کد خبر: ۱۴۹۷۵۷
تاریخ انتشار: ۰۱:۵۹ - ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - 2017April 25
درحال حاضر وضع مالی شرکت ابزار درمان در حالت بحرانی است و انگار مراکز درمانی فکر می‌کنند که شرکت‌های تولیدکننده تجهیزات پزشکی کالاهای خود را از جوب پیدا می‌کنند؛ این شرکت‌ها نه کارگر دارند و نه هزینه‌های جاری. ظاهرا هیچ مسئولی هم نیست که توجهی به این واحدهای تولیدی داشته باشد.
شفا آنلاین:تامین تجهیزات و ملزومات پزشکی استاندارد و فراوانی این اقلام یک روی سکه بازار تجهیزات پزشکی <Medical Equipment>است، اما روی دیگر این سکه امکان رقابت و گردش مالی شرکت‌های تولیدکننده است.

به گزارش شفا آنلاین:به نقل از سپیداتفاقی که درحال حاضر افتاده این است که دیگر امکان گردش مالی برای برخی از این شرکت‌ها وجود ندارد و هر یک به‌دنبال راهکاری برای برون‌رفت از وضعیت فعلی هستن؛ از تعدیل نیرو گرفته تا دادن تخفیف‌های 10 تا 30 درصدی به خریداران. گویی این روال ادامه دارد و این شرکت‌ها باید همچنان به ساز خریداران خود برقصند.

مراکز درمانی چانه‌زنی می‌زنند
مسعود رحمانی، مدیرعامل ابزار درمان با اشاره به مشکلات فراوان شرکت‌ها،  «درحال حاضر وضع مالی شرکت ابزار درمان در حالت بحرانی است و انگار مراکز درمانی فکر می‌کنند که شرکت‌های تولیدکننده تجهیزات پزشکی کالاهای خود را از جوب پیدا می‌کنند؛ این شرکت‌ها نه کارگر دارند و نه هزینه‌های جاری. ظاهرا هیچ مسئولی هم نیست که توجهی به این واحدهای تولیدی داشته باشد. البته در پایان سال وعده‌هایی داده شد اما تا به امروز به بیشتر شرکت‌های تولید تجهیزات پزشکی پولی پرداخت نشده است.»

او با گلایه از اینکه اولویت اول دانشگاه‌های علوم پزشکی و بیمارستان‌ها حقوق و مزایای زیرمجموعه‌های خودشان است، می‌افزاید: «اولویت اول آنها پرداخت کارانه و مزایای خودشان است و اولویت بعدی شرکت‌های دارویی؛ در آخر هم که سراغ شرکت‌های تولید تجهیزات پزشکی می‌آیند به‌دنبال گرفتن تخفیف هستند و بعد از یکسال‌و‌نیم که می‌خواهند مطالبات شرکت‌های تجهیزات پزشکی را بدهند بهانه‌جویی می‌کنند.»

رحمانی با اشاره به اینکه این قبل اقدامات از طرف بیمارستان‌های دولتی و دانشگاه‌های علوم پزشکی به یک امر معمول تبدیل شده است، اضافه می‌کند: «متاسفانه زمانی که پول به دست این مراکز می‌رسد برای شرکت‌ها تعیین تکلیف کرده و شروع به گذاشتن شرط و شروط می‌کنند و می‌خواهند با مبالغ تخفیف گرفته شده پروژه‌های دیگر خود را پیش ببرند. به‌عنوان مثال دانشگاه علوم پزشکی البرز یکی از دانشگاه‌هایی است که این سیاست در ان اجرا می‌شود.»
 
وی با اعلام اینکه برخی مطالبات این شرکت از تیرماه 94 پرداخت نشده است، ادامه می‌دهد: «اکثر دانشگاه‌های علوم پزشکی از این تاریخ بدهکار هستند. این مراکز مستندات را از شرکت‌ها می‌گیرند و کتبا از ما تعهد می‌گیرند که اگر پولی پرداخت شود مقدار معینی تخفیف به آنها خواهیم داد. بنابراین در زمان تحویل اعلام می‌کنند که برای خرید 200 میلیونی باید 10 درصد تخفیف داده شود و بدتر از آن موعد مشخصی برای ما اعلام نمی‌کنند یا در صورت اعلام هم توجهی ندارند.» رحمانی با هشدار درباره احتمال نابودی تولیدی‌های تجهیزات پزشکی، تصریح می‌کند: «مگر کارگر یک شرکت‌ تولیدکننده تجهیزات پزشکی چقدر در ماه حقوق دریافت می‌کند که چندین ماه بتواند بدون دریافت حقوق کار کند؛ از این‌رو کارگران دیگر انگیزه و رغبتی برای ادامه کار ندارند و این مشکلات موجب پایین آمدن راندمان کاری شرکت‌ها می‌شود.»

رحمانی وضعیت موجود را به نفع واردکنندگان می‌داند و تصریح می‌کند: «در حال حاضر واردکنندگان، جنس را با تعرفه 15 درصد وارد می‌کنند و ما هم به‌عنوان شرکت تولیدکننده مواد اولیه را با همین میزان تعرفه وارد می‌کنیم، حال اینکه واردکننده دیگر غصه تبدیل ماده اولیه به کالا را ندارد ولی ما تازه در ابتدای راه هستیم.»

بی‌توجهی به دستورات سازمان غذا و دارو
مدیرعامل ابزار درمان با اشاره به اینکه معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت درخصوص پرداخت مطالبات شرکت‌های تجهیزات پزشکی به دانشگاه‌ها نامه داده است، ادامه می‌دهد: «انگار در این مورد ملوک‌الطوایفی رفتار می‌شود و دانشگاه‌های علوم پزشکی توجهی به دستورات سازمان غذا و دارو ندارند. این دستورات به دانشگاه‌ها داده شده ولی چون اعتبارات دست دانشگاه‌ها است آنها در این مورد تصمیم‌گیرنده هستند.»

رحمانی درخصوص راهکار برخی دانشگاه‌های علوم پزشکی برای تشکیل هلدینگ به‌منظور تامین تجهیزات و داروهای بیمارستان‌های تحت پوشش، گفت: «این قبیل اقدامات نه‌تنها دردی از ما دوا نکرده بلکه کار این مراکز را هم راحت کرده است. زیرا طبق روال جدید شرکت‌های تولیدکننده تجهیزات پزشکی باید به درگاه اینترنتی این مجموعه‌ها مراجعه کنند و حق مکاتبه و یا مراجعه حضوری را ندارند. بنابراین متاسفانه باید گفت که همه این اتفاقات یک نوع بنگاه‌داری اقتصادی است که دانشگاه‌ها با سرمایه واحدهای تولیدی به راه انداخته‌اند.»

مشکل در شهرستان‌ها حادتر است
ابطحی، مدیرعامل آسیا شیمی هم درخصوص مشکلات این مجموعه می‌گوید: «این شرکت هم مانند بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده تجهیزات پزشکی گرفتار مشکلات مالی و دریافت مطالبات از مراکز درمانی و دانشگاه‌های عبوم پزشکی است. البته بیشتر مشکل این شرکت با دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و واحدهای زیرمجموعه این دانشگاه است و مبلغی در حدود 2 میلیارد ریال طلبکار است. این دانشگاه از ابتدای سال 95 هیچ پرداختی نداشته و حتی بخشی از مطالبات سال 94 در پایان سال گذشته پرداخت شد. ضمنا بقیه دانشگاه‌ها مانند ایران و تهران در وضعیت بهتری قرار دارند.»

ابطحی با بیان اینکه مشکل در شهرستان‌ها حادتر است می‌افزاید: «مشکل شهرستان‌ها این است که در آنجا به صورت مستقیم با بیمارستان‌ها طرف حساب هستیم و برعکس تهران خرید را به‌صورت مستقیم انجام می‌دهند و درباره مطالبات اعلام می‌کنند که باید دانشگاه‌ها مبالغ را پرداخت کنند ولی متاسفانه دانشگاه‌ها مبالغ را تامین نمی‌کنند. به‌عنوان مثال بیمارستان امام خمینی(ره) بافت کرمان یا بیمارستان فسای شیراز بدهی خود را پرداخت نمی‌کنند و اعلام می‌کنند که دانشگاه باید پرداخت کند.»

او با بیان اینکه سبک کار شرکت‌های تولیدکننده متفاوت است، ادامه می‌دهد: «این شرکت به‌دلیل داشتن انحصار در تولید برخی اقلام، دانشگاه‌ها و مراکز درمانی را مجاب به پرداخت می‌کند ولی در کل این مشکل وجود دارد که مراکز به راحتی زیر بار پرداخت بدهی‌های خود نمی‌روند.» ابطحی هم با اشاره به اینکه وضعیت موجود به نفع واردکننگان خواهد بود، عنوان می‌کند: «تعرفه‌های بالای گمرکی برای ورود مواد اولیه یکی از مشکلات فعلی شرکت‌های تولید کننده است و در این بین رقبای خارجی و واردکنندگان سود بیشتری از این قبل خواهند برد.»
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار