کد خبر: ۱۴۸۹۸۴
تاریخ انتشار: ۱۶:۵۰ - ۲۸ فروردين ۱۳۹۶ - 2017April 17
مصرف زیاد مواد قندی، تعادل بین تخریب و ترمیم دندان را به هم می زند و موجب پوسیدگی و سایر مشکلات دندانی می شود.
شفا آنلاین>سلامت>یک دندانپزشک اجتماعی گفت: مصرف زیاد مواد قندی، تعادل بین تخریب و ترمیم دندان را به هم می زند و موجب پوسیدگی و سایر مشکلات دندانی می شود.

به گزارش شفا آنلاین،دکتر رضا یزدانی، دندانپزشک اجتماعی درباره پوسیدگی و نقش فلوراید در پیشگیری از آن افزود: داخل دهان و دندان ما میکروب هایی وجود دارد ، که این باکتریها برای تامین انرژی مورد نیاز خود، از تجزیه مواد قندی مورد استفاده ما، اسید تولید می کنند؛ این اسید باعث پوسیدگی(Decay) دندان می شود.

وی در پاسخ به این پرسش که استفاده از فلوراید به چند طریق انجام می شود؟، گفت: دو راه؛ اولین راه سیستمیک است. مثلا در برخی کشورها فلوراید به آب اضافه می کنند. در برخی کشورها فلوراید را به نمک اضافه می کنند در برخی کشورها آن را به شیر اضافه می کنند در مطب دندانپزشکی فلوراید به صورت قرص و قطره تجویز می شود.

وی در ادامه تاکید کرد: اگر کسی زیاد از خمیردندان استفاده کند و مواد قندی زیادی هم مصرف کند، طبیعی است که در او پوسیدگی دندان بیشتر می شود و از جای غیر معتبر خریداری شده باشد و فلوراید نداشته باشد و مواد مضر داشته باشد.

این دندانپزشک اجتماعی ادامه داد: راه دوم، موضعی است یعنی شخص فلوراید را نمی خورد و موضعی استفاده می کند که شایعترین، ساده ترین و معمولی ترین و شاید موثرترین روش موضعی، به روش استفاده از خمیردندان های حاوی فلوراید است در کشو ما اکثر خمیردندانها فلوراید دارند.

یزدانی در پاسخ به این سوال که از چه زمانی استفاده از فلوراید به عنوان بخشی از مراقبت های بهداشتی دندان باید شروع شود؟، اظهارداشت: غالب نظرها این است که از زمان رویش اولین دندان از ترکیبات حاوی فلوراید به صورت خمیر دندان استفاده شود البته در کودکان میزان فلوراید بسیار بسیار کم تر است و باید میزان آن به اندازه دانه برنج باشد بخصوص در جاهایی که فلوراید آب آشامیدنی بسیار کم است و میزان شیوع و پوسیدگی زیاد است.

وی در ادامه تصریح کرد: بعضی از مراجع شروع فلوراید(Fluoride) را به بالای سه سال توصیه می کنند؛ اما تمیز کردن دندان ها بعد از اولین رویش دندان(6 ماهگی) باید انجام شود. از سه سالگی به بعد خمیردندان حاوی فلوراید به مقدار کم،‌استفاده می شودو کودک نباید آن را قورت بدهد. از شش سالگی به بعد با یه خمیردندان حاوی فلوراید استفاده شود.

این دندانپزشک اجتماعی با بیان اینکه سن حساس،‌ به جهت استفاده از فلوراید؛ زیر شش سالگی است، افزود: اگر خمیردندان حاوی فلوراید، زیاد استفاده شود، باعث تغییر رنگ دندان کودک می شود که به آن فلوروزیس می گویند. البته بعد از شش سالگی تغییرات فلوروزیس را نداریم . علت آن تکامل ساختمان دندان است.

وی ادامه داد: برای کسی که مرتب بهداشت دهان و دندان را رعایت می کند و پوسیدگی های دندان او کنترل شده است دیگر نیازی به ترکیبات حاوی فلوراید ندارد؛ اما کسی که احتمال پوسیدگی دندان او بالاست با نظر دندانپزشک می تواند از ژل یا وارینش فلوراید استفاده کند. وارینش فلوراید را باید بعد از خشک کردن دندان، مثل لاک روی دندان قرار داد البته با استفاده از یک برس کوچک برخی مربیان مدرسه یا برخی والدین برای این کار آموزش می گیرند و آن را انجام می دهند.

یزدانی تاکید کرد: کودک بعد از یک الی دو ساعت نباید خوراکی بخورد. برای استفاده از ژل، حتما باید به مطب دندانپزشکی مراجعه نمود. البته مسئولیت مسواک زدن کودکان تا هفت تا هشت سالگی باید به عهده والدین آنها باشد.

این دندانپزشک(Dentist) اجتماعی  در پایان در پاسخ به این سوال که دهان شویه های حاوی فلوراید با چه غلظت هایی در بازار وجود دارد و چگونه از آنها استفاده می شود؟ ، خاطرنشان کرد: دو جور دهان شویه داریم - یکی از آنها هفتگی و نوع دیگر روزانه استفاده می شود. دهان شویه هفتگی غلظت 2 درصد دارد که 5 سی سی را داخل هان می ریزیم و یک دقیقه کودک آن را در دهان می چرخاند. و تا نیم ساعت هم نباید خوراکی خورد شود. ما یک دهان شویه روزانه داریم که غلظت آن 5 درصد است و روزانه آن استفاده می شود. نکته مهم این است که دهان شویه حاوی فلوراید نباید قورت داده شود چه در کودک و چه در بزرگسالان.رادیو سلامت
برچسب ها: دندانپزشک ، فلوراید ، اسید
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار