کد خبر: ۱۵۰۱۶۵
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۰ - ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - 2017April 28
یکی از مهم‌ترین برنامه‌هایی که در کشور برگزار می‌شود، جشنواره شهید مطهری است و اگر بپذیریم صلاح یک کشور از راه ارتقای فرهنگی صورت می‌گیرد، ادعای گزافی نیست
شفا آنلاین>سلامت>وزیر بهداشت با بیان این که ورود دانشجویان به رشته‌های علوم پزشکی بدون ارزیابی رفتار مصلحت نیست، گفت: گزینش اخلاقی در برخی از رشته‌های تخصصی از سال جاری آغاز خواهد شد.

به گزارش شفا آنلاین، دکتر هاشمی، وزیر بهداشت(Hygiene) و درمان و آموزش پزشکی، در هجدهمین همایش کشوری آموزش علوم پزشکی و جشنواره شهید مطهری اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین برنامه‌هایی که در کشور برگزار می‌شود، جشنواره شهید مطهری است و اگر بپذیریم صلاح یک کشور از راه ارتقای فرهنگی صورت می‌گیرد، ادعای گزافی نیست.

وی ادامه داد:‌ آموزش و پرورش و آموزش عالی در کشور و نهادهای فرهنگی اعم از حوزه علمیه،‌ صدا و سیما و رسانه‌ها باعث سعادت و پیشرفت کشور می‌شود و اگر عزتی برای ایرانیان که باور به انقلاب اسلامی دارند وجود داشته باشد، طبیعی است که از راه آموزش و پرورش و آموزش عالی و حوزه‌های علمیه اتفاق می‌افتد.

هاشمی ادامه داد: طبیعی است نمی‌شود وضعیت فرهنگی و بهداشت کشور را در یک یا دو دولت سامان داد و گاهی رفتارهای فرهنگی که در نسل‌های مختلف بروز و ظهور دارد تا مدت‌ها به قوت خود باقی می‌ماند.

وی با بیان این که با توجه به مشکلاتی که در زمان آغاز فعالیت دولت در حوزه بهداشت وجود داشت، اولویت اصلی را بر موضوع درمان(Treatment) قرار دادیم و طرح تحول سلامت را شروع کردیم و کارهای ارزشمندی در این حوزه انجام شد و در مرحله  بعدی آموزش و طرح تحول آموزش در دانشگاه های علوم پزشکی مورد توجه قرار گرفت و یکی از دلایل تاخیر در این امر گرفتاری های حوزه بهداشت و درمان بود.

وزیر بهداشت با اشاره به این که یکی از اتفاقات مهم در این دوره تبدیل شدن چندصدایی‌ها به همنوایی در آموزش علوم پزشکی بود، گفت: در حال حاضر همه یک هدف را دنبال می‌کنند و نقشه راه مشخص است و این  مسأله جای شکرگزاری دارد.

هاشمی در ادامه اظهار کرد: در سال 93 اعتبارات وزارت بهداشت بهتر از سال 94 و95 بود و از این جهت سال سختی در حوزه تحول آموزش در کشور را تجربه کردیم.

وی ادامه داد:‌ موضوع آمایش سرزمین مسأله مهمی بود که شورای عالی انقلاب فرهنگی و نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری کمک شایانی در این حوزه کردند و تنها جایی بود که به صورت هدفمند کارش را دنبال کرد؛ در حالی که این مسأله هنوز در کشور جای خود را پیدا نکرده است و به طور مثال هنوز مشخص نیست محور توسعه در کردستان،‌ ایلام و خوزستان چه باید باشد.

وی افزود: طرح آمایش سرزمین در کل مدیریت کشور علی رغم همه فرصت‌هایی که به وجود آمده هنوز تعریف نشده است و وزارت بهداشت در حوزه آموزش علوم پزشکی توانست این کار را به خوبی انجام دهد.

وزیر بهداشت در ادامه این مراسم در خصوص دانشگاه مجازی وزارت بهداشت اظهار کرد: این دانشگاه هنوز مراحل مقدماتی خود را می‌گذراند و به دلیل رشد روزافزون در سال‌های آینده بهتر معرفی خواهد شد و مورد استقبال بیشتری به خصوص در مورد برگزاری آزمون‌های علوم پزشکی قرار خواهد گرفت.

دکتر هاشمی با تقدیر از علمکرد مناسب معاونت آموزشی وزارت بهداشت در سال‌های اخیر، خاطرنشان کرد: در دوره اخیر معاونت آموزشی با بسیاری از فعالیت‌های نامناسب در حوزه آموزش مقابله کرد و در حالی که در دوره های گذشته نهادهای مختلفی در امور آموزش دخالت می‌کردند، در این دوره جلوی بسیاری از دخالت‌ها که حتی در برگزاری آزمون‌ها اتفاق می‌افتاد، گرفته شد و همچنین پیشگیری(prevention) از راه‌اندازی رشته های جدید در دانشکده‌های غیر پزشکی به خصوص با همکاری دانشگاه آزاد گرفته شد.

وزیر بهداشت اظهار کرد: اعتباربخشی و بین‌المللی سازی از اقدامات مناسب معاونت آموزشی وزارت بهداشت در سال‌های اخیر بوده است که به خوبی پیش می‌رود و پیشنهاد می‌کنیم وضعیتی که در حال حاضر به عنوان ظرفیت دانشجوی بین الملل داریم که بیست درصد است می‌تواند به دانشجویان ایرانی داده شود که در حال حاضر در خارج از کشور تحصیل می‌کنند.

وزیر بهداشت در پایان با بیان این که ورود افراد به رشته‌های علوم پزشکی بدون ارزیابی رفتار، مصلحت نیست، تأکید کرد: امیدواریم بتوانیم در زمان ورود نیز علاوه بر دوران تحصیل انتخاب افراد شایسته را داشته باشیم تا از گرفتاری‌هایی که بعداًَ به وجود می‌آید جلوگیری شود و در این زمینه گزینش امری ضروری است که البته در برخی از رشته های تخصصی از امسال شروع خواهد شد که اعلام می‌شود.

برچسب ها: بهداشت ، درمان ، سلامت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: