کد خبر: ۱۴۵۳۶۱
تاریخ انتشار: ۲۳:۵۵ - ۲۲ اسفند ۱۳۹۵ - 2017March 12
شفاآنلاین:دکترعلی بهادر، مدیر گروه جراحی و معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیرازدرواکنش به برخی اظهارنظر ها درباره خرید و فروش کلیه، با ارسال یادداشت اختصاصی برای شفاآنلاین نوشت:" آیا پزشکانی که رنگ و لعاب انسانی به برداشت کلیه از غریبه می دهند مثل کبک سر به زیر برف نکرده اند؟ بسی مایه تعجب است که گاهی به این کار رنگ و لعاب دینی و اخلاقی و نوع دوستی هم می دهند."

به گزارش شفاآنلاین دراین یادداشت آمده است :شکستن شاخه درختان مثل شکستن بال فرشتگان است. رسول اکرم (ص)

مگر کسی که شاخه درختی را می شکند برای استفاده نبوده؟ آیا برداشتن یک کلیه از یک فرد که می تواند سالها با دیالیز زندگی کند مثل شکستن یک شاخه درخت نیست آن هم برای یک فرد غریبه که همه ما می دانیم برای بدست آوردن پول است. آیا نوشته های روی دیوارها برای فروش عضو را ندیده اید؟ همه آنها نوشته اند فروش کلیه ، آیا یکی از آنها نوشته بخاطر انسان دوستی می خواهم کلیه ام را اهدا کنم؟ آیا پزشکانی که رنگ و لعاب انسانی به برداشت کلیه از غریبه می دهند مثل کبک سر به زیر برف نکرده اند؟ بسی مایه تعجب است که گاهی به این کار رنگ و لعاب دینی و اخلاقی و نوع دوستی هم می دهند.

کسانی که از خرید و فروش کلیه دفاع می کنند نمی دانند که فروش کلیه از روی اجبار و برای بدست آوردن پول است؟

آیا مدافعان خرید و فروش عضو تاکنون یک فردی که نیاز مالی نداشته باشد و تمکن مالی هم دارد دیده اند که به آنها مراجعه کند و بگوید مثلا بدون پول می خواهم کلیه ام را به یک فردی که آن را نمی شناسم و نیازمند کلیه است اهداء کنم؟
آیا در تاریخ پیوند ایران ثروتمندی را می شناسید که به یک غریبه دیگر کلیه اهداء کرده است اگر وجود دارد آن را نشان دهید؟


چرا به این باورید که  همیشه فقیر کلیه خود را از روی اجبار باید بفروشد و ثروتمند و محتاج آن را بخرد؟ آیا دفاع از این خرید و فروش برای جلوگیری از کسادی پیشۀ خودتان است و یا برای دفاع از موضوع دیگر (( الله علیم البذات صدور))


اگرشما مدافعان برداشت کلیه از غریبه معتقدید که برداشت کلیه اشکالی ندارد چرا اقدام به برداشت کلیه از فامیل نمی کنید؟ مگر اینکه شما بگویید اصلا خرید و فروش عضو از نظر شرعی ایرادی ندارد که آن هم فتوای عجیبی است. راستی اگر این دادن کلیه ها انسانی است و از روی اجبار نیست چرا کسی که دو چشم دارد قرنیه خود را اهداء نمی کند؟ چرا؟ چون کلیه تنها عضوی است که می تواند بفروشد و کسی هم متوجه فقر وی نشود.
من کارشناس مسائل دینی و اخلاقی نیستم شما هم نیستید و اجازه دهیم این موضوعات را کارشناسان مربوطه بررسی و اظهارنظر کنند.


ولی اگر شما می گوئید که برداشتن کلیه از غریبه ایرادی ندارد یا حکم حقوقی و یا حکم شرعی و یا پزشکی می دهید که اگر حکم حقوقی می دهید  که هر انسانی حق دارد عضو خود را بفروشد و یا ... پس عضوی مستثنی نمی شود و آن وقت خیلی از مسائل پیش می آید که شما جواب آن را ندارید. یعنی شما برای این فروش و یا ..... سایر اعضاء و جوارح چه حکمی می دهید؟ اگر حکم شرعی می دهید که آن را بگذارید به عهده اهلش و اگر پزشکی که یک نوع اجبار است و غیراخلاقی است.

 بیائید بجای کوبیدن بر طبل یک کار غیراخلاقی که مورد توافق همه نیست شناسائی مرگ مغزی و نگهداری آنها و برداشتن عضو آنها که متاسفانه بدلیل تصادفات زیاد در ایران شاید جوابگوی همه بیماران محتاج کلیه باشد را گسترش دهیم از برداشتن کلیه از غریبه که چیزی غیر از خرید و فروش عضو نیست  را جلوگیری کنید مگر اینکه بگوئید که کشور ما آن را ازنظر شرعی و اخلاقی صحیح می داند و مثل سایر مسائل حقوقی اسلام که با حقوق غربی در تعارض است و نظام، هزینه آن را هم پرداخته و یا در حال پرداخت است ، می پردازد.
دکترعلی بهادر
مدیر گروه جراحی و معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۷
آبتین جنت سرشت
|
Canada
|
۰۰:۱۹ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۳
0
0
دو کلمه حرف حساب و معقول ... بدون اعلام هشدار و اولتیماتوم .
بهروزبرومند
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۲۳ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۳
0
1
درود به سرور دکتر بهادر که از سر دلسوزی و آگاهانه دست آورد تجربیات ارزشمند خود را با ما در میان گذاردند امید که تجارت اندام و نسج ئهای بدن انسان در ایران هم ممنوع گردد.
پرستار
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۱۶ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۳
0
0
جناب آقای دکترعلی بهادر
مدیر گروه جراحی و معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز
صحبت هایتان کاملا نشان از درد آشنایی شما و همدلیتان با گیرنده و دهنده زنده غیر فامیل میباشد ، دهنده ایی که حتی وقتی به او گفته میشود که اگرکلیه شما برداشته شود به سلامت شما صدمه خواهد خورد ، در وهله اول با التماس از پزشک میخواهد که حتما اجازه اهدا به او داده شود چرا که فکر میکند سرنوشت و آینده اش به این اندک پول دریافتی عوض خواهد شد واگر اجازه اهدا به او داده نشود باز از سر ناچاری با ناراحتی و لحن تند درخواست صدور مجوز اهدا (بخوانید : فروش کلیه ) را میخواهد.
ناصر سیم فروش
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۴۸ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۳
0
0
متاسفانه چندان به مسایل علمی توجه ندارید.در تمام کتابها ی کلیه اولین جمله انست که در مان انتخابی نارسایی کلیه پیوند کلیه است .زیرا کیفیت دیالیز خیلی پایین تر است وهم مرگفت ومیر آن خیلی بالاتر .مرتب فیستول بسته شده وعملهای متعدد و رگ مصنوعی.... هفته‌ای سه روز چند ساعت اسیر دستگاه.از راه دور رفتن برای دیالیز شهر به شهر
اگر مرگ مغزی جوابگو است چرا بیماران شیراز حد آقل دو سال در لیست انتظار بوده و میایند در تهران پیوند میشوند
اگر واقعا دلتان به اهدا کننده میسوزد یک بنیاد درست کنید که وقتی اهدا کنندگان برا اهدا مراجعه میکنند مبلغ مربوطه را بایشان بپردازید تا مشکلات حل شده ومنصرف شوند وگیرنده ای نجات پیدا نکند.
شما که خوب می دانید آمریکا با آنهمه امکانات مرگ مغزی به تنهایی جوابگو نیست وسالی ۴۰۰۰ نفر در انتظار میمیرند
در مورد فتوا هم ما از مراجع تقلید نظر میگیریم نه اقای پاپ چون مراجع مثل شما نسبت به رنج و مرگ بیماران دیالیزی بی تفاوت نیستند .اگر شما کودکان دیالیزی را دیده وبه آنها اهمیت میدانید مثل ما از دیدن ۶۰۰ کودکی که پیوند شده اند لذت میبردید واهدا کننده را با مینی لاپاروسکپی عمل میگردید و بی تفاوت به دراز شدن صف انتظار دیالیز نبودید.
اهدا فامیل قطعا مشکل دارد چون اولا زمینه نارسایی در فامیل وجود دارد وخطر اهدا را بیشتر میکند ثانیا اگر اهدا از زنده بزعم شما اشکال دارد دو نفر در یک فامیل مشکل دار میشود ثالثا داوطلبی کمتر است وبه زور پدر مادر رودربایستی یا فشار مراکز مجبور به اهدا میشوند نه اکثرا داوطلبی
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۱۳ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۴
0
0
جناب آقای دکتر بهادر ، توسعه پیوند از جسد قطعا خوب است اما مطمینا پاسخگوی نیاز بیماران دیالیزی نخواهد بود. قرار نیست ما اهدای کلیه را به تنهایی بحث کبیم باکه باید آنرا مقایسه کنیم. بنظر شما اهدای کلیه از فردی سالم که عوارض هزاران فرد دهنده به تعداد انگشتان دست نرسیده است، به نجات جان هزاران کودک و سایر افرادی که از نارسایی کلیه رنج میبرند نمی ارزد؟؟ بجز زحمت و استرس زیاد چه منفعتی برای جراح وجود دارد؟؟؟ از پر بودن مراکز دیالیز، هزینه زیاد ملی و اجتماعی و دیدن افراد بیشمار از کار افتاده لذت میبرید؟؟؟ شاید اهدای کلیه آسیب هایی داشته باشد اما قطعا فواید آن بیشتر است. هیچ چیزی بی نقص نیست.
دکتر محمد نجفی سمنانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۱۷ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۴
0
0
بسم الله الرحمن الرحیم
کسانیکه چشم بر روی پیشرفت ها می بندند و فقط کاستی ها را می بینند، کسانیکه در جواب به فتوی مکتوب و صادر شده از مراجع تقلید، به مانند آیت الله العظمی سیستانی، که بر اساس ده ها سال جهاد و ممارست و مخالفت با هوی نفس و با استنباط از قران، سنت پیامبر اکرم (ص) و ائمه اطهار (ع) و با اجتهاد یک متخصص بدست آمده، می گویند من این حرف ها را قبول ندارم و «فتوی عجیبی است»، کسانیکه نمی دانند معنی نداشتن لیست انتظار پیوند کلیه در کشوری که دارو و تجهیزات پزشکی به او تحریم شده است چیست، کسانیکه زندگی با کیفیت و سلامت هزاران بیمار ایرانی پیوند شده را مشاهده نمی کنند، کسانیکه در این وانفسای تجارت اعضاء انسان در کشورهای همسایه و غیر همسایه، افتخاری بزرگ همانند پاک و مطهر بودن سیستم پزشکی ایران را نمی بینند و از سر خضوع آن را نمی ستایند، کسانیکه نمی دانند در کتب اخلاق پزشکی در زمینه پیوند کلیه، چه دیدگاه های متفاوت و مهمی در بحث و جدل است، کسانیکه نگاهی به مقالات منتشر شده از دانشمندان غربی طرفدار سرسخت پیوند کلیه از غریبه زنده در قبال پرداخت پول، نمی اندازند و مطالعه نمی کنند، بدون شک سر خود را چون کبک در برف فرو کرده اند. الگوی ایرانی پیوند کلیه از افتخارات سیستم پزشکی ماست ولی باعث تاسف است که چرا دستورالعمل قانونی این الگو، به درستی اجرا، ارزیابی و نظارت نشده است.

دستورالعمل اهدا و پیوند کليه از اهدا كنندگان زنده در سال 1377 و 1385 مصوب و صادر شده و آخرین دستور العمل نیز در تاریخ بیست و نهم مهرماه 1387 از طرف وزارت بهداشت و درمان جمهوری اسلامی ایران ابلاغ گردیده است. این دستورالعمل در پنج بند و با همكاري فرهنگستان علوم پزشكي ایران، انجمن علمی پیوند اعضا، شورای دیالیز و پیوند، مرکز تحقیقات اخلاق پزشكي دانشگاه علوم پزشكي تهران و دفتر امور حقوقی وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشكي تدوین گردیده است.
از نکات مهم آخرین دستورالعمل صادر شده بندهای ذیل هستند:
• هرگونه آگهی در خصوص اهداء کليه از فرد زنده ممنوع و موجب پیگرد قانونی متخلفین ( متقاضی اهدا - مرجع صدور آگهی) توسط مراجع ذیصلاح مي گردد.
• هرگونه واسطه گري يا تجارت در فرآیند اهداء کليه از اهداکنندگان زنده ممنوع و موجب پیگرد قانونی خواهد شد.
• هرگونه تخلف از مفاد ابلاغ شده موجب قطع فعالیت بخش پیوند مرتکب مي گردد.

الگوی ایرانی پیوند کلیه، حرف برای گفتن بسیار دارد و من امیدوارم که این حرف ها، توسط مخالفان آن مورد توجه قرار گرفته و شنیده شود. آنچه را با مجاهدت پزشکان این سرزمین در زمانه تحریم ها و با عمل و اقدام هوشمندانه بدست آمده، با ناسزاگویی سیاه نکنیم و به دست آورده های آن بها بدهیم و اگر در آن اشکالات هست ( که قطعا هست) ضمن قدردانی از نتایج و برکات این الگوی منحصر به فرد جهانی، تمام اشکالات را با تلاش و کوشش شبانه روزی و مجاهدت دلیرانه اصلاح کنیم.
دکتر محمد نجفی سمنانی
دانشیار ارولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشی
فلوشیپ آندوارولوژی و جراحی لاپاراسکوپی کلیه و مجاری ادراری و جراح پیوند کلیه
زهرا میرحسینی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۲۲ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۶
0
0
با درود و تشکر از اقای دکتر بهادر
نظرات و تجارب شما بسیار سودمند می‌باشد.
خرید و فروش عضو با اهدا ان در تضاد است .در ایران میزان بسیار بالایی از پیوند از زنده به علت مشکلات مالی دهنده می‌باشد و این دردناک وغیر اخلاقی است .
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: