کد خبر: ۱۴۶۹۷۸
تاریخ انتشار: ۲۰:۳۰ - ۰۹ فروردين ۱۳۹۶ - 2017March 29
مصرف بالای آجیل، شکلات و شیرینی کالری زیادی به بدن می رساند و منجر به اضافه وزن و چاقی در افراد می شود
شفا آنلاین>تغذیه>معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان گفت: زیاده روی در مصرف آجیل، شکلات و شیرینی در تعطیلات نوروز زمینه ساز افزایش وزن و چاقی متعاقب بیماری های قلبی و عروقی و فشار خون است.

به گزارش شفا آنلاین،کامبیز حسن زاده با اشاره به اینکه در ایام عید نوروز و دید و بازدیدها مصرف آجیل، شیرینی و شکلات و تنقلات بالا می رود افزود: مصرف بالای آجیل، شکلات و شیرینی کالری زیادی به بدن می رساند و منجر به اضافه وزن و چاقی در افراد می شود.

وی اظهار کرد: اضافه وزن و چاقی(Overweight) یکی از بیماری های قرن جدید است و می تواند زمینه ساز فشار خون(blood pressure)، بیماری های قلبی و عروقی در افراد باشد.

وی افزود: بررسی ها نشان می دهد که مصرف آجیل می تواند کالری زیادی به بدن برساند و منجر به افزایش چربی در بدن و چاقی در افراد شود.

آجیل شور برای افراد با فشار خون بالا و بیماران قلبی ـ عروقی و آجیل شیرین برای بیماران دیابتی و افراد دارای اضافه وزن بسیار مضراست در همین راستا بهتراست به مقدار مناسب از آجیل های خام بی نمک استفاده کرد.
این متخصص تغذیه با اشاره به اینکه آجیل ها رنگی مجوز لازم را از وزارت بهداشت و علوم پزشکی گرفته اند گفت: کاربرد مواد افزودنی و رنگ ها در برخی آجیل ها غیرطبیعی و غیرمجاز است در همین راستا زیاده روی در مصرف آن می تواند آسیب هایی به سلامتی افراد وارد کند.

حسن زاده افزود: مصرف آجیل هایی پسته خام و بادام خام که مواد نگهدارنده ندارند از لحاظ مواد تغذیه ای کامل تر سالم ترند.

آجیل هایی که کرم زده یا رطوبت داشته باشد و رنگ پس می دهد نمونه هایی از آجیل های رنگی نامرغوب و غیر بهداشتی است.

وی گفت: شکلات نیز حاوی مواد قندی زیادی است افراد دیابتی باید به این نکته توجه داشته باشند سبب چاقی می شود همچنین شیرینی‌جات به لحاظ دارا بودن انرژی زیاد بویژه موادی مانند خامه‌ها که حاوی انرژی زیادی است در چاقی و افزایش وزن افراد نسبت به آجیل از اهمیت بیشتری برخورداراست.

به گفته وی،مصرف بی‌رویه شیرینی در کودکان با توجه به کاهش اشتها و سیری کاذبی که به همراه دارد موجب کمبود سایر مواد مغذی مورد نیاز جهت رشد این گروه می‌شود؛ همچنین استفاده از برخی ترکیبات نظیر رنگ‌ها، کاکائو و سایر موارد در تهیه و تزئین شیرینی‌ها بر عوارض آن می‌افزاید.
مشکلات دندانی از جمله مشکلاتی است که در نتیجه مصرف زیاده از حد شیرینی و شکلات در کودکان ایجاد می‌شود.

وی با اشاره به اجرای طرح نشانگر های رنگی در کشور گفت:تاکنون 70 درصد محصولات غذایی در کشور برچسب نشانگر رنگی نصب شده است، برچسب مواد غذایی تعیین کننده کیفیت و مرغوبیت کالا و محصولات غذایی است.

مردم برای خرید محصولات سالم به پروانه ساخت، تاریخ تولید، تاریخ انقضاء وبسته بندی توجه کنند و از خرید انواع آجیل از دست فروش ها خودداری و بهتر است آجیل را از مراکز آجیل فروشی و داری مجوز و مراکز معتبر تهیه کنند.
برچسب ها: فشار خون ، آجیل ، چاقی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: