کد خبر: ۱۵۰۳۲۶
تاریخ انتشار: ۱۹:۱۰ - ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - 2017April 29
کم‌خونی، یکی از شایع‌ترین عللی است که موجب می‌شود، بعضی افراد دائما احساس سرما کنند
شفا آنلاین>سلامت>بعضی افراد حتی در فصل گرما احساس سرما می‌کنند و دمای بدنشان همیشه به طرز غیرعادی پایین است.

به گزارش شفا آنلاین، کم‌خونی، یکی از شایع‌ترین عللی است که موجب می‌شود، بعضی افراد دائما احساس سرما کنند. این اختلال خونی بر اثر کمبود گلبول‌های قرمز خون ایجاد می‌شود که علاوه بر حمل اکسیژن در تنظیم دمای بدن نیز نقش دارد. سردی دست و پا، خستگی، تنگی نفس و سرگیجه از علائم بارز کم‌خونی به شمار می‌رود. کم‌خونی بنا به علل مختلف از جمله عوامل ژنتیک(Genetics)، فقر آهن، ابتلا به عفونت‌ و بیماری‌هایی نظیر سرطان یا مشکلات کلیوی بروز می‌کند.

بی‌اشتهایی
بی‌اشتهایی از شایع‌ترین اختلالات تغذیه‌ای است که به علت کاهش فشار خون و متابولیسم(metabolism) موجب افت دمای بدن می‌شود.

بیماری رِینود
بیماری رینود، موجب انقباض رگ‌های خونی و بروز علائمی مانند احساس سرما در انگشتان دست و پا می‌شود. این بیماری ممکن است بر اثر ابتلا به لوپوس، سندرم تونل کارپ یا مصرف برخی داروهای خاص ایجاد ‌شود. قرارگیری در معرض هوای سرد نیز یکی دیگر از محرک‌‌های بروز این بیماری ذکر شده است.

فشار خون پایین
فشار خون پایین ، یکی دیگر از علل مرتبط با اختلال دمای بدن است که موجب می‌شود، خون و در نتیجه اکسیژن کافی به اندام‌های بدن نرسد و فرد احساس سرما کند. ازجمله علائم فشار خون پایین ـ که بی‌شباهت به علائم کم‌خونی نیست ـ می‌توان به سرگیجه، غش، خستگی، تهوع و تاری دید اشاره کرد. در خطرناک‌ترین نوع فشار خون خیلی پایین که شوک گفته می‌شود، اندام‌های بدن به علت فقدان جریان خون آسیب جدی می‌بینند.

کم‌کاری غده تیروئید
کم‌کاری غده تیروئید(Thyroid) که در گردن قرار دارد، می‌تواند موجب اختلال دمای بدن شود. ابتلا به بیماری‌های خودایمنی و پرتو درمانی، دو مورد از شایع‌ترین علل بروز کم‌کاری تیروئید هستند. سایر عوارض کم‌کاری تیروئید عبارتند از: خستگی، فراموشی، افسردگی، خشکی پوست و یبوست. ترشح هورمون تیروئید توسط غده هیپوفیز در مغز تحریک می‌شود. بنابراین بخشی از عوارض کم‌کاری غده هیپوفیز مشابه عوارض ناشی از کم‌کاری غده تیروئید خواهد بود.

استرس
در مواقع استرس‌زا که بدن درگیر واکنش جنگ یا گریز می‌شود، فرد ممکن است به علت هجوم جریان خون به اندام‌های اصلی و ضعیف‌تر شدن این جریان به اندام‌هایی مانند دست و پا احساس سرما کند.
برچسب ها: تیروئید ، هیپوفیز ، واکنش
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: