کد خبر: ۱۴۷۰۵۵
تاریخ انتشار: ۱۸:۴۵ - ۱۰ فروردين ۱۳۹۶ - 2017March 30
سرخک از بیماری‌های بسیار واگیردار است به این معنا که هیچ فرد یا منطقه‌ای از خطر شیوع این ویروس جان سالم به در نمی‌برد

شفا آنلاین>سلامت>سازمان بهداشت جهانی(World Health Organization) نسبت به شیوع سرخک در سراسر اروپا و در مناطقی که طرح پوشش ایمن‌سازی نسبت به این بیماری متوقف شده یا کاهش یافته است، هشدار داد.

به گزارش شفا آنلاین،ایتالیا و رومانی بالاترین میزان شیوع سرخک(Measles) را در سطح اروپا به خود اختصاص داده‌اند. در اولین ماه میلادی امسال در ایتالیا بیش از ۲۰۰ مورد ابتلا به سرخک گزارش شد. در رومانی نیز ابتلای بیش از ۳۴۰۰ مورد سرخک و ۱۷ مورد مرگ و میر از ژانویه ۲۰۱۶ گزارش شده است.

سرخک از بیماری‌های بسیار واگیردار است به این معنا که هیچ فرد یا منطقه‌ای از خطر شیوع این ویروس جان سالم به در نمی‌برد. برای محافظت مناسب در برابر شیوع این بیماری، محققان توصیه می‌کنند که باید حداقل ۹۵ درصد جمعیت منطقه تحت پوشش طرح واکسیناسیون قرار گیرند تا از این طریق مصونیت کامل ایجاد شود. اما بسیاری از کشورها هنوز به این امر دسترسی ندارند.

بیشتر موادر ابتلا به سرخک در کشورهایی گزارش شده است که ایمنی‌سازی و واکسیناسیون(vaccination) کاهش یافته یا متوقف شده و بنابراین عفونت در حالت همه‌گیری قرار گرفته است که از این میان می‌توان به کشورهای ایتالیا، فرانسه، آلمان، لهستان، رومانی، سوئیس و اوکراین اشاره کرد.

سازمان بهداشت جهانی به تازگی اعلام کرده که تعداد موارد ابتلا به این عفونت‌ جدید در اروپا در حال گسترش است. دبیر منطقه‌ اروپا در سازمان بهداشت جهانی هشدار داده است که تمام کشورهایی که در معرض شیوع سرخک قرار دارند باید اقدامات لازم را در دستور کار خود قرار دهند تا از انتقال ویروس به مرزها جلوگیری کنند.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های اروپا اعلام کرده است که بین اول فوریه ۲۰۱۶ تا ۳۱ ژانویه ۲۰۱۷ در انگلیس حدود ۵۷۵ مورد ابتلا به سرخک گزارش شده است. در حال حاضر، واکسن سرخک، اوریون و سرخجه در مرکز خدمات ملی بهداشت انگلیس برای نوزادان و کودکان پیش‌دبستانی در دسترس است.

کودکانی که واکسن سرخک را دریافت نکرده‌اند بیشتر در معرض ابتلا به سرخک و عوارض ناشی از آن قرار دارند. سرخک از تماس مستقیم یا فرد آلوده و از طریق تماس با هوای آلوده شده با سرفه و عطسه افراد مبتلا قابل انتقال است. ویروس سرخک تا بیش از دو ساعت روی سطوح فعال باقی می‌ماند و احتمال آلوده کردن افراد را دارند.

علائم اولیه بیماری با تب بالا و علائمی مانند سرماخوردگی از قبیل آبریزش بینی خود را نشان می‌دهد. گاهی نیز لکه‌های سفیدرنگی در قسمت داخلی چانه مشاهده می‌شد. بعد از چند روز، جوش‌ها بروز می‌کنند که ابتدا روی صورت و گردن و سپس در تمام بدن و اندام‌ها گسترش می‌یابند.

افراد آلوده به ویروس از ۴ روز قبل از بروز جوش‌های پوستی ناقل به حساب می‌آیند و می‌توانند دیگران را مبتلا کنند. در حال حاضر درمانی برای این بیماری وجود ندارد اما دو دوز واکسن برای جلوگیری از ابتلا به عفونت به افراد تزریق می‌شود.سلامت آنلاین
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: