کد خبر: ۱۴۵۵۰۶
تاریخ انتشار: ۰۰:۵۹ - ۲۵ اسفند ۱۳۹۵ - 2017March 15
مجموع بدهی‌های دارویی و تجهیزات پزشکی ما به حدود 420 میلیارد تومان می‌رسد و این موضوع باعث شده که بسیاری از شرکت‌ها دیگر به ما دارو و تجهیزات پزشکی ندهند.
شفا آنلاین:این روزها همه چیز بوی عید به خود گرفته و در گوشه و کنار شهر صحبت از آمدن بهار و سال نو است؛ اما این نو شدن و آغاز شاید برای عده‌ای موجبات تشویش خاطر باشد.

به گزارش شفا آنلاین:به نقل از سپید آنها که هر روز دلهره کمبود و حتی نایاب شدن دارند و از این می‌ترسند که مشکل از این که هست بدتر شود.

دارو و تجهیزات پزشکی <Medicines and medical equipment>و بیماران نیازمند به آن شاه‌بیت این اتفاق است، بیمارانی که نگرانی از کمبود و نایاب شدن، شاید بیش از خود بیماری می‌تواند اموراتشان را به هم بزند. با شنیدن اخبار احتمال کمبود دارو و اقدام داروخانه‌ها و شرکت‌های دارویی در خودداری از دادن دارو با دفترچه‌های بیمه<Insurance booklets> باید این حق را به بیماران داد که در فکر چاره‌اندیشی باشند.

آنچنان که مسئولان سازمان غذا و دارو می‌گویند علیرغم مشکلات عدیده به‌وجود آمده در زنجیره تامین دارو در کشور به‌دلیل مطالبات داروخانه‌ها و شرکت‌های تولیدکننده دارو از سازمان‌های بیمه‌گر، تمام داروخانه‌ها و بیمارستان‌های کشور آمادگی لازم برای ایام عید را دارند و قول مساعد داده‌اند در این ایام مشکلی برای کسی پیش نخواهد آمد.
اما مطالبات داروسازان و داروخانه‌ها و شرکت‌های تولیدکننده تجهیزات پزشکی از سازمان‌های بیمه‌گر اتفاقی است که از ماه‌ها پیش رخ داده و داروسازان و تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی هشدارهای مکرری ‌بر بروز اختلال در زنجیره تامین با ادامه روند انباشت مطالبات به‌ویژه در ایام آخر سال داده‌اند. از سوی دیگر اخبار مختلف از بیمارستان‌ها حکایت از بروز مشکلاتی در تامین دارو و تجهیزات پزشکی مورد نیاز بیماران دارد و صاحبان کالاها و خدمات و شرکت‌های دارویی به علت تاخیر در پرداخت مطالبات حاضر به ادامه همکاری و ارائه خدمات نیستند.
بدهی‌های میلیاردی دانشگاه‌ها به شرکت‌های دارویی و تجهیزات پزشکی
روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی نیز از بدهی‌های میلیاردی دانشگاه‌ها به شرکت‌های دارویی و تجهیزات پزشکی خبر می‌دهند. سیدجواد حاج‌میراسماعیل، رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران یکی از روسای دانشگاه‌ها است که چندی پیش میزان بدهی این دانشگاه به شرکت‌های دارویی و تجهیزات پزشکی را ۲۷۰ میلیارد تومان اعلام کرده و گفته بود: «تاخیر در پرداخت‌ مطالبات عمدی نبود و به‌محض دریافت مبلغی از سازمان‌های بیمه‌‌گر و تا قبل از عید بدهی خود را به این شرکت‌ها پرداخت خواهیم کرد.»
علی جعفریان رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران دیگر سکان‌دار دانشگاه علوم پزشکی است که از بدهی 300 میلیاردی دارویی این دانشگاه به شرکت‌های دارویی خبر داده و می‌گوید: «مجموع بدهی‌های دارویی و تجهیزات پزشکی ما به حدود 420 میلیارد تومان می‌رسد و این موضوع باعث شده که بسیاری از شرکت‌ها دیگر به ما دارو و تجهیزات پزشکی ندهند. در حال حاضر مشکل اصلی بیمارستان‌ها، بدهی‌های دارویی و تجهیزاتی است و حتی این شرکت‌ها رسماً به دانشگاه نامه ‌می‌زنند که ما دیگر فلان وسیله را به شما نمی‌دهیم و این موضوع منجر به بروز مشکل در بیمارستان‌ها شده است.»
حال بعد از هشدارهای فراوان دانشگاه‌های علوم پزشکی مبنی بر احتمال بروز بحران در تامین دارو و تجهیزات پزشکی مورد نیاز بیمارستان‌ها؛ خبرهایی از پرداخت بدهی‌ بیمه‌ها به چرخه تامین دارو و تجهیزات پزشکی به گوش می‌رسد، اما آنچه در این بین باید مورد توجه قرار گیرد این است که در ایام پایانی سال و تعطیلات پیش‌رو ممکن است روند تامین دارو و تجهیزات مختل شود.
البته اظهارات طلعت قانع، دبیر ستاد مرکزی اطلاع‌رسانی دارو و سموم سازمان غذا و دارو درخصوص تامین فاکتور انعقادی ۹ بیماران هموفیلی نیز می‌تواند نگرانی‌ها را درباره تامین داروهای بیماران نیازمند به‌ویژه بیماران خاص در ایام خاص سال افزایش دهد. قانع در این باره گفته است: «تامین فاکتور انعقادی ۹ بیماران هموفیلی به رفتار سازمان‌های بیمه‌گر در عمل به تعهدات خود بستگی دارد و در صورت پرداخت بدهی‌های معوقه به بیمارستان‌ها و داروخانه‌ها، نیاز بیماران به این داروی حیاتی نیز مرتفع خواهد شد.»
وی با اشاره به اینکه میزان فاکتور انعقادی ۹ موجود در کشور، نیاز بیماران به دارو را تا پایان فروردین‌ماه سال ۹۶ مرتفع خواهد کرد، اظهار داشته است: «مشکل به وجود آمده در توزیع فاکتور انعقادی ۹ میان بیماران هموفیلی، به پرداخت بدهی سازمان‌های بیمه‌گر به بیمارستان‌ها و داروخانه‌ها و درپی آن پرداخت مطالبات معوقه مراکز درمانی به شرکت‌های پخش دارو، بستگی دارد و تنها در این صورت بحران موجود رفع خواهد شد.» دبیر ستاد مرکزی اطلاع‌رسانی دارو و سموم سازمان غذا و دارو تصریح کرده است: «تا زمانی که سازمان‌های بیمه‌گر معوقات خود را تسویه نکنند، فاکتور ۹ بیماران هموفیلی تامین نشده و ممکن است سلامت بیماران به مخاطره بیفتد.»
فعالیت داروخانه‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی تهران در ایام عیددر کنار این اظهارنظرها اما روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی نیز آمادگی خود را برای تامین داروهای مورد نیاز بیماران و بیمارستان‌های تحت پوشش خود اعلام کرده‌اند.

 آنطور که علی جعفریان، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران عنوان کرده است: «داروخانه‌های سرپایی و بیمارستانی تحت پوشش این دانشگاه در ایام تعطیلات و عید طبق روال کاری معمول خود فعالیت خواهند کرد. البته داروخانه‌های شبانه‌روزی ما مانند داروخانه 13 آبان همیشه باز و فعال هستند و سایر داروخانه‌ها نیز به‌جز روزهای تعطیل رسمی، در سایر روزها باز بوده و خدمت ارائه می‌دهند.»


جعفریان عنوان می‌کند: «البته داروخانه‌هایی که خدمات و داروهای فوق‌تخصصی برای بیماران سرطانی و سایر بیماران ارائه می‌دهند، در ایام نوروز سرویس ویژه‌ای را تعریف می‌کنند. به‌گونه‌ای که یا خودشان فعالیت داروخانه را حفظ می‌کنند و یا سرویس فوق‌تخصصی خود را به داروخانه شبانه‌روزی منتقل کرده و در آنجا ارائه خدمات می‌دهند تا سرویسشان مختل نشود.»
حال باید امیدوار بود تا مشکلات به وجود آمده در طول سال برای بیمارستان‌ها و مراکز درمانی در زمینه تامین دارو و تجهیزات پزشکی مورد نیاز، نتواند روند درمان و نظام سلامت را دچار چالش نکند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: