کد خبر: ۱۵۰۵۱۹
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۰ - ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - 2017May 01
مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان بیان کرد
کتایون نجفی‌زاده مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان در مراسم شب شعر با موضوع اهدای عضو که به یاد زنده‌یاد دکتر افشین یداللهی سفیر اهدای عضو ایران، شب گذشته در خانه هنرمندان برگزار شد، گفت: سالانه به طور میانگین بین 5 تا 8 هزار مرگ مغزی در کشور رخ می‌دهد.
شفاآنلاین>سلامت>مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان گفت: بیش از 25 هزار بیمار نیازمند اهدای عضو در کشور داریم که هر روز بین 7 تا 10 نفر آنها به دلیل نرسیدن عضو می‌میرند.

به گزارش شفاآنلاین،کتایون نجفی‌زاده مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان در مراسم شب شعر با موضوع اهدای عضو که به یاد زنده‌یاد دکتر افشین یداللهی سفیر اهدای عضو ایران، شب گذشته در خانه هنرمندان برگزار شد، گفت: سالانه به طور میانگین بین 5 تا 8 هزار مرگ مغزی در کشور رخ می‌دهد.

وی افزود: همه کار در کشور از جمله ایمنی در کار، رانندگی باید انجام شود تا این آمار کاهش یابد، باید دانست 50 درصد موارد مرگ مغزی(brain death) قابل اهدا هستند اما برخی دیگر به دلیل سن، عفونت شدید و مسائل دیگر اعضای آنها قابل اهدا نیستند.

نجفی‌زاده اضافه کرد: 3 هزار مورد مرگ مغزی در سال اعضای آنها قابل اهدا هستند اما تنها در 25 درصد این موارد اهدا صورت می‌گیرد و 75 درصد دیگر اعضای قابل اهدا خاک می‌شوند و به تعبیر مرحوم دکتر افشین یداللهی این اعضاء همچون سبوی آبی هستند که جلوی تشنه‌لبان به زمین می‌ریزند.

مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان ادامه داد: بیش از 25 هزار بیماری نیازمند اهدای عضو در کشور داریم که هر روز بین 7 تا 10 نفر آنها به دلیل نرسیدن عضو می‌میرند.

وی گفت: در مسئله اهدای عضو نقش فرهنگسرای بسیار مهم است زیرا این کار بدون رضایت خانواده صورت نمی‌گیرد. باید دانست سه پایه اهدای  عضو مسائل علمی، ساختاری و فرهنگی است که 50 درصد این قضیه به مسائل فرهنگی برمی‌گردد.

نجفی‌زاده گفت: برای ایجاد فرهنگ‌سازی باید خانواده‌های اهدای عضو، خیرین،‌رهبران دینی و همه درگیر شوند و هدف از راه‌اندازی این انجمن نیز  همین بوده است. 

مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان گفت: انجمن کمیته‌های مختلفی دارد از جمله کمیته انیمیشن که در آن هنرمندان(artists) جمع می‌شوند و طرح می‌دهند و بعد از پیدا شدن اسپانسر بر روی مسئله اهدای عضو کار می‌کنند. یکی از این کمیته‌ها، کمیته شعر و ادب بود که مسئولیت آن را دکتر یداللهی بر عهده داشت.

وی گفت: آخرین جلسه ما با دکتر افشین یداللهی دو هفته قبل از فوت ایشان برگزار شد و قرار بود سرود ملی اهدای عضو راه‌اندازی شود.


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: