کد خبر: ۱۴۵۲۵۹
تاریخ انتشار: ۰۳:۵۹ - ۲۳ اسفند ۱۳۹۵ - 2017March 13
پزشکان کانادایی در یک بخش مراقبت‌های ویژه مشاهده کردند که فعالیت‌های مغزی یک فرد بیمار پس از اعلام مرگ وی از نظر بالینی همچنان ادامه داشته است.
شفا آنلاین:یافته‌های تکان‌دهنده یک مطالعات جدید علمی صورت گرفته از سوی محققان کانادایی نشان می‌دهد که فعالیت مغزی انسان بعد از مرگ نیز می‌تواند به مدت بیش از 10 دقیقه ادامه یابد. این تحقیق که توسط گروهی از محققان دانشگاه وسترن انتاریو کانادا منتشر شد، این نتایج تازه می‌تواند پیامدها و چالش‌های بزرگ اخلاقی و پزشکی<Ethical and medical implications and challenges> از جمله در زمینه اهدای اعضا داشته باشد.

به گزارش شفا آنلاین:پزشکان کانادایی در یک بخش مراقبت‌های ویژه مشاهده کردند که فعالیت‌های مغزی یک فرد بیمار پس از اعلام مرگ وی از نظر بالینی همچنان ادامه داشته است. در این خصوص، پزشکان از طریق طیفی از مشاهدات معمول، از جمله نداشتن نبض و عدم واکنش مردمک چشم، مرگ این بیمار را تایید کردند. اما آزمایش‌ها نشان داد که مغز این بیمار پس از مرگ همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهد و امواج مغزی آن مشابه امواج مغزی در حالت خواب عمیق بوده است. پزشکان گزارش دادند که پس از توقف ضربان قلب و فشار خون شریانی، شاهد تداوم ارسال تک موج بتا از مغز بودند (ABP) و این یافته‌ها ممکن است پیامدهای جدید و بزرگ پزشکی و اخلاقی برای مسائلی از قبیل اهدای عضو داشته باشد.


تنها یکی از چهار فردی که مورد بررسی قرار گرفتند، فعالیت مغزی طولانی و اسرارآمیز داشت و فعالیت مغزی بیشتر بیماران قبل از توقف ضربان قلب آنها کاهش یافت. اما عملکرد مغز آنها در دقایق پس از مرگ تغییر کرد؛ و این مساله بیش‌ از پیش به این مساله رمزآلود دامن می‌زند که پس از مرگ چه اتفاقی در آنها رخ می‌دهد. پزشکان یاد شده دلیل فعالیت مغز را پس از مرگ نمی‌توانند توضیح دهند و درباره هرگونه نتیجه‌گیری براساس یک نمونه کوچک هشدار دادند. با این‌حال، نویسندگان این تحقیق نوشته‌اند با توجه به اینکه تمامی تجهیزات ظاهراً به‌درستی کار می‌کردند، به‌سختی می‌توان فکر کرد که این فعالیت مغزی پس از مرگ بیمار اشتباهی بوده است.


محققان پیشتر فکر می‌کردند تقریباً همه فعالیت مغز طی مرحله‌ای بسیار مرموز حدود یک دقیقه پس از مرگ متوقف می‌شود. اما آن مطالعات روی موش‌ها انجام شد و تاثیر مشابه آن در انسان‌ها مشاهده نشد. اما در این تحقیق جدید عنوان‌ شده است، ما ظرف یک دقیقه پس از توقف ضربان قلب در هر چهار بیمار تا یک دقیقه شاهد موج دلتا نبودیم.


آنچه در بدن و مغز انسان بعد از مرگ رخ می‌دهد، تقریباً هنوز برای دانشمندان کاملاً ناشناخته است. برای مثال، نتایج دو بررسی که در سال گذشته میلادی انجام شد نیز نشان داد که ژن‌ها تا روزها پس از مرگ افراد به فعالیت خود، حتی به‌صورت فعالانه‌تر، ادامه می‌دهند.سپید
منبع: Independent
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: