کد خبر: ۱۴۸۹۰۷
تاریخ انتشار: ۲۰:۲۰ - ۲۷ فروردين ۱۳۹۶ - 2017April 16
جلسه امروز (یکشنبه 27 فروردین) کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی برگزار شد

شفا آنلاین>سلامت>نمایندگان کمیسیون بهداشت در جلسه‌ای با حضور رئیس مجلس به بررسی مشکلات حوزه بهداشت و درمان و تبیین فرمایشات رهبری با توجه به شعار سال در این حوزه پرداختند.

به گزارش شفا آنلاین، جلسه امروز (یکشنبه 27 فروردین) کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

در ابتدای این جلسه علی نوبخت با یادآوری جلسه غیرعلنی چندی پیش مجلس شورای اسلامی گفت: در این جلسه موارد بسیاری در خصوص مسائل مهم کشور در قالب 21 محور مطرح شد که اگر این موارد در دستور کار مجلس قرار گیرد می توان به حل مشکلات کشور امیدوار بود.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی شعار سال را "اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال" نامیدند و با توجه به تاکیدات ایشان در اجرای شعار سال باید اقدامات قابل قبولی را در رفع مشکلات جامعه انجام داد.

وی با اشاره به وجود آسیب های اجتماعی(Social harm) در کشور تصریح کرد: آسیب های اجتماعی ابعاد مختلفی دارد که ریشه همه این گرفتاری ها به نوعی با افسردگی(Depression) در ارتباط است و در بسیاری از شرایط دیده شده فرد افسرده از هیچ مشکل مالی برخوردار نیست بنابراین باید اقدامات و کارهای بسیاری را در رفع آسیب های اجتماعی انجام داد.

نوبخت با اشاره به وجود بداخلاقی های حاکم بر جامعه به عنوان یک آفت عمومی گفت: سالانه 15 میلیون پرونده در محاکم قضایی بررسی می شود البته طبق فرمایشات رئیس قوه قضائیه معاونت پیشگیری از وقوع جرم اقداماتی را در جهت کاهش جرم انجام داده است اما به طور حتم می توان گفت که ریشه بسیاری از این جرایم فقر نیست.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با تاکید بر اینکه فلسفه بروز انقلاب بحث مکارم الاخلاق بوده است گفت: یکی از مشکلات حال حاضر کشور فرار نخبگان یا مهاجرت به کشورهای دیگر است و طبق بررسی های انجام شده متوسط ضریب هوشی جامعه به دلیل مهاجرت نخبگان درصدی کاهش پیدا کرده است که باید به این موضوع نیز توجه شود.

وی با اشاره به اینکه هزینه درمان در کشور از کشورهایی همانند ترکیه نیز ارزان تر است افزود: باید شرایطی فراهم شود که بتوان از فعالیت دلالان در حوزه بهداشت و درمان جلوگیری کرد بنابراین می توان با توجه به حوزه دارو(medicine) و استفاده از همت دانشمندان شرایط اشتغال جوانان را فراهم کرد زیرا در حال حاضر در حوزه دارو سطح ناچیزی از بازار جهانی را در دست داریم که این موضوع باید ارتقاء پیدا کند.

نوبخت با بیان اینکه در حال حاضر در حوزه تجهیزات پزشکی از جمله صافی دیالیز پیشرفت های بسیاری به وجود آمده است افزود: به لحاظ تئوری و امکانات در این حوزه ظرفیت های بسیاری وجود دارد و باید از این ظرفیت ها و ابزارها در جهت پیشرفت کشور استفاده کرد.
 

هاشمی: ضرورت ارتقاء جایگاه مجلس در بین دستگاه ها

در ادامه این جلسه همایون هاشمی با اشاره به اینکه یکی از موارد قابل بحث در مجلس ارتقاء جایگاه قوه مقننه است گفت: میزان اثرگذاری مجلس در میان سایر نهادها و سازمان ها باید افزایش پیدا کند بنابراین لازم است بازبینی و نوسازی در ارکان مدیریتی کشور از جمله مجلس به وجود آید.

نماینده مردم میاندوآب، شاهین دژ و تکاب در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه فعالان اجتماعی از جایگاه قابل قبولی در جامعه برخوردار نیستند گفت: فعالان اجتماعی نقشی در برابر سیاسیون ندارند و در حال حاضر در بسیاری از دستگاه ها و نهادهای دولتی به جای استفاده از افراد متخصص از جمله مددکاران اجتماعی از افراد غیر مرتبط با حوزه کاری و به نوعی فعالان سیاسی استفاده شده است که مجلس نیز باید به این موضوع توجه کند.
 

عابدی: هجمه به پزشکان در خصوص دریافتی های بسیار از محل طرح تحول قابل قبول نیست

همچنین در این جلسه حیدرعلی عابدی با بیان اینکه مجلس نباید قوانین مغایر با سیاست های کشور را تصویب کند گفت: به عنوان مثال سیاست ما جلوگیری از بزرگ شدن دولت است اما در بسیاری از مواقع قوانینی در مجلس تصویب می شود که به بزرگ شدن دولت کمک می کند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه هجمه بسیاری به پزشکان در طول ماه‌های گذشته شد، افزود: در طول ماه‌های گذشته بارها مطرح شد که پزشکان پول های بسیاری را از محل طرح تحول سلامت(Health reform plan) دریافت می کنند این در حالی است که این موضوع به هیچ عنوان درست نیست و متاسفانه در حال حاضر به جایگاه پزشکان در جامعه هیچ توجهی نمی شود.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با تاکید بر توجه به شعار سال در حوزه بهداشت و سلامت تصریح کرد: خوشبختانه در برنامه ششم توسعه قانون قابل قبولی در جهت مراقبت های لازم در منزل تصویب شد که حضور پرستاران در منزل برای ارائه خدمات درمانی زمینه اشتغال بسیاری از افراد در این رشته را فراهم می کند.
 

امینی فرد: از طرح تحول سلامت باید حمایت شود

گفتنی است در این جلسه محمدنعیم امینی فرد سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان با  اشاره به اینکه جایگاه کمیسیون های تخصصی در مجلس باید ارتقاء پیدا کند گفت: این تغییر و تحولات را می توان با اصلاح آیین نامه به وجود آورد ضمن اینکه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز بحث آموزش در رشته پزشکی و مسائل مربوط به آن را دنبال می کند این در حالی است که کمیسیون بهداشت و درمان به عنوان یک کمیسیون تخصصی ورود جدی در این زمینه ندارد.

نماینده مردم پیرانشهر در مجلس  شورای اسلامی با تاکید بر حمایت از طرح تحول سلامت گفت: اجرای این طرح را با رفع نواقص آن باید ادامه داد.
 

همتی: ضرورت تغییر در نحوه برگزاری جلسات علنی و کمیسیون ها

در ادامه احمد همتی با بیان اینکه تغییراتی در برگزاری جلسات علنی مجلس و کمیسیون ها باید به وجود آید گفت: به عنوان مثال می توان جلسات علنی مجلس را از یکشنبه تا چهارشنبه از ساعت 7.30 تا 10.30 برگزار کرد و از ساعت 10.45 تا 1 بعد از ظهر جلسات کمیسیون ها برگزار شود.

وی با بیان اینکه بسیاری از مباحث و مشکلات را می توان با استفاده از نظرات نمایندگان ادوار مجلس و مرکز پژوهش ها در کمیسیون ها رفع کرد تصریح کرد: می توان جلسات بعدازظهر کمیسیون ها را به دیدار با وزرا اختصاص داد زیرا در بسیاری از شرایط یک نماینده باید برای دیدار با یک وزیر وقت بسیاری را در نظر بگیرد که این موضوع در شأن یک نماینده نیست.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تاکید کرد: باید به نمایندگانی که در مجلس در رأی گیری شرکت نمی کنند و یا غیبت های بی‌دلیل و غیر موجه دارند تذکر داد.
 

علیجانی: وزارت سلامت و رفاه اجتماعی تشکیل شود

در ادامه این جلسه محسن علیجانی عضو کمیسیون بهداشت ودرمان مجلس با اشاره به اینکه مشکلات و کاستی هایی در نحوه اجرای طرح تحول سلامت وجود دارد گفت: در نحوه اجرای طرح بازخوانی باید صورت گیرد چرا که اجرای طرح تحول باید منطبق با برنامه های پنجم و ششم توسعه باشد اما در حال حاضر این طرح منطبق با برنامه های داده شده نیست.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس با اشاره به اینکه سالانه 120 هزار میلیارد تومان گردش مالی در حوزه سلامت وجود دارد، گفت: اگر اجرای طرح تحول منطبق با برنامه باشد به طور حتم 30 هزار میلیارد تومان هزینه ها کاهش پیدا می کند که این عدد قابل توجهی است.

وی با تاکید بر تقویت نظارت بر اجرای طرح تحول سلامت گفت: اجرای شعار سال در حوزه سلامت نیازمند گسترش شرکت های دانش بنیان و تبدیل برخی پایان نامه ها به فناوری است ضمن اینکه وزارت سلامت و رفاه اجتماعی نیز باید تشکیل شود.
 

پوربافرانی: ضرورت تربیت نیروهای ماهر و متخصص در حوزه سلامت

همچنین در این نشست عباسعلی پوربافرانی عضو کمیسیون بهداشت و درمان در مجلس دهم با بیان اینکه 325 روز از شروع به کار مجلس دهم گذشته است گفت: تا کنون 100 جلسه علنی در مجلس برگزار شده است اما در اولین روزهای مجلس تاکید شد 300 سوال از دوره قبل مجلس بدون نتیجه گیری باقی مانده است و در آن شرایط مقرر شد کارگروهی موارد مورد نظر را پیگیری کند که تا کنون نتیجه قابل قبولی در این زمینه حاصل نشده است.

نماینده مردم نائین در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه یکی از موضوعات مهم حال حاضر کشور تربیت نیروهای متخصص و ارائه آموزش های لازم برای تربیت افراد در حوزه بهداشت و درمان است اما کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در خصوص مسائل آموزشی در حوزه بهداشت و سلامت نقشی ندارد و این موضوع در حیطه وظایف کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس است.

وی با تاکید بر ایجاد بسترهای لازم در جهت اجرای برخی سیاست ها گفت: ایجاد منطقه آزاد دارویی با توجه به اینکه باید در کمیسیون بهداشت و درمان مورد بررسی قرار می گرفت در اختیار کمیسیون اقتصادی قرار گرفت که به اعتقاد بنده هیچ ارتباطی با این کمیسیون نداشت.
 

رنجبرزاده: تاکید بر رفع نواقص طرح تحول با همفکری و تعامل

همچنین اکبر رنجبرزاده در این نشست با بیان اینکه کمیسیون بهداشت و وزارت بهداشت از جایگاه مهم و تاثیرگذاری برخوردار هستند گفت: مجلس تا کنون اقدامات قابل قبولی در تصویب قوانین حوزه سلامت داشته است اما باید مشخص شود اولویت ها از منظر مجلس و دولت چه خواهد بود همچنین باید کمیسیونی تلفیق از دولت و مجلس برای پیگیری بعضی از امور ایجاد شود.

نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه طرح تحول سلامت یکی از افتخارات دولت یازدهم است افزود: تا پیش از اجرای این طرح مردم در حوزه سلامت دچار آسیب های بسیاری بودند که با اجرای این طرح درصدی از آسیب ها کاهش پیدا کرد هر چند که همه طرح ها دارای نواقصی است که باید با تعامل این نواقص را مرتفع کرد.
 

ترکی: جایگاه نظارتی مجلس ارتقاء پیدا کند

لازم به ذکر است اکبر ترکی نیز در این جلسه با تاکید بر ارتقاء جایگاه نظارتی مجلس گفت: برخی روابط میان قوای مقننه و مجریه شکل قابل قبولی ندارد و این ارتباطات باید به شکل معقولانه تری انجام شود.

نماینده مردم فریدن، فریدون شهر و چادگان در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر توجه به اقشار آسیب پذیر و محرومان در جامعه افزود: دولت و مجلس باید به اقشار آسیب پذیر توجه کرده و منابع مورد نیاز برای رفع مشکلات آنها را در نظر بگیرد.
 

حمزه: مسئولیت ها به افراد کاردان سپرده شود

احمد حمزه عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس دهم با انتقاد از وجود دورنگی در جامعه گفت: مسئولیت ها باید به افراد کاردان در جامعه سپرده شود و دورنگی ها را باید رفع کرد ضمن اینکه باید شرایط را برای صحبت های نمایندگان بدون اینکه آنها ترسی از عدم تایید صلاحیت در دوره های بعد داشته باشند فراهم کرد.

وی با بیان اینکه پیشنهاد می شود نمایندگانی که برای یک بار به مجلس راه پیدا می کنند برای دوره های بعد رد صلاحیت نشوند افزود: در صورتی می توان یک نماینده را رد صلاحیت کرد که دارای فساد مالی، فساد اخلاقی و جاسوسی برای بیگانگان باشد بنابراین نماینده ای که دارای چنین مشکلاتی نیست باید مواضع خود را به صورت آزادانه مطرح کند.

حمزه با تاکید بر اینکه طرح تحول سلامت یکی از افتخارات نظام است افزود: در طول اجرای طرح تحول سلامت 255 کلینیک تخصصی و فوق تخصصی ایجاد شد و خدمات بسیاری به مردم ارائه گردید بنابراین نیاز است اجرای آن با رفع نواقص دنبال شود.
 

جمالی: سیاست در بدنه سلامت نباید پررنگ شود

همچنین در این جلسه منوچهر جمالی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس دهم با تاکید بر توجه به جایگاه و ارزش والای پزشکان در جامعه گفت: متاسفانه در حال حاضر در جامعه به جایگاه پزشکان هیچ توجهی نمی شود و نباید با طرح مسائل بی دلیل هجمه به پزشکان را افزایش داد.

وی تاکید کرد: در بدنه بخش سلامت سیاست نباید پر رنگ دیده شود و رفع نواقص در طرح تحول سلامت ضروری است.
 

قربانی: ضرورت جدیت در حمایت از طرح تحول سلامت

محمدحسین قربانی نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس دهم با تشکر از تصویب قوانین در حوزه سلامت گفت: اولین سازمان و وزارتخانه در اجرای اقتصاد مقاومتی و توجه به این مهم وزارت بهداشت و درمان است و بدون اغراق باید گفت وزارت بهداشت و درمان اقدامات قابل قبولی را در بحث اقتصاد مقاومتی انجام داده است بنابراین انتظار می رود مجلس شورای اسلامی به ویژه ریاست مجلس با اهتمامی جدی از طرح تحول سلامت حمایت کند.

نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر حفظ حرمت جامعه پزشکی افزود: این حرمت ها در حال شکسته شدن است که نیاز است برای توسعه کشور از این موارد جلوگیری شود.

وی با اشاره به موضوع عدم تعیین تکلیف تجمیع بیمه ها در برنامه ششم توسعه تصریح کرد: متاسفانه تجمیع بیمه ها که یکی از موضوعات مهم کشور است با توجه به برخی مشکلات و شرایط بدون نتیجه باقی ماند و نیاز است این موضوع نیز با اولویت در ماه های آینده مورد بررسی قرار گیرد.
 

خاتمی: استقرار نظام پزشک خانواده فرصت های شغلی بسیاری ایجاد می کند

گفتنی است مرتضی خاتمی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس دهم در این جلسه با تاکید بر اینکه با استقرار نظام پزشک خانواده می توان در ایجاد شغل اقدامات قابل قبولی انجام داد گفت: در ارتباط با حوزه دارو و تجهیزات پزشکی کارهای خوبی صورت گرفته است اما در مقایسه با دنیا نیاز به کمک بیشتری از سوی دولت و مجلس است.

نماینده مردم ماهنشان در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از فرسودگی خطوط تولید دارو و تجهیزات پزشکی و کمبود نقدینگی در این حوزه ها تصریح کرد: با توجه به بدهی سنگین دولت به شرکت های وابسته که نزدیک به 700 هزار میلیارد تومان است نمی توان به اهداف موردنیاز در حوزه بهداشت و سلامت دست پیدا کرد مگر آنکه از مشارکت بخش خصوصی نیز استفاده کرده و ظرفیت های صادرات داروهای گیاهی را مورد توجه قرار داد.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
بهروزبرومند
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۸
0
0
بادرود به همه نمایندگان مردم به ویژه سرور دکتر علی نبخت حقیق من تها این فراز از سخنان ایشان را باز میاورم:"وی با اشاره به اینکه هزینه درمان در کشور از کشورهایی همانند ترکیه نیز ارزان تر است افزود: باید شرایطی فراهم شود که بتوان از فعالیت دلالان در حوزه بهداشت و درمان جلوگیری کرد بنابراین می توان با توجه به حوزه دارو(medicine) و استفاده از همت دانشمندان شرایط اشتغال جوانان را فراهم کرد زیرا در حال حاضر در حوزه دارو سطح ناچیزی از بازار جهانی را در دست داریم که این موضوع باید ارتقاء پیدا کند." اگر کاربدستان دولت همین رهنمود ارزنده را بکار بندند بسیاری از دشواری ها آسان گشته و تندرستی مردم حفظ خواهد شد. ایدون باد
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: