کد خبر: ۱۵۰۲۴۳
تاریخ انتشار: ۰۵:۰۰ - ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - 2017April 29
۱۰ درصد افراد جامعه دچار مشکلات ارتباطی نظیر مشکل در صحبت کردن، مشکلات شنوایی، ارتباط با دیگران و سایر موارد هستند که از این میان یک درصد از افراد جامعه از لکنت زبان رنج می‌برند
شفا آنلاین>سلامت>ارجاع به موقع به متخصصان گفتار درمانی موجب حذف جراحی‌های مرتبط با اختلالات ارتباطی مثل مشکلات تکلم و شنوایی می‌شود.

به گزارش شفا آنلاین،اکبر‌ دارویی عضو هیأت علمی گروه گفتار‌درمانی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی گفت: ۱۰ درصد افراد جامعه دچار مشکلات ارتباطی نظیر مشکل در صحبت کردن، مشکلات شنوایی، ارتباط با دیگران و سایر موارد هستند که از این میان یک درصد از افراد جامعه از لکنت زبان رنج می‌برند.

وی ادامه داد: لکنت از جهت روانی، اجتماعی(social)، تحصیلی و شغلی فرد را عقب می‌اندازد و عوارض متعددی در پی دارد که اگر جایگاه گفتار‌درمانی شناخته شود و افراد با مشکلات متعدد گفتاری به موقع مراجعه کنند بسیاری از مشکلات حل و از عوارض آن کاسته می‌شود.

دارویی اظهار داشت: مشکلات تلفظی، مشکلات در صوت، صدا و حنجره افرادی که با صدای خود کار می‌کنند نظیر معلمان، قاریان، مجریان و سایر مشاغل بسیار دیده می‌شود که اگر این افراد به موقع به گفتار‌درمانگران مراجعه کنند، از اعمال جراحی مصون می‌مانند.

وی افزود: گفتاردرمانی(Speech Therapy) و شناخت جایگاه و خدمات گفتاردرمانگران در جامعه، نظام سلامت و پزشکان متخصص حائز اهمیت است، زیرا زبان اولین گام ارتباطی است و افراد با مراجعه زودهنگام به گفتاردرمانگران از بسیاری از عوارض در امان هستند.

دارویی اضافه کرد: آمار بالای سالمندی، سکته‌های مغزی، آلزایمر و سایر موارد زمینه‌ساز اختلالات گفتاری، اختلالات بلع و موارد دیگر است که اگر جایگاه گفتاردرمانی در این عرصه‌ها شناخته شود، بسیاری از عوارض در اختلالات و بیماری‌های متعدد به حداقل می‌رسد.

وی در ادامه توضیحاتش تصریح کرد: گفتاردرمانی رشته‌ای از توانبخشی است که بدون دخالت دارو و جراحی بسیاری از اختلالات گفتاری را برطرف می‌کند. امیدواریم جامعه پزشکی، متولیان سلامت و رسانه‌ها برای ارتقاء سلامت هر چه بیشتر خدمات گفتاردرمانی را به جامعه و رشته‌های پزشکی وابسته معرفی کنند.

وی همچنین گفت: در پانزدهمین همایش گفتاردرمانی ۱۸۰ مقاله به دبیرخانه و سایت همایش ارسال شد که با داوری متخصصان، ۷۷ مقاله به عنوان پوستر، ۱۸ مقاله به عنوان سخنرانی و ۳ پنل با حضور افراد بین رشته‌ای مورد تبادل نظر و هم‌اندیشی تخصصی قرار گرفتند.

دارویی یادآور شد: با توجه به آمارهای اختلالات گفتاری، بیماری‌های طیف اوتیسم، فلج مغزی، عقب ماندگی‌های ذهنی، ناشنوایی و سایر بیماری‌ها، نباید از مداخله‌های گفتار‌درمانی غافل شده و سن طلایی درمان را از دست دهیم.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: