کد خبر: ۱۵۰۲۹۵
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۰ - ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - 2017April 29
با توجه به جمعیت 140 تا 150 هزار نفری پرستاران شاغل در کشور بر اساس یک برنامه زمان بندی شده، قرار است به تدریج در مدت زمان سه تا چهار سال همه پرستاران دارای صلاحیت، پروانه صلاحیت حرفه‌ای دریافت کنند
شفا آنلاین>سلامت>مدیر کل دفتر ارتقای سلامت و خدمات بالینی پرستاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از آغاز فاز دوم صدور پروانه صلاحیت حرفه‌ای برای پرستاران در کشور خبر داد.

به گزارش شفا آنلاین،احمد نجاتیان افزود: پیرو ابلاغ آیین‌نامه صدور پروانه صلاحیت حرفه‌ای پرستاران در سال 95 از سوی وزیر بهداشت، با توجه به جمعیت 140 تا 150 هزار نفری پرستاران شاغل در کشور بر اساس یک برنامه زمان بندی شده، قرار است به تدریج در مدت زمان سه تا چهار سال همه پرستاران دارای صلاحیت، پروانه صلاحیت حرفه‌ای دریافت کنند.

وی ادامه داد: بر این اساس کار صدور پروانه صلاحیت حرفه‌ای پرستاران سال گذشته شروع شده و در فاز اول مدیران پرستاری دانشگاه‌های علوم پزشکی(Medical Sciences) و بیمارستان‌های کشور که جمعیتی حدود 10 هزار نفر هستند، پروانه صلاحیت حرفه‌ای خود را دریافت کردند.

مدیر کل دفتر ارتقای سلامت(Health) و خدمات بالینی پرستاری وزارت بهداشت اضافه کرد: بر اساس مصوبه کمیته صدور پروانه صلاحیت حرفه‌ای وزارت بهداشت قرار است، در فاز دوم این طرح که از اردیبهشت امسال (سال 96) آغاز شده است، سه گروه دیگر از پرستاران،پروانه صلاحیت حرفه‌ای دریافت کنند.

وی ادامه داد: این سه گروه پرستاران پیشکسوت را که قبل از سال 1370 در رشته پرستاری از دانشگاه‌ها فارغ التحصیل شده‌اند، پرستاران شرکتی و پرستارانی که در بخش مراقبت در منزل ارائه خدمت می‌کنند، شامل می‌شود.

نجاتیان گفت: علت انتخاب این سه گروه از پرستاران در فاز دوم این است که بخشی از آنان پرستاران پیشکسوت هستند و ممکن است در شرف بازنشستگی باشند، بنابراین لازم است زودتر و قبل از بازنشستگی برای آنان پروانه صلاحیت حرفه‌ای صادر شود.
 
وی افزود: پرستاران شرکتی یا قراردادی نیز چون ممکن است به هر دلیلی قرارداد آنها فسق شود و مجدد بخواهند در جای دیگری مشغول به کار شوند، در اولویت قرار گرفته‌اند ضمن اینکه لزوم آموزش مداوم این پرستاران نیز ایجاب می‌کند که حتما، پروانه صلاحیت حرفه‌ای برای آنان صادر شود.

مدیر کل دفتر ارتقای سلامت و خدمات بالینی پرستاری وزارت بهداشت گفت: گروه سوم و شاید از همه مهمتر، پرستارانی هستند که می‌خواهند در سطح جامعه و در منازل ارائه خدمت داشته باشند، این پرستاران حتما برای فعالیت باید پروانه صلاحیت حرفه‌ای داشته باشند، بنابراین صدور پروانه صلاحیت حرفه‌ای برای این دسته از پرستاران نیز در اولویت قرار گرفته است.

وی ادامه داد: اجرای فاز دوم صدور پروانه صلاحیت حرفه‌ای پرستاران از اول اردیبهشت به دفاتر پرستاری دانشگاه‌های علوم پزشکی ابلاغ شده است و پیش بینی می‌شود، پروانه صلاحیت حرفه‌ای برای گروه‌های تعیین شده از پرستاران که حدود 15 هزار نفر برآورد می‌شوند در شش ماه اول امسال انجام شود.

نجاتیان گفت: شرایط صدور پروانه صلاحیت حرفه‌ای نیز مانند گروه قبلی که در سال گذشته انجام شد، این است که حتما باید مدرک معتبر دانشگاهی در رشته پرستاری داشته باشند، دوره طرح را گذرانده باشند و امتیازهای لازم را از نظر آموزش مداوم کسب کرده باشند.

وی افزود: علاوه بر آن پرستاران متقاضی پروانه صلاحیت حرفه‌ای اظهارنامه‌ای را مبنی بر برخورداری از سلامت جسمی و روانی و نداشتن هیچگونه سابقه محکومیت در دادگاه‌های انتظامی سازمان نظام پزشکی پر می‌کنند تا در آینده برای ادامه فعالیت آنها مشکلی به وجود نیاید.

مدیر کل دفتر ارتقای سلامت و خدمات بالینی پرستاری وزارت بهداشت(Ministry of Health) ادامه داد: پرستاران متقاضی پروانه صلاحیت حرفه‌ای می‌توانند به تدریج با مراجعه به دفاتر پرستاری دانشگاه‌های علوم پزشکی با ارائه مدارک لازم برای دریافت این گواهی مراجعه کنند.

وی گفت: همزمان در تلاش هستیم تا سامانه الکترونیک کشوری صدور پروانه صلاحیت حرفه‌ای پرستاران نیز راه‌اندازی شود، کار راه‌اندازی این سامانه نیز شروع شده اما با توجه به لزوم دقت، جامع بودن و بی‌نقص بودن این سامانه، هنوز کار آن تمام نشده و در حال راه‌اندازی است.

نجاتیان افزود: با شروع فعالیت سامانه کشوری صدور پروانه صلاحیت حرفه‌ای پرستاری در شش ماه اول امسال، کار ثبت نام و صدور این پروانه از طریق این سامانه انجام می‌شود اما تا آن زمان، کار صدور پروانه صلاحیت حرفه‌ای به صورت دستی در دانشگاه‌های علوم پزشکی انجام می‌شود.

پروانه صلاحیت حرفه‌ای پرستاری، مدرکی است که صلاحیت فرد را برای انجام خدمات پرستاری نشان می‌دهد و از ورود افراد فاقد صلاحیت به حرفه پرستاری جلوگیری می‌کند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: