کد خبر: ۱۴۹۷۷۵
تاریخ انتشار: ۰۳:۱۵ - ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - 2017April 25
این مرجع تقلید گفت: «برخی از پزشکان به بنده گفته‌اند پارازیت‌ها و حتی امواج موبایل یکی از عوامل موثر در گسترش سرطان است. باید برای پارازیت‌ها و امواج موبایل فکری شود.»
 شفا آنلاین:سال‌هاست که مسئولان و کارشناسان مختلف درباره سرطان‌زا بودن پارازیت‌ها هشدار می‌دهند اما متاسفانه هیچ‌کس برای حل این مشکل گامی برنمی‌دارد یا اگر هم برمی‌دارند، نتیجه‌ای نداشته و آسیب پارازیت‌ها، روزبه‌روز گریبان افراد بیشتری را می‌گیرد.

به گزارش شفا آنلاین:به نقل از سپید حالا اما مسئله پارازیت‌ها <Parasites>آن‌قدر جدی شده‌ است که آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی هم درباره آن هشدار داده و از مسئولان خواسته که برای حل این مشکل فکری بکنند.

آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی در دیدار با رئیس و جمعی از اعضای هیئت‌رئیسه دانشگاه علوم پزشکی استان قم که در دفتر این مرجع تقلید انجام شد، بابیان اینکه موضوع سلامت در زندگی انسان حرف نخست را می‌زند، گفت: «بدون سلامت تحصیل علم، کسب‌وکار، تامین امنیت، زراعت و تولید معنا ندارد.»

او با تاکید بر اینکه سلامت ازنظر شرعی و عقلی در زندگی انسان‌ها جایگاه مهمی دارد، ادامه داد: «کمک به سلامت کمک به علم، تولید پیشرفت، جهاد و دیگر عرصه‌هاست؛ تامین سلامت تنها به‌وسیله اشخاص و افراد امکان‌پذیر نیست به همین علت دولت و خیرین باید به میدان آمده تا بتوانند در این مسیر به اهداف موردنظر برسیم.»

این مرجع تقلید گفت: «برخی از پزشکان به بنده گفته‌اند پارازیت‌ها و حتی امواج موبایل یکی از عوامل موثر در گسترش سرطان است. باید برای پارازیت‌ها و امواج موبایل فکری شود.»

او با اشاره به اینکه استفاده مستمر از تلفن‌های همراه سلامت افراد را در معرض خطر قرار می‌دهد، ادامه داد: «فرهنگ استفاده درست از این ابزار باید در میان مردم ترویج شود و مسئولان بهداشت و درمان باید بررسی‌های لازم را در این حوزه دنبال کرده تا بتوانند از آسیب‌رسانی امواج به مردم جلوگیری کنند.»

پیش‌ازاین هم رضا ملک‌زاده، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفته بود که پارازیت‌ها می‌توانند بر انواعی از سرطان‌ها تاثیر جدی‌ای داشته باشند. به گفته ملک‌زاده مطالعات مختلف نشان داده است که امواج پارازیت واقعا روی سلامتی تاثیر دارند و به‌خصوص می‌تواند اثرات مضری روی نوزادان داشته باشد و همچنین گزارش‌های خیلی جدید می‌گوید که پارازیت‌ها می‌توانند روی برخی از انواع سرطان تاثیر بگذارند. علاوه بر اینکه امواج و پارازیت‌ها ممکن است باعث ایجاد سرطان شود، می‌تواند عوارض دیگری هم برای سلامتی داشته باشد و می‌تواند در شیوع بیشتر سرطان در کشور ما هم تاثیرگذار باشد. او توصیه کرده که از استفاده از پارازیت‌ها پرهیز شود.

البته وزیر بهداشت به این سخنان ملک‌زاده واکنش نشان داد و گفت: «از آقای ملک‌زاده و سیاری خواسته‌ایم که اگر مدرکی در این زمینه دارند ارائه دهند چرا که مطمئنم که اثرگذار خواهد بود و اگر ندارند، کلی‌گویی نکنند؛ باید با مدرک صحبت کنیم. سال اولی که شروع به کار کردیم از این آقایان و البته گروه‌های دیگری خواستیم که پارازیت‌ها و امواج را در نقاط مختلف کشور و بخصوص در تهران بررسی کنند. در این خصوص دستگاه‌هایی مانند سازمان انرژی اتمی و وزارت ارتباطات هم به‌طور مستقیم مسئول هستند. آنچه به ما گزارش کردند با صحبت‌هایی که امروز مطرح می‌کنند، مغایرت دارد. چنانچه به ما مدرک علمی ارائه دهند که این امواج برای سلامت انسان مضر است، حتماً اقدام می‌کنیم.» بشیر خالقی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هم درباره وضعیت رسیدگی به پارازیت‌ها گفت: «مراجع علمی باید مسئله آسیب‌های پارازیت‌ها را تائید کنند. در روزنامه‌ها و شبکه‌های اجتماعی بارها درباره آسیب پارازیت‌ها نوشته شده‌است اما مراجع علمی باید دراین‌باره نظر بدهند.»

او به این سوال که چند وقت پیش ملک‌زاده، معاون تحقیقات وزارت بهداشت درباره آسیب‌های پارازیت‌ها گفته بودند و آیا این تائید مراجع علمی نیست، پاسخ داد: «دقیقا مشخص نشده که پارازیت‌ها چه تاثیری بر سلامت مردم می‌گذارند. این یک مطلب علمی است، کلا ثابت نشده‌ است، رد هم نمی‌کنیم. جواب بله و خیر قطعی ندارد که بگوییم بله پارازیت‌ها خطرناک هستند و یا نه نیستند.»

خالقی ادامه داد: «باید مراجع علمی به کمیسیون دعوت شوند و در جلسه‌ای با آن‌ها مشورت کنیم و تصمیم بگیریم.»

این نماینده مجلس در پاسخ به این سوال که پس مسئولان چه زمانی قرار است به این موضوع که به‌طور مستقیم با جان مردم سروکار دارد، رسیدگی کنند؟ گفت: «در آغاز کمیسیون مباحث روز مطرح می‌شود و موردبررسی قرار می‌گیرد. من این موضوع را در جلسه کمیسیون مطرح می‌کنم و از مراجع علمی برای رسیدگی به این مسئله دعوت خواهیم کرد.»

همچنین حیدر علی عابدی، عضو دیگر کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، درباره وضعیت رسیدگی به پارازیت‌ها گفت: «واقعیت این است که این موضوع هنوز در کمیسیون بهداشت و درمان مطرح نشده است و تا حالا در دستور کار کمیسیون قرار نگرفته است.»

عابدی ادامه داد: «در برنامه ششم نکته‌ای آورده‌ایم که باید اثرات و مضرات پارازیت‌ها بررسی شود اما شاید در سال جدید در دستور کار کمیسیون قرار بگیرد.»
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار