کد خبر: ۱۴۸۳۵۱
تاریخ انتشار: ۰۲:۰۰ - ۲۳ فروردين ۱۳۹۶ - 2017April 12
درست است که در حوزه درمان متخصص و دندانپزشک زیادی تربیت کردیم، اما هزینه آن سنگین است و مردم تحت فشار هستند

شفا آنلاین>سلامت>وزیر بهداشت با بیان اینکه تا امروز ۳۵ میلیون خدمت برای دانش‌آموزان ارائه شده است و امیدواریم با این خدمات، شاخص پوسیدگی دندان دانش‌آموزان ۵۰ درصد کاهش یابد، گفت: در عین حال در قالب طرح تحول سلامت دهان و دندان هفت میلیون دانش آموز تحت پوشش قرار گرفتند.

به گزارش شفا آنلاین، دکتر سیدحسن هاشمی در حاشیه مراسم دومین سالگرد طرح تحول سلامت دهان با بیان اینکه تعداد دندان‌های پوسیده(Carious) دانش‌آموزان و نوجوانان ایرانی دو برابر استانداردهای جهانی است، اظهار کرد: درست است که در حوزه درمان متخصص و دندانپزشک زیادی تربیت کردیم، اما هزینه آن سنگین است و مردم تحت فشار هستند. بیمه‌ها نیز توان مالی مناسبی ندارند. در دنیا نیز وضع به همین صورت است. در کشورهای اروپایی هزینه‌های دندانپزشکی توسط شرکت‌های خصوصی پرداخت می‌شود.

وی افزود: تا امروز ۳۵ میلیون خدمت برای دانش‌آموزان(students) ارائه شده است و امیدواریم با این خدمات، شاخص پوسیدگی دندان دانش‌آموزان ۵۰ درصد کاهش یابد. پر کردن شیار دندان‌های آنها و همچنین فلورایدتراپی که مانع از پوسیدگی می‌شود، بخش دیگری از خدماتی است که در این طرح به دانش‌آموزان ارائه شده است.

وزیر بهداشت ضمن اشاره به تحت پوشش قرار گرفتن هفت میلیون دانش آموز در طرح تحول سلامت دهان، ادامه داد: مراکز دندانپزشکی هم‌اکنون در بعدازظهرها نیز دایر هستند. در شهرها مراکز تجمیع ایجاد کردیم و ۳۰۰۰ کلینیک در حاشیه شهرها و مراکز بیمارستانی فعال هستند. البته ما تنها ۳۲ دندان در دهان داریم که جبران پوسیدگی آن احتیاج به پول، تجهیزات و حمایت مالی بیمه‌ها دارد. بنابراین باید مراقب باشیم که به تعداد دندان‌های پوسیده اضافه نشود.

هاشمی با بیان اینکه خود مردم باید با رعایت نکات بهداشتی اقداماتی انجام دهند، ادامه داد: برای مثال مصرف شکر در ایران چندین برابر استانداردهای جهانی است و تنقلاتی جدید جایگزین مشابه سنتی آن شده‌اند که مخرب دندان‌ها هستند. ما امروز شاهد هستیم که توجه مردم به ظاهر از نوع لباس گرفته تا سفیدی دندان در کشور بیشتر شده است به جای آن بهتر است مسواک بزنیم تا مانع از بین رفتن دندان‌ها شویم.

وی در ادامه سخنان خود ضمن انتقاد از وضعیت آموزش در حوزه سلامت(Health) دهان و دندان، گفت: متاسفانه در حوزه آموزش دهان و دندان کارنامه خوبی نداریم. ما نشان می‌دهیم که شاخص DMF رو به افزایش است؛ در حالیکه ۲۰ سال است دندانپزشک تربیت می‌کنیم. من معتقدم که یک بعدی نباید به مسئولیت نگاه کرد. خروجی کار از نظر من همین شاخص‌ها است.

خدمت‌رسانی به دانش‌آموزان و مادران باردار اولویت تحول سلامت دهان و دندان

در ادامه این مراسم، دکتر علی‌اکبر سیاری با اشاره به بازگشت حوزه سلامت به جایگاه خود در طرح تحول نظام سلامت و همچنین ارتقای خدمات در این حوزه، گفت: سیاست‌های اصلی ما در این طرح فراهم کردن دسترسی، بهره‌مندی مردم و حمایت مالی از آنها بود. در همین راستا گروه هدف اول خود را دانش‌آموزان انتخاب کردیم که طی طرح تحول سلامت دهان، برنامه وارنیش فلورایدتراپی برای آنها مورد تاکید قرار گرفت.

وی افزود: گروه هدف دوم، مادران باردار بودند که در راستای خدمت‌رسانی به آنها حمایت‌های دندانپزشکی در مراکز تجمیع ایجاد شد. طی چند دهه اخیر حوزه سلامت دهان مورد غفلت قرار گرفته بود. ما در این مدت در ۶۰ هزار مدرسه برای هفت میلیون دانش‌آموز برنامه وارنیش فلورایدتراپی را انجام دادیم. همچنین در مجموع ۳۵ میلیون خدمت به آنها ارائه شد و پرونده الکترونیک سلامت نیز برای آنها تشکیل شد.

معاون بهداشت وزیر بهداشت به ارائه خدمات ترمیمی دندان در این طرح اشاره کرد و گفت: در راستای ارائه این خدمات یک میلیون و ۶۰۰ هزار خدمت فیشورسیلانت انجام شد. پیش از شیوع این برنامه خدمات دندانپزشکی در مراکز بهداشتی روستایی تعطیل بود که ما در این دوره این مراکز را بازسازی، تعمیر  و تجهیز کردیم.

اعزام ۱۲۰۰ دندانپزشک به روستاها

سیاری با تاکید بر اینکه در این دوره از فعالیت وزارت بهداشت، بیش از ۳۰ سال سرمایه‌گذاری در حوزه بهداشت انجام شد، بیان کرد: در این برنامه ۱۲۰۰ دندانپزشک به روستاها فرستاده شدند و ۴۵ هزار بهورز و مراقب سلامت آموزش دیدند تا بتوانند ۳۵ میلیون خدمت را به مردم ارائه دهند. ما در حال حاضر به نوجوانان زیر ۱۴ سال، مادران باردار و شیرده خدمات رایگان ترمیمی، فیشورسیلانت، فلوراید تراپی و جرم‌گیری در قالب دندانپزشکی خانواده و بیمه روستایی ارائه می‌دهیم.

وی با بیان اینکه امروز توانستیم نواقص سیستم بهداشت در شهرها را کامل کنیم، اظهار کرد: در حال حاضر خدمات بهداشت دهان توسط کارشناسان سلامت در مراکز بهداشت شهری انجام می‌شود که قرار است گسترش پیدا کنند.

معاون بهداشت وزیر بهداشت راه‌اندازی مراکز تجمیعی و واحدهای ارائه دهنده خدمات سلامت دهان و دندان در طرح تحول سلامت دهان، ثبت ۶۶ میلیون اطلاعات در سامانه سیب را بخش دیگری از خدمات ارائه شده طی طرح تحول نظام سلامت در حوزه بهداشت اعلام کرد.

در ادامه این مراسم دکتر علی ماهر، معاون فنی معاونت درمان وزارت بهداشت ضمن اشاره به آغاز تدوین راهنمای‌های بالینی در حوزه دندانپزشکی، اظهار کرد: ما در این دوره سعی کردیم در سطح دوم و سوم ارایه خدمات دندانپزشکی، اهداف اصلی خود را در زمینه افزایش دسترسی عادلانه مردم به خدمات، حفاظت مالی و افزایش کیفیت این خدمات محقق کنیم. استانداردسازی واحدهای ارائه دهنده خدمت، ساماندهی و اعتباربخشی آنها، سازماندهی و یکسان‌سازی مراکز ارائه دهنده خدمات دندانپزشکی و لابراتوارهای پروتز و همچنین ارائه خدمات دندانپزشکی در سطح دوم و سوم بخش دیگری از اقدامات ما در طرح تحول سلامت دهان و در حوزه درمانی بود.

به گفته وی، طی این مدت در مجموع ۳۶۶ یونیت دندانپزشکی در بیمارستان‌ها و کلینیک‌های ویژه فعال شده‌اند. همچنین در حال حاضر اورژانس‌های دندانپزشکی در بیمارستان‌ها به صورت ۲۴ ساعته و در ایام تعطیل فعالیت می‌کنند.

برچسب ها: خدمات ، دندان ، دهان
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: