کد خبر: ۱۵۰۱۰۷
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۰ - ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - 2017April 27
باید به فکر غربت‌زدایی رشته گفتار‌درمانی در عرصه سلامت باشیم و به حضور جایگاه و تعیین هویت نقش توانبخشی در نظام سلامت آگاه شویم
شفا آنلاین>سلامت>رییس سازمان نظام‌پزشکی کشور گفت: آیین‌نامه جدیدی در رشته گفتار‌درمانی وجود ندارد و وزارت بهداشت به دنبال رفع این مشکل است.

به گزارش شفا آنلاین،علیرضا زالی رییس سازمان نظام‌پزشکی کشور در محل برگزاری پانزدهمین همایش گفتار‌درمانی(Speech Therapy) ایران واقع در تالار ایوان‌شمس گفت: باید به فکر غربت‌زدایی رشته گفتار‌درمانی در عرصه سلامت باشیم و به حضور جایگاه و تعیین هویت نقش توانبخشی در نظام سلامت آگاه شویم.

وی ادامه داد: در حوزه گفتار و مشکلات گفتار شاهد فصل مشترکی با سایر رشته‌های پروانه‌دار هستیم که امیدواریم با بازبینی جایگاه مدون و تأثیرگذار رشته‌های توانبخشی(Rehabilitation) و رفع مشکلات بیمه‌ای شاهد ارتقاء هویتی رشته گفتار‌درمانی و تبیین جایگاه این رشته باشیم.

زالی افزود: بضاعت اقتصادی مراجعان به گفتار‌درمانگران و از سویی عدم پوشش بیمه‌ای باعث می‌شود گروهی درمان را نیمه کاره ر‌ها کنند و گروه دیگری زمان طلایی مداخلات گفتاری را از دست دهند که این به ضرر نظام سلامت است.

وی اظهار داشت: در کشورهای پیشرفته تلاش روی نظام سلامت(Health) و اجتماعی در حوزه کودکان است که در توسعه پایدار و نظام اجرایی مؤثر هستند. اگر فردی از کودکی در حوزه گفتار مغفول واقع شود، در آینده از ارتباطات و نقش عملکردی محروم مانده و در نهایت جامعه متضرر می‌شود.

زالی بیان کرد: گفتار‌درمانی سنگ بنای حوزه توانبخشی است، زیرا موجب فراهم سازی ارتباطات پویا و مستمر در جامعه خواهد بود، اما مشکلات مالی، نبود حمایت‌های بیمه‌ای و فرهنگ عرفی جامعه موجب می‌شود که بسیاری از افراد حوزه اختلالات گفتار از کودکی را به فراموشی بسپارند و با فضای اضطرابی در محیط‌های آموزشی و سایر محیط‌ها شاهد تشدید مشکلات گفتاری باشند.

***در حوزه اختلالات گفتاری در کشور آمار دقیقی موجود نیست
زالی عنوان کرد: خوشبختانه امروز حوزه توانبخشی از حوزه تشخیص و درمان به پیشگیری و غربالگری(Screening) رسیده است و از آنجایی که آمار دقیقی از اختلالات گفتار در کشور نداریم، گفتار‌درمانگران با ورود به حوزه پیشگیری می‌توانند به نظام سلامت کمک کنند.

وی افزود: رشته‌های توانبخشی و به ویژه گفتاردرمانی با نقش پیشگیری در نظام خانواده و ارجاع نیز می‌توانند مثمر ثمر واقع شوند و گفتاردر‌مانگران نباید از کار تیمی غافل شوند بلکه باید با ارتباط با رشته‌های پزشکی مداخلات حرفه‌ای خود را به پزشکان و نظام سلامت معرفی کنند.

زالی در ادامه طولانی بودن و مستمر بودن پروتکل درمان و از سویی عدم حمایت بیمه‌ها را از اقدامات در دست بررسی سازمان نظام پزشکی دانست و گفت: گفتاردرمانگران باید در حوزه تشخیصی، ابزارهای نوین تشخیصی، غربالگری و مداخله که در جهان رو به رشد است، ورود پیدا کنند و با بکارگیری فناوری‌های نوین و پویا بودن روش‌های مداخله‌ای و از همه مهم‌تر بازبینی سرفصل‌های آموزشی کادر توانبخشی مجرب و به‌روزی را برای ارائه خدمات به جامعه تربیت کنند.

***لکنت؛ شایع‌ترین اختلال تکلمی در کشور
رییس سازمان نظام پزشکی کشور در پانزدهمین کنگره گفتاردرمانی ایران گفت: لکنت شایع‌ترین اختلال تکلمی در کشور است و تخمین می‌زنند حدود یک میلیون نفر دچار درجاتی از لکنت زبان هستند که هنوز آمار دقیقی نداریم، اما آمار پیش رو میزان نیا گفتاردرمانی به کشور را نشان می‌دهد.

وی با اشاره به آمار و اهمیت نقش و اشتغال گفتاردرمانگران در حوزه سلامت معرفی این رشته در حوزه سلامت و مردم را حائز اهمیت دانست و گفت: از ۲۰ سال پیش آسیب‌هایی در تعرفه‌ها داریم و بحث تعرفه‌های توانبخشی با توجه به مداخلات و طولانی بودن با ویزیت‌ها یکسان نیست.

وی اضافه کرد: در کتاب ارزش‌گذاری خدمات اقداماتی انجام شده، اما احتیاج به اقدامات بیشتری است و نظام‌ پزشکی با کمک انجمن گفتار‌درمانی در صدد رفع اشکالات ساختاری در رشته‌های پروانه‌دار است.

***تأخیر در بکارگیری ظرفیت گفتاردرمانی در بالین
زالی رییس سازمان نظام پزشکی در پایان گفت: تأخیر در بکارگیری ظرفیت گفتار درمانی در بالین کشور و در نظام سلامت از موضوعاتی است که باید به آن پرداخته شود، زیرا در بسیاری از مشکلات و اختلالات بلع، گفتار و غیره جای تیم گفتاردرمانی خالی است که اگر گفتاردرمانگران حضور داشته باشند می‌توانیم شاهد پاسخ اقدامات درمانی باشیم. از این رو باید حصارهای بین رشته‌ای را تغییر دهیم و رشته گفتاردرمانی که در پروتکل پیشگیری، درمان و غربالگری مهجور مانده است را به جامعه معرفی کنیم تا شاهد ارتقاء نظام سلامت و مراجعان باشیم.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: