کد خبر: ۱۴۹۸۸۴
تاریخ انتشار: ۱۷:۳۰ - ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - 2017April 25
احمد رئیسی اظهار کرد :بیماری مالاریا عمدتا از کشورهای مجاور ایران به ویژه پاکستان وارد کشور می شود و در سالهای اخیر از 11 شهرستان کشور گزارش شده که عمدتاً مربوط به استان سیستان و بلوچستان است.
شفاآنلاین>حوادث پزشکی>رییس اداره مالاریای وزارت بهداشت با اشاره به اینکه مالاریا هنـوز یکی از مهمتـرین علل مـرگ ومیـر دربسیاری از کشورهای درحال توسعه به شمار می آید، گفت:آمار موارد بومی این بیماری در ایران طی 5 سال گذشته از حدود هشت هزار مورد به کمتر از 100 نفر در پایان سال 1395 رسیده است.

به گزارش شفاآنلاین،امروز سه شنبه پنجم اردیبهشت ماه ( 25 آوریل ) با نام روز جهانی مبارزه با مالاریا نامگذاری شده است ، بیماری که در برخی از استان های کشور مانند استان های سیستان و بلوچستان وجود دارد.
احمد رئیسی  افزود:بیماری مالاریا عمدتا از کشورهای مجاور ایران به ویژه پاکستان وارد کشور می شود و در سالهای اخیر از 11 شهرستان کشور گزارش شده که عمدتاً مربوط به استان سیستان و بلوچستان است.
رییس اداره مالاریای مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خاطرنشان کرد: انتقال مالاریا کماکان در 99 کشور دنیا گزارش شده و در جهان حدود 3.3 میلیارد نفر در معرض خطر ابتلا به مالاریا قرار دارند و بر اساس آخرین تخمین سازمان جهانی بهداشت در سال 2015 تعداد مبتلایان 214 میلیون نفر بوده است.
رئیسی با استناد به آمار سازمان جهانی بهداشت(world health organization) ادامه داد: مالاریا همچنین در سال 2015 سبب مرگ 438 هزار نفر شده است که 306 هزار نفر آنها را کودکان زیر پنج سال تشکیل می دهند.

*** لاریجان آذربایجان شرقی الگوی موفق در زمینه مهار مالاریا
رییس اداره مالاریای وزارت بهداشت(ministry of health) افزود: محل زندگی لارو پشه ناقل مالاریا در حاشیه آب های جاری با سرعت ملایم می باشد و کمتر در مانداب و آب های راکد زندگی می کنند بدیهی است استفاده از تدابیر محیط زیستی مانند بهسازی محیط از روشهای بی خطر و ماندگار برای کاهش ظرفیت زیست گاه های لاروی ضروری است که منطقه لاریجان در کنار ارس (آذربایجان شرقی) الگوی موفقی در زمینه مهار مالاریا است که در مقایسه با روش های شیمیایی بسیار به صرفه است که علاوه بر از بین بردن محل زندگی پشه آنوفل ، بستر کشاورزی را نیز فراهم کرده است.
وی با اشاره به روش های مبارزه با مالاریا بر حسب تنوع زیست و لانه های لاروی گفت: مبارزه مکانیکی یکی از اقداماتی است که در روش مبارزه می توان انجام داد و شامل پُرکردن گودال ها و آبگیر ها، به جریان انداختن و یا نهر کشی کردن آبها و زه کشی آبهای سطحی راکد است و همچنین مبارزه بیولوژیکی و مبارزه شیمیایی از دیگر اقدامات برای مهار مالاریا است.
وی افزود: ایران یکی از کشورهای موفق و پیشرو در جهان در زمینه حذف مالاریا است و بر اساس آخرین گزارش های دریافتی از دانشگاه های علوم پزشکی کشور، تعداد موارد بومی مالاریا در 5 سال گذشته از حدود هشت هزار مورد به کمتر از 100 نفر در پایان سال 1395 رسیده است که در سال گذشته هیچ مورد مرگ و میری در ایران گزارش نشده است.
رییس اداره مالاریای وزارت بهداشت استفاده از پشه‌بندهای آغشته به حشره کش در مناطق آلوده، برای گروه‌های جمعیتی‌ که بیشتر در معرض خطر هستند مانند کودکان و زنان باردار را مفید و ضروری خواند و گفت: نشانه های مقدماتی بیماری مالاریا، نظیر خستگی، احساس درد در عضلات ، سردرد، تهوع و استفراغ، لرزهای خفیف و درد در ناحیه کمر است و دمای بدن به 38 تا 39درجه سانتی گراد می رسد ولی علایم اولیه مالاریا غیر اختصاصی است و با بسیاری از بیماری های عفونی حاد و تب دار منجمله بیماری ویروسی و آنفلوانزا اشتباه گرفته می شود.
رئیسی همچنین توضیح داد: در زمان گزش پشه آنوفل ماده، انگل مالاریا وارد بدن پشه شده و تکثیر پیدا می کند و بدنبال گزش فرد سالم تعدادی انگل مالاریا (اسپروزوئیت) همراه با بزاق وارد جریان خون فرد سالم می شود. پس از آنکه اسپروزوئیت وارد بدن فرد شد و مرحله اولیه را در کبد گذراند چرخه شیزوگونی خونی آغاز می شود و به حدی می رسد که لرز و تب و سایر نشانه های بالینی را ایجاد می کند.
مالاریا یک بیماری حاد و مزمن است.
عامل بیماری انگلی تک یاخته است از جنس پلاسمودیوم. عمدتا چهارگونه پلاسمودیوم باعث بیماری در انسان می شوند که شامل پلاسمودیوم فالسیپارم، ویواکس، اواله و مالاریا می باشد. ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: