کد خبر: ۱۴۵۷۶۲
تاریخ انتشار: ۰۱:۵۹ - ۲۷ اسفند ۱۳۹۵ - 2017March 17
1389 مرد در چهارشنبه‌سوری امسال دستگیر شدند و از این تعداد 923 نفر به مراجع قضایی معرفی‌شده و مابقی با اخذ تعهد آزاد شدند.
       

شفا آنلاین:چهارشنبه‌سوری ۹۵ در پایتخت در حالی به پایان رسید که به گواه آمار و شواهد موجود، نسبت به سال‌های گذشته در وضعیت بهتری برگزارشده است.

به گزارش شفا آنلاین:به نقل از سپید سردار محمد شرفی، رئیس پلیس پیشگیری ناجا درباره آمار خسارات جانی حوادث چهارشنبه‌سوری از دستگیری 1389 مرد و 48 زن در چهارشنبه‌سوری<Wednesday Syrians> امسال خبر داد و گفت: «از این تعداد 959 نفر به مراجع قضایی معرفی‌شده و مابقی با اخذ تعهد آزاد شدند. امسال زمان استفاده از مواد محترقه کاهش یافت.»
به گفته او 1389 مرد در چهارشنبه‌سوری امسال دستگیر شدند و از این تعداد 923 نفر به مراجع قضایی معرفی‌شده و مابقی با اخذ تعهد آزاد شدند.
سردار شرفی همچنین از دستگیری 48 زن در این شب خبر و ادامه داد: «از این تعداد هم 12 نفر با اخذ تعهد آزادشده و مابقی به مراجع قضایی معرفی شدند.»
به گفته او در آمار دستگیری‌ها هم شاهد کاهش نسبت به مدت مشابه در سال قبل بوده‌ایم.
رئیس پلیس پیشگیری ناجا درباره آمار خسارات جانی حوادث چهارشنبه‌سوری گفت: «185 نفر در بیمارستان بستری شدند و 1093 نفر هم به شکل سرپایی در محل درمان شدند. همچنین دو نفر هم جان خود را از دست دادند که یکی از آن‌ها در تهران و دیگری در اصفهان جان خود را از دست داد.»
او ادامه داد: «برابر آمارها در این شب 46 نفر از عوامل اورژانس، پلیس و آتش‌نشانی هم در سراسر کشور مصدوم شده‌اند.»
همچنین سید جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران هم اعلام کرد که چهارشنبه‌سوری 95 کم حادثه‌ترین چهارشنبه‌سوری در سال‌های اخیر بود.
او درباره حوادث ناشی از چهارشنبه‌سوری امسال گفت: «همه‌ساله حوادث چهارشنبه‌سوری به دو بخش تقسیم می‌شود، یکی حوادث قبل از شب چهارشنبه‌سوری که از حدود دو ماه قبل از این شب آغاز می‌شود و دیگری حوادث شب چهارشنبه‌سوری.»
ملکی بابیان این‌که حوادث قبل از فرا رسیدن چهارشنبه‌سوری معمولا شدت و آسیب بیشتری دارد، ادامه داد: «خوشبختانه امسال تا پیش از چهارشنبه‌سوری حتی یک مورد حادثه ناشی از انفجار مواد محترقه و هر نوع حادثه مرتبط با چهارشنبه‌سوری در تهران نداشتیم، این در حالی است که تا پیش از امسال رکورد کمترین حادثه پیش از چهارشنبه‌سوری در پایتخت مربوط به سال گذشته با 22 مورد حادثه بود.»
ملکی با اشاره به حوادث چهارشنبه‌سوری هم گفت: «آمارهای اولیه حاکی از کاهش حجم عملیات و حوادث در این شب بود، به‌طوری در سطح شهر تهران تنها دو مورد حادثه انفجار گزارش شد که بلافاصله آتش‌نشانان در محل حاضر شدند.»
سخنگوی اورژانس درباره این دو حادثه گفت: «یک حادثه در ساعت 18:59 دقیقه سه‌شنبه‌شب به سامانه 125 اطلاع داده شد و آتش‌نشانان ایستگاه‌های 31 و 48 و گروه نجات 11 به محل حادثه در خیابان اول نیروی هوایی، خیابان عباسی رهسپار شدند که در پی انفجار مواد محترقه، طبقه چهارم یک ساختمان چهار طبقه مسکونی طعمه آتش شد و چهار مرد جوان هم به‌شدت آسیب دیدند.»
به گفته او حادثه‌ دیگر هم تنها چند دقیقه پیش‌ازاین حادثه در ساعت 18:22 در آدرس خزانه، بخارائی شمالی به سامانه 125 اعلام شد که در پی آن در طبقه دوم یک ساختمان دوطبقه مسکونی قدیمی، به هنگام ترقه‌بازی انفجاری رخ‌داده و در جریان آن دو پسر نوجوان به‌شدت مصدوم و روانه بیمارستان شدند.
سخنگوی سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران درباره تعداد ماموریت‌های آتش‌نشانان در شب گذشته و در سطح تهران گفت: «شب گذشته درمجموع در ۱۳۳ حادثه مرتبط با چهارشنبه‌سوری حضور پیدا کردیم که این آمار کمترین میزان انجام عملیات در روز چهارشنبه آخر سال و در شهر تهران بوده است.»
مجتبی خالدی، سخنگوی اورژانس هم آخرین تعداد مصدومان حوادث چهارشنبه‌سوری را
2 هزار و 351 نفر اعلام کرد و گفت: «این حوادث تاکنون دو نفر فوتی داشته است و حال شش مصدوم دیگر هم وخیم است.»
او ادامه داد: «آخرین آ‌مار جمع‌بندی شده تعداد مصدومان حوادث چهارشنبه‌سوری 2 هزار و 351 نفر است که نسبت به سال گذشته 40 درصد کاهش داشته است. از این تعداد در حوادث چهارشنبه‌سوری امسال 600 نفر در بیمارستان بستری شدند که 60 درصد (موارد بستری) نسبت به سال گذشته کاهش‌یافته است و از این تعداد هنوز 424 نفر در بیمارستان بستری هستند.»
به گفته سخنگوی اورژانس کشور، تعداد موارد فوت ناشی از حوادث چهارشنبه‌سوری هم تا این لحظه (ساعت 10 و 30 دقیقه صبح چهارشنبه) دو نفر است که شامل یک نفر نوجوان 12 ساله در تهران و یک مرد 23 ساله در اصفهان است. حال شش مصدوم دیگر هم وخیم است که یکی از آنان جوان 27 ساله‌ای است که در تهران دودست و دو پای او از مچ قطع‌شده است، سه نفر دیگر از این مصدومان بدحال در اراک و دو نفر دیگرشان در اصفهان هستند.
خالدی به این سوال که چرا آمار تعداد مصدومان که شب گذشته دو هزار و 600 نفر اعلام‌شده بود، اکنون کمتر اعلام می‌شود، پاسخ داد: «شب گذشته به علت ازدحام کار، آمار برخی مصدومان غیر چهارشنبه‌سوری ازجمله چند مورد اسیدپاشی به‌اشتباه با آمار حوادث چهارشنبه‌سوری جمع‌بندی شده بود و آمار صحیح جمع‌بندی مصدومان حوادث چهارشنبه‌سوری دو هزار و 351 نفر است.»
سازمان پزشکی قانونی پیش‌ازاین تعداد موارد فوتی ناشی از حوادث چهارشنبه‌سوری را در سال گذشته 17 نفر اعلام کرده بود که همگی مرد بودند.
همچنین پیرحسین کولیوند سرپرست اورژانس کشور، از کاهش ۶۰ درصدی مصدومان بستری حوادث چهارشنبه‌سوری امسال در مقایسه با سال گذشته خبر داد.
کولیوند با اشاره به آخرین آمار مصدومان و مجروحان حوادث چهارشنبه‌سوری امسال، گفت: «در کل کشور ۲۰۰۰ نفر به‌صورت سرپایی مصدوم شدند که نسبت به چهارشنبه‌سوری سال گذشته کاهش ۵۰ درصدی نشان می‌دهد.»
به گفته او، همچنین ۶۰۰ نفر در سراسر کشور براثر حوادث این شب بستری شدند که کاهش ۶۰ درصدی نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد.
همچنین در مراسم چهارشنبه‌سوری امسال تعداد ۵۴ دستگاه خودرو که رانندگانشان اقدام به هنجارشکنی و اقدامات خلاف قانون کرده‌ بودند، توسط ماموران پلیس پایتخت توقیف شدند. با رانندگان متخلف این خودروها هم برخورد قانونی صورت گرفت. این خودروها که در نقاط مختلفی از معابر تهران توقیف‌شده‌اند، روانه پارکینگ شده تا پایان تعطیلات نوروزی در پارکینگ خواهند بود. تا پیش‌ازاین نیروی انتظامی اعلام کرده بود که برابر قانون با متخلفان در شب چهارشنبه‌سوری برخورد کرده، افراد هنجارشکن تا پایان تعطیلات نوروزی مهمان پلیس بوده و خودروهایشان هم تا همین مدت در توقیف خواهد بود.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار