کد خبر: ۱۴۵۷۴۰
تاریخ انتشار: ۰۷:۴۵ - ۲۶ اسفند ۱۳۹۵ - 2017March 16
دفترچه بیمه تامین اجتماعی در مراکز ملکی این سازمان، طی مراسمی در بیمارستان شهید معیری حذف شد. بیمه شدگان تامین اجتماعی از این پس در تمام مراکز درمانی و بیمارستانی این سازمان بدون در دست داشتن دفترچه درمانی و فقط با یک کارت ملی می‌توانند خدمات دریافت کنند.
شفاآنلاین>سلامت>دفترچه‌های بیمه تامین اجتماعی حذف شد. بیمه‌شدگان تامین اجتماعی از این پس در تمام مراکز درمانی و بیمارستانی این سازمان بدون در دست داشتن دفترچه درمانی و فقط با یک کارت ملی می‌توانند خدمات، دریافت کنند.

به گزارش شفاآنلاین،این خبر در حالی روز گذشته روی خروجی خبرگزاری‌ها قرار گرفت که کاغذی بودن مدارک علاوه بر اینکه زمینه‌های سوء استفاده را فراهم می‌کند، به افزایش بروکراسی و کندی در خدمات رسانی می‌انجامد. در سال‌های اخیر الکترونیک شدن خدمات در حوزه‌های مختلف مورد توجه قرار گرفته است. کارت ملی هوشمند از جمله مهم‌ترین طرح‌ها در این زمینه است که در حال اجراست. روز گذشته نایب‌رئیس مجلس همزمان با حذف دفترچه بیمه تامین اجتماعی عنوان کرد: «با داشتن داده‌ها و اطلاعات متمرکز، هر تخلفی را می‌توان شناسایی کرد و هر کسی که خدمت نگرفته یا گرفته، قابل شناسایی است.»


دفترچه بیمه تامین اجتماعی در مراکز ملکی این سازمان، دیروز چهارشنبه طی مراسمی در بیمارستان شهید معیری حذف شد. بیمه شدگان تامین اجتماعی از این پس در تمام مراکز درمانی و بیمارستانی این سازمان بدون در دست داشتن دفترچه درمانی و فقط با یک کارت ملی می‌توانند خدمات دریافت کنند. همچنین دیگر نیازی به داشتن دفترچه برای نسخه نویسی پزشکان نیست، چون این خدمات به صورت الکترونیکی به بیماران ارائه می‌شود و پزشکان نیز نسخه الکترونیکی برای بیماران تجویز می‌کنند. برای حذف دفترچه‌ها در مراکز ملکی سازمان تامین اجتماعی زیرساخت‌های لازم فراهم شده است و به همین منظور تمام حدود ۴٢ میلیون بیمه شده سازمان تامین اجتماعی دارای پرونده الکترونیکی هستند. پروژه حذف دفترچه‌ها در مراکز درمانی سازمان تامین اجتماعی از حدود دو سال پیش کلید خورد و برای نخستین بار در استان یزد و آن هم برای بیماران خاص در آبان سال ٩۴ آغاز شد. به همین منظور در سال ۹۵ نیز برنامه ریزی برای حذف این دفترچه‌ها در تمام مراکز درمانی<Health centers> سازمان تامین اجتماعی با تامین زیرساخت‌ها انجام و دیروز جشن آن هم برگزار شد. از این پس بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران و بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی می‌توانند تنها با استفاده از کد ملی در تمامی مراکز ملکی این سازمان خدمات درمانی دریافت کنند. تقی نوربخش، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی، سلمان خدادادی، رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس و علی نوبخت، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس از جمله شرکت‌کنندگان در این مراسم بودند که از نحوه اجرای حذف دفترچه‌ها در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی این سازمان بازدید کردند.

حذف دفترچه، اقدام بزرگ تامین اجتماعی

«حذف دفترچه بیمه درمانی در مراکز ملکی سازمان تامین اجتماعی به عنوان اقدامی بزرگ و ارزشمند از سوی این سازمان و قابل تقدیر است.» این اظهار نظر روز گذشته توسط نایب‌رئیس مجلس انجام شد. مسعود پزشکیان در جشن حذف دفترچه در مراکز درمانی ملکی سازمان تامین اجتماعی در بیمارستان شهید معیری به عدم داده و اطلاعات در کشور به عنوان یکی از مشکلات اشاره کرد و گفت: اگر داده‌ها در همه سطوح جمع شود، همه کارها به خوبی انجام خواهد شد. او خاطرنشان کرد: با داشتن داده‌ها و اطلاعات متمرکز، هر تخلفی را می‌توان شناسایی کرد و هر کسی که خدمت نگرفته یا گرفته، قابل شناسایی است. او تصریح کرد: این سیستم باید نگاهش به گیرنده خدمت باشد و زمان دسترسی به خدمت مشخص باشد. نماینده مجلس خاطرنشان کرد: اگر داده‌ها تکمیل شود، دیگر جلو رشوه و زیرمیزی گرفته می‌شود و بخشی از مشکلات مردم نیز حل خواهد شد، چرا که داده و اطلاعات، مسائل را شفاف می‌کند.

گام بزرگ برای حذف دفترچه بیمه درمانی

روز گذشته مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی گفت: گام بزرگی برای حذف دفترچه در مراکز ملکی این سازمان برداشته شده است که امیدواریم خروجی مثبتی برای بیماران هم به همراه داشته باشد. تقی نوربخش افزود: حذف دفترچه‌های درمانی زیرساخت مهمی برای اجرای نظام ارجاع است و فواید زیادی برای بیماران دارد و این طرح در شش ماه گذشته در کل کشور برای شناسایی نقاط ضعف و قوت آن شروع شده است و فرایند ارائه خدمات، نظام ارجاع را تسریع می‌کند. او اظهار کرد: نمایندگان مردم در مجلس، این برنامه را به نقد بگذارید، چون این گام بزرگی از سوی سازمان تامین اجتماعی است و حداکثر در چهار ماه قابل اشاعه به کل کشور است.

حذف دفترچه بیمه دیر اتفاق افتاد

یکی از اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درباره حذف دفترچه کاغذی تامین اجتماعی  می‌گوید: در مورد دفترچه بیمه آنلاین دیر اقدام شد. از زمانی که طرح تغییر و تحول سلامت پیاده شد، وزارت بهداشت و وزارت رفاه بر اساس برنامه پنجم توسعه مکلف بودند که خدمات را در قالب دفترچه‌های بیمه آنلاین ارائه دهند. حیدرعلی عابدی می‌افزاید: این اقدام اساس کار است و اگر عملی نشود هیچ اقدامی در این زمینه موفق نخواهد بود. او ادامه می‌دهد: حتی اگر ما راهنمای بالینی را تهیه کنیم و قرار باشد با دستورالعمل برخی عمل‌های جراحی تحت پوشش بیمه<insurance> قرار بگیرند و برخی عمل‌های جراحی که نامناسب هستند، تحت پوشش بیمه قرار نگیرند، یا برخی داروها به دلیل اینکه با صرفه نیستند تحت پوشش بیمه نباشند و بررسی کنیم که چگونه می‌توان فرایند خرید با مصرف را کنترل کرد، بدون سیستم نظارت آنلاین بی نتیجه خواهد بود. عابدی خاطرنشان می‌کند: حتی ممکن است دارویی را به بیمار بفروشند و به دلیل گرانی سر از بازار سیاه در آورد و خود بیمار هم آن را مصرف نکند. تمامی این موارد مسائلی است که تا به امروز اتفاق افتاده اند. این عضو کمیسیون بهداشت با اشاره به اینکه برخی افراد چند دفترچه بیمه دارند، می‌افزاید: بنده تحقیقی را حدود سه چهار سال گذشته انجام داده‌ام و متوجه شدم که به خودی خود می‌توان از حداقل ۱۵ درصد نسخ تجویز شده جلوگیری کرد. او اضافه می‌کند: فرض کنید پزشکی به مهمانی می‌رود و هر کسی که از راه می‌رسد، از او می‌خواهد که برای او دارویی بنویسد. از این رو آن پزشک وقتی از مهمانی بیرون می‌آید، چندین نسخه از خود بیرون داده است که در جای خود عدد و رقمی برای بیمه است. عابدی ادامه می‌دهد: بنابراین می‌توان موارد مشابه را کنترل کرد. بهترین روشی که چندین دهه در سایر کشورها مرسوم بوده، خدمات تحت پوشش بیمه آنلاین است. عابدی می‌افزاید: خدمات آنلاین نظم سیستم را تنظیم کرده و از تکرار داروها و سوء استفاده بیماران از دفترچه‌های کاغذی جلوگیری می‌کند. از سوی دیگر، بر بسیاری مسائل که من دلم نمی‌آید اسمش را فساد بگذارم و باید گفت به علت بی دقتی و رو دربایستی پزشک اتفاق افتاده، نیز نظارت می‌شود. این عضو کمیسیون بهداشت عنوان می‌کند: به هر حال از سیستم نظارت آنلاین استقبال می‌کنیم و باید از افرادی که زحمت کشیده‌اند تا امروز به این نقطه برسیم تشکر کنیم. عابدی با بیان اینکه حذف دفترچه بیمه تاکنون در استان تهران عملی شده است، می‌گوید: امیدواریم هر چه زودتر این اقدام در کل کشور اجرایی شود. بدون شک در سال ۹۶ کمیسیون بهداشت و درمان به سادگی از کنار این مساله نخواهد گذشت و از دو وزیر بهداشت و رفاه به طور جد این مساله را مطالبه خواهد کرد تا هر چه زودتر در سراسر کشور خدمات بیمه به صورت آنلاین به اجرا درآید.آرمان امروز

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: