کد خبر: ۱۴۵۶۷۱
تاریخ انتشار: ۰۲:۱۵ - ۲۶ اسفند ۱۳۹۵ - 2017March 16
یک خواب طبیعی یعنی بیداری طبیعی در روز و اینکه بیماری‌های خواب بسیار اهمیت دارند که متاسفانه تشخیص داده نمی‌شوند و یا دیر تشخیص داده می‌شود.
شفا آنلاین:25اسفند را روز جهانی خواب<World Sleep Day> نام گذاشتند و با توجه به رشد و پیشرفت تکنولوژی، خواب بشر به شدت کم و بی کیفیت شده است. در علم خواب 80 نوع اختلال وجود دارد و افراد متوجه بیماری خودشان نیستند زیرا در خواب متوجه آن نمی‌شوند.

به گزارش شفا آنلاین:به نقل از سپید  همچنین عوارض خواب بسیار مشابه عوارض بیماری های دیگر است به طور مثال اختلال خواب باعث افزایش خون، دیابت، افسردگی و اضطراب و خستگی در طول روز، افزایش خطاهای شغلی <Job errors>و تصادفات مرگبار شود.


گاهی افراد از عوارض و بیماری خواب دیر آگاهی پیدا می‌کنند. یک خواب طبیعی یعنی بیداری طبیعی در روز و اینکه بیماری‌های خواب بسیار اهمیت دارند که متاسفانه تشخیص داده نمی‌شوند و یا دیر تشخیص داده می‌شود. مدت خواب طبیعی برای فرد بالغ 7 تا 8 ساعت باید باشد و کمتر از این هم می‌شود خوابید ولی باید جبران شود بنابراین نباید با تمرین این کمبود خواب را جبران کرد، بنابراین تعطیلات آخر هفته باید جبران شود، به خصوص برای دانش‌آموزان. بهترین زمان خواب بین ساعت 22 تا 6 صبح است. خواب روز نمی‌تواند کیفیت خواب شب را داشته باشد، خواب طبیعی شامل مراحلی است از جمله دیدن رویا، خواب سبک و ... در طول 8 ساعت است تا فرد در حین بیدار شدن احساس سرخوشی داشته باشد.

اختلال تنفسی از عوارض خواب نادرست است، به خصوص در مردها؛ در خانم‌ها بیشتر بی‌خوابی مدنظر است که چند نوع است، و فرد بیش از نیم ساعت طول می کشد بخوابد همچنین چندین بار در خواب بیدار می‌شود و یا زودتر از ساعت مقرر بیدار می‌شود و دیگر هم نمی‌تواند بخوابد که علامت افسردگی است و در نهایت بیدار شدن و سرحال نبودن است. راه رفتن در خواب، رویا دیدن بیش از حد در خواب و خواب آلودگی در طول روز از اختلالات خواب است، البته خواب آلودگی طبیعی و غیر طبیعی داریم، بنابراین ساعت 13 تا 16 خواب آلودگی طبیعی است، همچنین خواب آلودگی در شب نیز طبیعی است.

وقفه‌های تنفسی در خواب، باعث خواب آلودگی خواهد شد، در ایران انجمن خواب از دهه 80 فعالیت خود را آغاز کرد که 7 رشته تخصصی پزشکی در آن فعالیت می‌کند، همچنین فلوشیب طب خواب نیز در سه دانشگاه ایجاد شده است. تقریبا یک سوم زندگی ما در خواب سپری می‌شود به اعتقاد بسیاری از پژوهشگران خواب مرحله‌ای از استراحت و تجدید قواست که این تجدید قوا بیشتر روانی است تا جسمی. مغز همواره برای بهتر کار کردن به فرصتی برای ایجاد تغییرات فیزیولوژیکی نیاز دارد به همین خاطر به هنگام خواب سلول‌های خاصی در مغز فعالیت دارند و هرچه کمبود خواب بیشتر باشد، این سلول‌ها مجبور به فعالیت بیشتری هستند. به اعتقاد پژوهشگران خواب بیش از هر عامل دیگری در تجزیه و تحلیل اطلاعات مغز اهمیت دارد زیرا داده‌هایی که در طول روز وارد مغز می‌شوند در هنگام خواب و در آرامش، دوباره سازماندهی می‌شوند. اما عمل بازسازی اطلاعات در مغز افرادی که با مشکلات خواب که متخصصان علم خواب از آن به «اختلالات خواب» یاد می‌کنند با توان کمتری صورت می‌گیرد.

بدون خواب استعداد شناسایی انسان تحلیل می‌رود و پس از سه تا چهار روز بی خوابی مغز دیگر نمی‌تواند به درستی کار کند و ممکن است شخص دچار توهم شود.

بسیاری از مردم خواب راحتی ندارند و گرفتار اختلالات خواب هستند. آپنه خواب، بی‌خوابی، خروپف، سندرم پاهای بی‌قرار در خواب، راه رفتن هنگام خواب، صحبت کردن در خواب، کابوس‌ها و وحشت‌های شبانه از جمله مشکلاتی هستند که بسیاری از مردم با آن مواجه هستند.
اختلالات ناشی از خواب انواع مختلفی دارد که خروپف از جمله شایعترین آنهاست.

خروپف شایع‌ترین دردسر مرتبط با خواب محسوب می‌شود این مشکل نه تنها اطرافیان بیمار را آزرده می‌کند بلکه گاه باعث خجالت زدگی خود فرد می‌شود. اگر بافت نرم پشت گلو بیش از حد رها باشد، مسیر حلق را می‌بندد و هنگامی که هوای خروجی سعی می‌کند این مانع را کنار بزند، بافت می‌لرزد و صدایی را که ما می‌شنویم (خرخر) تولید می‌کند. افرادی که گردن‌های کوتاه و پهن دارند بیشتر از بقیه خرخر می‌کنند، چون تجمع چربی در اطراف گردن راه هوایی فوقانی تنفس را تنگ می‌کند. سایر علل خرخر کردن ممکن است ناشی از سستی عضلات زبان یاحلق، بزرگی بافت حلق و انسداد مجاری بینی باشد. مشکلات مرتبط با خواب از حیطه وسیعی برخوردار است. به گونه‌ای که تا کنون حدود ‪ ۱۶۸‬بیماری مرتبط با خواب شناخته شده است. علی‌محمد اصغری، عضو انجمن پزشکی خواب در این خصوص می‌گوید، بدخوابی، بیخوابی و دیگر اختلالات مرتبط با خواب باعث پایین آمدن کیفیت خواب و بیماری‌های مرتبط با خواب می‌شوند.

چنانچه فرد خواب عمیق شبانه را تجربه نکند، در طول روز دچار خواب آلودگی و خستگی می‌شود که این امر منجر به بروز مشکلاتی در محیط‌های کاری افراد و یا منجر به بروز تصادفات خواهد شد. به گفته دکتر اصغری حدود ‪ ۲۰‬تا ‪ ۳۰‬درصد تصادفات ناشی از مشکلات و اختلالات مرتبط با خواب است و‪ ۲۵‬تا‪ ۴۰‬درصد مردم از خرخر شکایت دارند و حدود ‪ ۳۰‬تا ‪ ۳۵‬درصد مردم نیز دچار مشکل بیخوابی هستند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: