کد خبر: ۱۴۷۹۱۵
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۰ - ۱۹ فروردين ۱۳۹۶ - 2017April 08
بیماری آنفلوانزای پرندگان با نوع ویروس H5N8 هنوز در برخی کشورهای دنیا و از جمله کشور ما در بین پرندگان شایع است و هنوز تحت کنترل درنیامده است.
شفا آنلاین>سلامت>رئیس مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: بیماری آنفلوانزای پرندگان هنوز در پرندگان تحت کنترل قرار نگرفته است و با وجود گرم شدن هوا خطر انتقال انسانی آ‌ن هنوز وجود دارد.

به گزارش شفا آنلاین،محمد مهدی گویا افزود: بیماری آنفلوانزای پرندگان(birds flu) با نوع ویروس H5N8 هنوز در برخی کشورهای دنیا و از جمله کشور ما در بین پرندگان شایع است و هنوز تحت کنترل درنیامده است.

وی ادامه داد: این بیماری تاکنون فقط در بین پرندگان دیده شده و هنوز هیچ مورد انسانی آن در دنیا مشاهده نشده است اما صاحبنظران بهداشتی معتقدند احتمال انتقال این بیماری به انسان وجود دارد و این خطری قابل پیش بینی است که با توجه به مرگ آور بودن این بیماری مراقبت‌های جدی در دنیا در حال انجام است که مبادا این اتفاق بیفتد.

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت(Ministry of Health)، درمان و آموزش پزشکی گفت: مسئولان بهداشتی کشورها از جمله وزارت بهداشت ایران همه تلاش خود را می‌کنند که امکان انتقال انسانی این بیماری را به حداقل برسانند و اگر چنین اتفاقی رخ داد، تلاش می‌شود با شناسایی به موقع فرد بیمار، برخورد و کنترل سریع انجام شود.

گویا اظهار کرد: وزارت بهداشت برای کنترل این بیماری چند کار مختلف را انجام می‌دهد، اول اینکه اطلاع رسانی گسترده‌ای بین کارکنان مرغداری‌ها، کشتارگاه‌ها انجام می‌شود و افرادی که به هر نحوی با پرندگان سر و کار دارند، آموزش دیده‌اند.

وی ادامه داد: اقدام بسیار مهم دیگر این است که به محض شناسایی موارد این بیماری در پرندگان بلافاصله با هماهنگی سازمان دامپزشکی کشور، همزمان با معدوم شدن پرندگان آن محل، کار آموزش و واکسیناسیون(واکسن آ‌نفلوانزای فصلی) افراد در معرض خطر انجام می‌شود.

وی افزود: علاوه بر آن تمام افرادی که با پرنده در تماس هستند تا 10 روز تحت نظر قرار می‌گیرند و به آنان دارو داده می‌شود و اگر علائمی شبیه آنفلوانزا در آنان بروز کند به عنوان افراد مشکوک تحت مراقبت ویژه قرار می‌گیرند.

گویا خاطرنشان کرد: مشکل اصلی این است که علائم آنفلوانزا با سرماخوردگی خیلی شبیه هم است و افتراق و تشخیص آنها فقط از طریق آزمایش امکان پذیر است و با توجه به علائم ظاهری خیلی قابل تفکیک نیست و تشخیص این دو بیماری از هم کار بسیار سختی است.

وی گفت: در یک سال گذشته که برخی استان‌های کشور با موارد آنفلوانزای پرندگان در مرغداری‌ها و پرندگان مواجه بوده‌اند، موارد انسانی مشکوک زیادی نیز بوده است که بلافاصله تحت مراقبت و آزمایش قرار گرفتند و اطمینان حاصل شدکه این افراد به بیماری آنفلوانزای پرندگان مبتلا نیستند.

گویا اظهار کرد: با توجه به اقدامات سازمان دامپزشکی و نیز گرم شدن هوا تا حدی خطر بیماری آنفلوانزای پرندگان کم شده است اما به هیچ وجه خطر این بیماری رفع نشده است و مراقبت‌ها برای کنترل و پیشگیری از موارد انسانی این بیماری به قوت ادامه دارد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا همان طور که قبلا اعلام شد، محدودیت مصرف مرغ و تخم مرغ فله و غیر بسته بندی شده هنوز برقرار است، توضیح داد: این مورد جزو وظایف سازمان دامپزشکی(Veterinary) است و حتما این سازمان در این مورد اطلاع رسانی لازم را انجام خواهد داد.

پیش از این مسئولان وزارت بهداشت و سازمان دامپزشکی اعلام کرده بودند که برای پیشگیری از ابتلا به بیماری کشنده آنفلوانزای پرندگان از مصرف مرغ و پرندگان و نیز تخم مرغ های بدون مهر و تاییدیه سازمان دامپزشکی، خودداری کنند.

پیش از این محمود سروش، رئیس اداره مراقبت از بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفته بود که بیماری آنفلوانزای پرندگان با نوع ویروس غالب H5N8در بسیاری از کشورهای دنیا به خصوص در منطقه سیبری تا شاخ آ‌فریقا موجب ریزش(مرگ و افتادن پرندگان بر زمین) زیادی از پرندگان شده و در بیش از 15 استان کشور نیز این پدیده مشاهده شده و افزایش یافته است.

به گفته وی ریزش پرندگان در بسیاری از مناطق کشور حتی در مناطق شهری و به خصوص در نزدیکی تالاب‌ها وجود دارد و به همین علت سازمان دامپزشکی تاکنون سه بیانیه مهم صادر کرده و نسبت به آلوده بودن این مناطق و پرهیز مردم از دست زدن به هر نوع پرنده هشدار داده است.

سروش گفته بود: توصیه اکید وزارت بهداشت این است که والدین مراقبت کنند و به کودکان خود آموزش دهند که تا اطلاع ثانوی بچه‌ها به هیچ وجه به پرندگان مهاجر چه زنده و چه مرده دست نزنند.

به گفته رئیس اداره مراقبت از یبماری های واگیر وزارت بهداشت: انتقال ویروس آنفلوانزای پرندگان از طریق ترشحات بدن آن صورت می‌گیرد و ممکن است آلودگی دست موجب انتقال این ویروس شود.

ویروس H5N8 آنفلوانزای پرندگان واکسن ندارد اما آنفلوانزای فصلی انسانی واکسن دارد. تزریق این واکسن به خاطر این است که مبادا ویروس آنفلوانزای انسانی با آنفلوانزای پرندگان ترکیب شود و یک ویروس جدید ایجاد شود که ممکن است، بسیار واگیر باشد و حتی پاندمی جهانی ایجاد کند، بنابراین همه کشورها دست به دست هم داده‌اند که جلوی این اتفاق را بگیرند.

وزارت بهداشت اعلام کرده است: افرادی که به هر طریق با پرندگان تماس داشته‌اند اگر دچار تب شدند، وقت را تلف نکنند و به سرعت به یکی از مراکز بهداشتی مراجعه کنند تا آزمایش برای آنان انجام شود.

آنفلوانزای پرندگان سه نوع ویروس H5N8 و H1N5 و H5N6 دارد. فعلا ویروس غالب در دنیا ویروس H5N8 است که البته هنوز هیچ مورد ابتلای انسانی در دنیا نداشته ؛ ضمن اینکه ویروس H5N6 در برخی کشورها از جمله چین مواردی از ابتلای انسانی و حتی مرگ انسانی نیز داشته است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: