کد خبر: ۱۴۷۴۰۲
تاریخ انتشار: ۰۶:۳۰ - ۱۵ فروردين ۱۳۹۶ - 2017April 04
طبق گفته محققین، بازی از نیازهای اساسی کودکان محسوب گردیده و جزو مهم ترین فعالیت‌های آنان است. کودکان از طریق بازی می‌توانند تمایلات خود را آشکار نموده و تخلیه روانی شوند
شفا آنلاین: مشاهده کودکان و چهره مضطرب آن‌ها روی تخت بیمارستان، صحنه‌ای دردناک است که برخی پدران و مادران، مجبور به تحمل آن می‌شوند. نتایج یک پژوهش نشان می‌دهد که مشغول کردن این کودکان به بازی‌های گروهی، می‌تواند اضطراب آن‌ها کاهش دهد.

به گزارش شفا آنلاین:طبق گفته محققین، بازی از نیازهای اساسی کودکان محسوب گردیده و جزو مهم ترین فعالیت‌های آنان است. کودکان از طریق بازی می‌توانند تمایلات خود را آشکار نموده و تخلیه روانی شوند.

در رابطه با این فعالیت مهم، پژوهشگرانی از دانشگاه علوم پزشکی کردستان مطالعه ای را به انجام رسانده اند که در آن تأثیر «بازی گروهی» بر کاهش اضطراب کودکانی که در بخش‌ کودکان بیمارستان ها بستری هستند، مورد آزمایش قرار گرفته است.

بازی از نیازهای اساسی کودکان محسوب گردیده و جزو مهم ترین فعالیت‌های آنان است. کودکان از طریق بازی می‌توانند تمایلات خود را آشکار نموده و تخلیه روانی شوند.

در این مطالعه که به صورت کارآزمایی بالینی انجام گرفته، 80 کودک مشارکت داشته اند. این کودکان به دو گروه 40 نفری «شاهد» و «آزمون» تقسیم بندی شده و در ابتدا میزان اضطراب اولیه آن ها با استفاده از پرسش نامه خاص ارزیابی شد. سپس برای کودکان گروه آزمون، یک برنامه بازی 6 جلسه ای در روزهای دوم و سوم و چهارم بستری شان در بیمارستان در دو نوبت صبح و عصر و هر بار به مدت 30 دقیقه انجام شد.

کودکان فوق در دسته‌های 8-7 نفره با استفاده از اسباب بازی‌های متناسب با سن و جنس شان و در اتاق مخصوص، به بازی مشغول گردیدند. ولی برای کودکان گروه شاهد این برنامه انجام نشد. در نهایت مجددا همه افراد دو گروه 40 نفری برای میزان اضطراب مورد سنجش واقع شدند.

یافته‌های این پژوهش نشان می دهد که قبل از انجام بازی گروهی، وضعیت «اضطراب آشکار» کودکان در محدوده نسبتاً شدید تا بسیار شدید و به میزان متوسط به بالا قرار داشته، ولی بعد از انجام بازی گروهی، این اضطراب به طور قابل توجهی کاهش یافته و به میزان متوسط به پایین رسیده است.

همچنین بررسی ها نشان می دهد که «اضطراب پنهان» نیز در این کودکان قبل از بازی گروهی در وضعیت متوسط به بالا تا شدید بوده است. ولی بعد از مشارکت در بازی گروهی، این نوع اضطراب نیز کاهش معنی داری نشان می دهد.

مجریان این پژوهش، با توجه به نتایج جالبی که از مطالعه فوق گرفته اند اظهار داشته اند که با  توجه به اهمیت تأثیر بازی در کاهش اضطراب کودکان بستری در بیمارستان، لازم است بیمارستان ها و مراکز درمانی به ایجاد اتاق‌های بازی برای کودکان بیمار مبادرت ورزیده و از روش بازی گروهی برای کاهش اضطراب این دردمندان کوچک استفاده نمایند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: