کد خبر: ۱۵۰۴۳۲
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۰ - ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - 2017April 30
مهمترین هدف وزارت بهداشت از گسترش خدمات بهداشتی در مناطق حاشیه‌ای بهره‌مندی آنها از حقوق شهروندی است

شفا آنلاین>سلامت>قائم مقام وزیر بهداشت با اشاره به دو محور تدوین استراتژی کلان و راهبردی و برنامه‌ریزی خرد در حوزه بهداشت در فاز دوم طرح تحول نظام سلامت برای ارتقای سطح بهداشت حاشیه نشینان، گفت: مهمترین هدف وزارت بهداشت از گسترش خدمات بهداشتی در مناطق حاشیه‌ای بهره‌مندی آنها از حقوق شهروندی است.

به گزارش شفا آنلاین،دکتر ایرج حریرچی با بیان اینکه پیش از اجرای طرح تحول نظام سلامت، ۶۵ درصد حاشیه نشینان کشور هیچ نوع خدمات بهداشتی و درمانی دریافت نمی‌کردند، گفت: جمعیت حاشیه‌نشینان کشور در دولت‌های قبلی به ۱۰ میلیون نفر رسیده بود و مردمان حاشیه کلانشهرها از خدمات بهداشتی درمانی مناسب و نیز پوشش بیمه‌ای محروم بودند.

وی با اشاره به اینکه، پیش از اجرای طرح تحول سلامت(Health reform plan)، بسیاری از حاشیه نشینان حتی برای واکسیناسیون فرزندان خود مجبور بودند به مرکز شهر بیایند تا به خدمات بهداشتی دسترسی داشته باشند، افزود: راه‌اندازی بیش از ۱۲۹۰ مرکز جامع خدمات سلامت و بهره برداری از ۳۸۴۱ پایگاه جامع سلامت شهری، اتفاق کم نظیری در تاریخ چند دهه اخیر بود که تعداد ٣٣٢ مرکز خدمات جامع سلامت در حاشیه شهرها و نیز٧٤٧ پایگاه سلامت در این مناطق امکانات بهداشتی و درمانی را در اختیار حاشیه نشینان قرار داد.

حریرچی با بیان اینکه وزارت بهداشت(Ministry of Health) تعداد ۱۰ میلیون و ٣٠٠ هزار نفر حاشیه نشین را در ۷۰۰ سکونتگاه غیر رسمی شناسایی کرد، ادامه داد: ما توانستیم مراقبت‌های بهداشتی مناسبی را به این افراد ارائه دهیم. به طوریکه در حال حاضر به ازای هر دو تا سه هزار نفر جمعیت در کشور، یک کارشناس مراقب سلامت فعالیت می‌کند.

وی همچنین گفت: هم اکنون در مناطق حاشیه‌ای کشور، برای هر ۱۲ هزار نفر جمعیت یک پایگاه سلامت(Health) و برای هر ۵۰ هزار نفر یک مرکز خدمات ایجاد شده است. در این مراکز، انواع خدمات بهداشتی و درمانی به حاشیه نشینان ارائه می شود.

سخنگوی وزارت بهداشت افزود: تعداد ٦٠٣ پزشک، ١٨٥ دندانپزشک، ٣٧٣٦ مراقب سلامت، ٢٩١ کارشناس تغذیه، ٢٨٦ کارشناس سلامت روان در اقدامی بی سابقه در طول تاریخ نظام سلامت کشور، فعالیت دارند و به مردم مشاوره می‌دهند.

وی مهمترین هدف وزارت بهداشت از گسترش خدمات بهداشتی در مناطق حاشیه‌ای را بهره مندی آنها از حقوق شهروندی ذکر کرد و گفت: ۶۵ درصد حاشیه نشینان کشور تا پیش از اجرای طرح تحول نظام سلامت هیچ نوع خدمات بهداشتی و درمانی دریافت نمی‌کردند، همچنین ۸۰ درصد جمعیت حاشیه نشین زیر پوشش هیچ بیمه‌ای نبودند.

حریرچی همچنین تاکید کرد که تا انتهای سال 1395 حدود ۱۱ میلیون نفر از جمعیت مناطق حاشیه‌ای شهرهای کشور زیر پوشش خدمات بهداشتی و درمانی در قالب طرح تحول نظام سلامت قرار گرفته‌اند و دولت تدبیر و امید خدمات بهداشتی و درمانی قابل توجهی به این افراد ارائه می‌کند. به عنوان مثال یکی از بزرگترین جمعیت‌های حاشیه نشین با رقم یک میلیون و ۲۸۲ هزار نفر فقط در مشهد که در هشت پهنه و ۶۶ محله زندگی می‌کنند، تاکنون در مجموع ۱۱۹ پایگاه سلامت و ۴۲ مرکز خدمات جامع در مشهد ایجاد شده که به خدمت مشغول هستند.

قائم مقام وزیر بهداشت از ارائه خدمات بهداشت(Hygiene) دهان و دندان برای 10 میلیون و 500 هزار حاشیه نشین خبر داد و گفت: اولویت اول اجرای این طرح برای 700 سکونتگاه غیررسمی یعنی مناطق حاشیه نشین با جمعیت بالغ بر 10 میلیون و 500 هزار نفر و همچنین شهرهای زیر 50 هزار نفر در نظرگرفته شده استامسال  نیز تصمیم داریم طرح سلامت بهداشت دهان و دندان را در شهرهای بین 50 تا 500 هزار نفر که 18 میلیون از جمعیت کشور در این بازه قرار می‌گیرند، اجرا کنیم.

حریرچی به بازدید خود از مناطق  حاشیه نشین زاهدان قبل از آغاز فاز دوم طرح تحول سلامت اشاره کرد و گفت:حاشیه نشینان شهر زاهدان در شرایط بسیار اسف باری ساکن بودند، مناطقی که فاصله نزدیک با مرکز شهر و با مراکز اداری و حاکمیتی شهر دارند و مملو از مردمی هستند که سلامت و بهداشت آنها مغفول مانده بود و قدم زدن در بین آنها تنها افسوس و شرمندگی را تداعی می‌کرد.

قائم مقام وزیربهداشت ادامه داد: به همین دلیل متولیان حوزه سلامت معضل حاشیه نشینی را در آغاز فاز دوم طرح تحول نظام سلامت، در صدر برنامه‌ریزی‌های خود قرار دادند و در دو محور «تدوین استراتژی کلان و راهبردی» و «برنامه‌ریزی خرد در حوزه بهداشت»، اقدامات موثری را انجام دادند.

وی تاکید کرد: برای برون رفت از مشکلات ناشی از حاشیه نشینی نیازمند تدوین برنامه برای جلب مشارکت همگانی هستیم و مهمترین عامل در موفقیت برنامه‌های بهسازی، تعهد و الزام همه افراد جامعه است.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: