کد خبر: ۱۴۷۳۴۲
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۰ - ۱۴ فروردين ۱۳۹۶ - 2017April 03
در ایام تعطیلات نوروز خدمتگزاران بخش بهداشت و درمان کشور به طور شبانه روزی به مردم خدمات مورد نیاز را ارائه کردند
شفا آنلاین>سلامت>آنچه در این مطلب می‌‌خوانید، چکیده‌ای از فعالیت‌های شبانه‌روزی حوزه بهداشت و درمان در ١٣ روز عید است.

به گزارش شفا آنلاین،در ایام تعطیلات نوروز خدمتگزاران بخش بهداشت و درمان کشور به طور شبانه روزی به مردم خدمات مورد نیاز را ارائه کردند. در همین راستا نظارت بر بهداشت به منظور حفظ سلامت مردم در دستور کار بارزسان بهداشت محیط وزارت بهداشت(Ministry of Health) قرار گرفت و چهار هزار مرکز متخلف تعطیل شد.

مرکز درمانی نیز به طور متوسط روزانه با حضور ۸۰۰ پزشک متخصص مقیم و دو هزار و ۴۵۰ پزشک در بیمارستان‌های دانشگاهی خدمات درمانی را به بیماران ارائه و از ابتدا تعطیلات و در هفته اول فروردین ۳۸ پیوند عضو انجام شد.

یکی از مهمترین و سخت ترین وظایف در ایام نوروز با وجود افزایش حجم سفرها بر دوش زحمتکشان نیروهای فوریت پزشکی اورژانس(Emergency) کشور بود که تمام ساعات شبانه روز در جاده ها، شهرها و حتی در بالگردهای اورژانس جان هموطنان را نجات می دادند و در طول این مدت بیش از 155 هزار ماموریت انجام شد.

**انجام ۳۸ عمل پیوند عضو در هفته اول فروردین ماه
سید محمد کاظمینی رییس مرکز مدیریت پیوند وزارت بهداشت در مورد فعالیت بخش‌های پیوند کشور و واحدهای فراهم آوری اعضای پیوندی، گفت:در هفته اول سال جدید، بیشترین پیوند اعضا در مدت مشابه طی سال‌های گذشته انجام شده که با توجه به پیچیدگی عمل پیوند، نشان از آمادگی بالای کادر پزشکی و حضور فعال آن‌ها در بیمارستان‌ها در ایام نوروز بوده است.

وی با اشاره به تیمی متشکل از پزشکان متخصص، دستیاران، پرستاران و کارکنان اتاق عمل برای عمل پیوند، افزود: در هفته اول فروردین ۳۸ عضو به بیماران نیازمند پیوند شده است که ۱۷ مورد از اهداکنندگان مبتلایان مرگ مغزی(Brain death) بوده اند، در این مدت ۲۶ مورد پیوند کلیه و ۱۱ مورد پیوند کبد و یک مورد پیوند قلب انجام شده است.

**افتتاح اولین تولیدکننده ایمپلنت‌های دندانپزشکی در کشور
همزمان با سفر رئیس جمهور و کاروان تدبیر و امید به استان کردستان، شرکت کیمیا کاشت اطباء؛ اولین تولید کننده ایمپلنت‌های دندانپزشکی در کشور با حضور وزرای بهداشت و صنعت، معدن و تجارت در شهرک صنعتی دهگلان افتتاح شد.
 
این شرکت به عنوان تنها تولید کننده ایمپلنت‌های دندان کشور برای ۴۱ نفر اشتغال ایجاد کرده و با تولید ۲۰۰ هزار ایمپلنت دندانی سانترال در سال شروع به فعالیت می‌کند که میزان سرمایه گذاری این شرکت ۷۲ میلیارد ریال است.

**بهداشت در نوروز زیر ذره بین بازرسان
سید رضا غلامی مسئول برنامه سلامت نوروزی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: از آغاز برنامه سلامت نوروزی تا کنون ۱۶ هزار و ۵۷۹ مرکز و مکان متخلف به مراجع قضایی معرفی و ۴ هزار و ۱۹ مرکز و مکان متخلف نیز تعطیل شده اند.

وی افزود: بازرسی بهداشت محیطی از مراکز تهیه و توزیع و عرضه مواد غذایی ۸۲۹ هزار و ۶۲۴ مورد، اماکن عمومی حساس از جمله آرایشگاه‌ها، هتل‌ها و مراکز اقامتی ۲۱۲ هزار و ۲۶۶ مورد، اماکن بین راهی ۸ هزار و ۶۵۶ مورد، سامانه‌های آبرسانی ۴۳ هزار و ۹۴۳ مورد و مراکز عرضه قلیان ۱۲ هزار و ۸۷۶ مورد در طرح سلامت نوروزی تا ۱۲ فروردین انجام شده است.

مسئول برنامه سلامت نوروزی وزارت بهداشت، ساماندهی و برخورد با دستفروشان مواد غذایی حساس دوره گرد را ۱۶۹۵۶ مورد بیان کرد و افزود: تا کنون ۴۷۸ مرکز عرضه قلیان نیز تعطیل شده است.

**توصیه دفتر طب سنتی برای سلامت ایرانی‌ها در سال جدید
محمود خدادوست، مدیر کل دفتر طب سنتی، ایرانی-اسلامی وزارت بهداشت با بیان اینکه توجه به نو شدن زمان و آغاز فصل طراوت باید با نو شدن رفتار‌ها و کنار گذاشتن عادات غلط همراه باشد، گفت: بیایید یک قدم برای سلامتی به جلو برداریم و امسال یک عادت سلامت بخش را در زندگی خود نهادینه کنیم.

مدیر کل دفتر طب سنتی، ایرانی-اسلامی وزارت بهداشت گفت: این عادت می‌تواند توجه هر روزه به مبدا خلقت و سلامت، و کمک گرفتن از طبیب ازلی باشد همچنین می‌توانید برای توصیه‌های کلی سلامت بخش راه کارهای جزئی بیابید، به عنوان نمونه می‌توان برای افزایش فعالیت روزانه قبل از رسیدن به مقصد (مثلا یک ایستگاه زودتر) پیاده شده و بقیه مسیر را پیاده بروید، جایگزین کردن شربت سکنجبین یا شربت آبلیمو به جای مصرف نوشابه‌های گاز دار نیز میتواند از این قدم‌ها باشد.

وی تصریح کرد: استفاده از چای بدون طعم دهند‌های مصنوعی، جایگزین کردن دمنوش‌های گیاهی، کمتر کشیدن روزی یک نخ سیگار برای سیگاری‌ها و یا مصرف سبزی خوردن به جای ماست و ترشی و سالاد همراه غذا می‌تواند از این گزینه‌ها باشد، این قدم‌ها باید برای شما قابل انجام بوده و خیلی ایده آل گرایانه و دشوار نباشد و برای انجام آن باید مصر و مصمم باشید.

**نخستین ارزیابی از طرح تحول در سال ۹۶
علی اکبر سیاری در جلسه تحلیل دستاوردهای طرح تحول نظام سلامت در حوزه بهداشت و اعلام سیاستهای آینده در حضور نمایندگان شهرستانهای نیشابور و فیروزه گفت: در بررسی‌های انجام شده، مشخص شده است که عامل ۷۶ درصد مرگ و میر مردم ایران چهار بیماری غیر واگیر شامل بیماریهای قلبی و عروقی، سرطان، دیابت و تنفسی بوده است و در صورت اصلاح سبک زندگی می‌توان به میزان قابل توجهی آن را کاهش داد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت افزود: دردولت تدبیر و امید خدمات بسیار مهمی در حوزه سلامت انجام شده که تشکیل پرونده الکترونیک، ثبت خدمات و مراقبتهای انجام شده و بهبود استاندارد فضاهای فیزیکی از جمله آن‌ها و در راستای طرح تحول نظام سلامت در حوزه بهداشت بوده و امید است با حمایتهای مجلس شورای اسلامی این خدمات ادامه یابد.
 
در انتهای جلسه سیاری با اهدای لوح از هفت نفر از خیرین حوزه سلامت شهرستانهای نیشابور و فیروزه قدردانی کرد.

**افتتاح پنج پروژه سلامت محور در گیلان
همزمان با سفر ریاست جمهوری و هیات دولت به استان گیلان، با دستور رییس جمهور و توسط وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پنج پروژه عمرانی سلامت محور در گیلان از طریق ویدئو کنفرانس افتتاح و در این راستا بیش از ۸۰۰ فرصت شغلی حوزه سلامت در این استان ایجاد شد. 

بیمارستان ۱۰۰ تخته آستارا، بیمارستان ۳۲ تخته شهدای رضوانشهر، بخش سی تی اسکن ۱۶ اسلایس بیمارستان شهید بهشتی انزلی، کلینیک تخصصی کبد و گوارش و بیمارستان ۱۸۰ تخته پارس از طرح‌های عمرانی سلامت محور افتتاح شده در سفر یک روزه هیات دولت است.

**قدم‌های اول به سوی اشتغال و تولید با افتتاح بیمارستانی در گیلان
سید حسن هاشمی،وزیر بهداشت در مراسم افتتاح بیمارستان پارس در رشت با اشاره به فرصت‌های بخش خصوصی در بحث اشتعال، گفت: بخشی از دستاوردهای دولت مرهون تلاش بخش خصوصی است. 
 
هاشمی با اشاره با عملکرد دولت درمقوله اشتغال گفت: در دولت یازدهم ۷۰۰ هزار شغل ایجاد شد، اما این میزان جوابگوی نیاز جامعه نبود و در حال حاضر یک میلیون و دویست هزار نفر در کشور جویای کار هستند البته این تعداد در مقایسه با دوره‌های گذشته و در نظر گرفتن شرایط موجود، کار بزرگی بود.

وزیر بهداشت با بیان اینکه بعد از برجام فرصت‌های بیشتری ایجاد شد، گفت: امیدواریم مسیر عقلانیت ادامه پیدا کند و کشور در سایه آرامش و همکاری و وحدت بتواند در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری و تحقق شعار امسال در جهت " اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال" گام بر دارد و به این مهم دست یابد.

**تشریح ارائه خدمات درمانی در طرح سلامت نوروزی
معاون درمان وزیر بهداشت با بیان اینکه از ابتدای اجرای طرح نوروزی تا ۱۰ فروردین حدود ۳۴۰ هزار بیمار در بیمارستان بستری شده‌اند، گفت: در این مدت ۷۴ هزار عمل جراحی انجام شده است.

آقاجانی بیان کرد: از ابتدای اجرای طرح ۱۶۰ نفر از افراد مبتلا به سکته‌های حاد قلبی در ۵۴ مرکز مدیریت و درمان این بیماری، در ۲۵ شهر کشور به کمک متخصصان و کادر درمانی درمان شده و از مرگ نجات یافته‌اند.

وی با تأکید بر اینکه ظرفیت و فعالیت بخش‌های مراقبت‌های ویژه همچون سی‌سی یو، آی سی یو، ان آی سی یو و پی آی سی یو همچنین دیالیز به طور کامل حفظ شده است، گفت: در بیمارستان‌های دانشگاهی پذیرنده بیماران ترامایی متخصص مقیم، متخصصین طب اورژانس و متخصصین بیهوشی حضور فعال داشته و دسترسی بیماران اورژانسی به متخصصین جراحی مغز و اعصاب، اورتوپدی، جراحی عمومی، همچنین فوق تخصص‌های موردنیاز امکانپذیر بوده است.

**115 گوش به زنگ برای خدمت رسانی به مردم
پیرحسین کولیوند، نماینده تام الاختیار وزیربهداشت در طرح سلامت نوروزی و رئیس اورژانس با تشریح ماموریت‌های اورژانس از ابتدای طرح نوروزی گفت: تاکنون ۱۵۵ هزار و ۸۹۳ ماموریت فوریتهای پزشکی پیش بیمارستانی در کشور انجام شده که از این تعداد ۲۸ هزار و ۴۷۲ مصدوم ترافیکی را به مراکز درمانی منتقل کردیم و بیشترین ماموریت‌های ترافیکی مربوط به تهران، خراسان رضوی، اصفهان و کمترین مربوط به همدان بوده است.

کولیوند با اشاره به خدمات اورژانس هوایی در طرح سلامت نوروزی عنوان کرد: امسال باتوجه به توسعه ناوگان اورژانس هوایی تاکنون ۱۹ پرواز داشتیم و ۲۳۵ نفر به بیمارستان‌ها اعزام شدند که شامل مصدومین حاد بودند و نیاز به فوریت‌های پزشکی بیشتر داشته وباید به آن‌ها خدمات ویژه تری ارائه می‌شد.

نماینده تام الاختیار وزیر در طرح سلامت نوروزی با اشاره به تعداد و مهمترین علل مراجعات به اورژانس پیش بیمارستانی گفت: در ایام نوروز به طور متوسط ۱۵۰ هزار نفر به اورژانس بیمارستان مراجعه کردند که مهمترین علل مراجعه به اورژانس بیمارستانی به ترتیب مربوط به مشکلات قلبی، تنفسی، گوارشی و زنان است.

در طول ایام نوروز علاوه بر نجات جان مصدومان و بیماران، نجات جان مادر باردار روی دریاچه سد کارون ۳، درمان سرپایی ۴۷ مصدوم در بازی تیم ملی با چین، نجات مادر باردار با کمک تیم هوایی اورژانس کهگیلویه و بویراحمد، نجات زن باردار ۲۴ ساله و تولد نوزاد دو قلو در بابل و نجات جان خانواده‌ای که با استارت کودک، ماشین آن‌ها به دریا سقوط کرد، از جمله خدمات متفاوت و شیرین اورژانس کشور بود.yjc
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: