کد خبر: ۱۴۶۶۵۱
تاریخ انتشار: ۲۱:۱۵ - ۰۵ فروردين ۱۳۹۶ - 2017March 25
پیوند همزمان قلب و ریه اقدام درمانی جدیدی است که تاکنون تعداد کمی از این نوع جراحی در کشور انجام شده است
شفا آنلاین>سلامت>عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به عوارض حاد و متعدد ناهنجاری مادرزادی تترالوژی فالوت در نوزادان، توصیه کرد که مادران با شناخت علائم بیماری و مراجعه به موقع به پزشک، مانع از پیشرفت بیماری شوند.


به گزارش شفا آنلاین، بیماری قلبی(Heart disease) به دو دسته مادرزادی و اکتسابی تقسیم می شود که تترالوژی فالوت و سوراخ بین دو بطن قلب از شایعترین بیماری های قلبی مادرزادی در نوزادان به شمار می رود.

در تترالوژی فالوت، چهار نقص مهم قلبی عروقی همزمان در نوزاد ایجاد می شود که این نقایص شامل وجود حفره در دیواره ‌های میان دو بطن، تنگ شدن دریچه شریان ریوی، هایپرتروفی بطن راست قلب و قرارگرفتن آئورت در محل غیرطبیعی است.

دکتر سیدمحسن میرحسینی با اشاره به اینکه بیماری قلبی تترالوژی فالوت جزو بیماری های شایع مادرزادی در ایران است، گفت: در صورتی که بیماری در نوزادان به موقع تشخیص داده شود و قلب بیمار دچار نارسایی نشده باشد، درمان از طریق جراحی بیش از 95 درصد موفقیت آمیز خواهد بود و بیمار بهبود می یابد.

وی، تنگی نفس، کبودی ناخن، مخاط های دهان و لب و اختلال در بلعیدن شیر توسط نوزاد را از جمله علائم این بیماری اعلام کرد و افزود: والدین در صورت مشاهده این علائم در نوزادان، فورا به پزشک مراجعه کنند.

متخصص نارسایی قلبی ادامه داد: این نوزادان در اثر بیماری دچار عفونت های مکرر ریوی و نبود رشد کافی می شوند و در هنگام شیرخوردن نیز دچار تنگی تنفس و تپش قلب خواهند شد.

فوق تخصص نارسایی قلبی بر لزوم انجام غربالگری(Screening) به منظور تشخیص بیماری قلبی در مراکز درمانی تاکید کرد و گفت: این اقدام در حال حاضر در برخی بیمارستان ها انجام می شود اما باید به تمامی مراکز درمانی کشور تسری یابد.

به گفته دکتر میرحسینی، پیشرفت ناهنجاری مادرزادی قلبی تترالوژی فالوت به نارسایی همزمان قلبی و ریوی منجر می شود و درمان این بیماری تنها با پیوند قلب میسر نبوده بلکه نیاز به پیوند همزمان قلب و ریه دارد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: