کد خبر: ۱۴۷۹۹۱
تاریخ انتشار: ۲۰:۵۰ - ۱۹ فروردين ۱۳۹۶ - 2017April 08
شبکه‌های اجتماعی منجر به بروز افسردگی در بین اعضای خانواده‌ها می‌شود
شفا آنلاین>اجتماعی>مدیر گروه مطالعات اعتیاد علوم پزشکی ایران با اشاره به اعتیادآور نبودن داروهای روانپزشکی گفت: شبکه‌های اجتماعی منجر به بروز افسردگی در بین اعضای خانواده‌ها می‌شود.

به گزارش شفا آنلاین، محمدباقر صابری ظفر‌قندی روان‌پزشک(Psychiatrist) و مدیر گروه مطالعات اعتیاد علوم پزشکی ایران در نشست خبری روز جهانی بهداشت که صبح امروز در دانشکده سلامت روان و علوم رفتاری علوم پزشکی ایران برگزار شد، با بیان اینکه در کشور ما پدیده‌ای به نام دلمردگی بین مردم وجود دارد؛ گفت: این مسئله ناشی از مشکلات اقتصادی، خدمات فرهنگی که باید به مردم ارائه می‌شده، اما نشده، سوء برداشت‌ها و بد‌کارکرد‌ها در حوزه مذهبی است.

وی با اشاره به تأثیر برخی سریال‌های غم انگیز در ایجاد افسردگی(Depression) و دلمردگی افزود: در سریال‌هایی که درگیری و اوقات تلخی وجود دارد، این موضوع سبب شیوع دل‌مردگی و افسردگی در بین افراد می‌شود.

مدیر گروه مطالعات اعتیاد علوم پزشکی ایران با بیان اینکه داروهای روان‌پزشکی اعتیاد‌آور نیست، گفت: داروهای روان‌پزشکی بجز دیا‌زپام، کلو‌نازپام و تراما‌دول که مورد سوء مصرف قرار می‌گیرند هیچ کدام اعتیادآور نبوده و به دلیل آنکه مدت طولانی برای درمان مزمن بیماری‌های روان‌پزشکی استفاده می‌شوند، مردم به غلط آن‌ها را اعتیاد‌آور تلقی می‌کنند.

وی عنوان کرد: پس از سوانح و تصادفات بیماری‌های قلبی – عروقی، افسردگی و مشکلات مربوط به اعصاب و روان هزینه‌های زیادی را بر نظام سلامت وارد کرده که افسردگی شاه‌کلید بیماری‌های روان و اعصاب به شمار می‌رود.

صابری ظفرقندی اظهار داشت: سازمان جهانی بهداشت امسال را به عنوان سالی برای کاهش افسردگی انتخاب کرده که برای کاهش بروز این اختلال روانی گفت و گو یکی از بهترین راهکار‌ها شناخته می‌شود.

وی تصریح کرد: گفت و گو بین ملت‌ها، اعضای جامعه، دوستان و همکاران موجب ایجاد احساس امنیت و صلح فردی و جهانی شده و اختلالات روانی و اضطراب و افسردگی کاهش پیدا می‌کند.

مدیر گروه مطالعات اعتیاد علوم پزشکی ایران با اشاره به تأثیر نیایش و دعا در کاهش اضطراب و افسردگی اظهار کرد: در کنار گفتگوی بین فردی نیایش و دعا تأثیر بسزایی در این موضوع داشته، اما متأسفانه عادت به نیایش و گفتگو با خالق هستی در جامعه مغفو‌ل مانده است.

وی افزود: اضطراب و افسردگی یکی از مهمترین عوامل روانپزشکی در شروع اعتیاد و سوء مصرف مواد مخدر است، لذا آموزش مهارت‌های زندگی در کاهش اضطراب و افسردگی و به دنبال آن اعتیاد بسیار تأثیرگذار است.

صابری ظفر‌قندی با اشاره به ارتباط خشونت و افسردگی بیان کرد: ممکن است افسردگی به خودی خود بهبود پیدا کند، اما به هر حال عوارض خود را به جا می‌گذارد، خشونت و عدم تحمل دیگران یکی از عوارض بجای مانده از افسردگی شناخته می‌شود.

وی با اشاره به تأثیر منفی شبکه‌های اجتماعی در بروز افسردگی یادآور شد: متأسفانه شبکه‌های اجتماعی یکی از معضلات گفت و گو در خانواده شده و به همین دلیل افسردگی و اضطراب در بین اعضای خانواده افزایش پیدا کرده است.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: