند واقعیت‌های سلامت خود و تغذیه سالم را یاد گرفته و از قدرت غذا برای داشتن زندگی سالم استفاده نماید.سپید
مرضیه عسگری نوری
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: