کد خبر: ۱۴۵۱۹۰
تاریخ انتشار: ۰۵:۵۹ - ۲۲ اسفند ۱۳۹۵ - 2017March 12
دولت ژاپن قصد دارد تصویر ژاپن را به‌عنوان بهشت سیگار کشیدن تغییر دهد. سیگار کشیدن هنوز در این کشور در اغلب کافه‌ها و رستوران‌ها آزاد است و در این حالی است که توکیو میزبان میلیون‌ها بازدیدکننده المپیک ۲۰۲۰ خواهد بود.
شفا آنلاین: ژاپن در مسیر تصویب قوانین سخت‌تر ضد سیگار است، اما لابی قدرتمند دخانیات در این کشور می‌خواهد جلوی اجرای اقداماتی را که سال‌ها پیش به‌وسیله سایر کشورهای توسعه‌یافته انجام شده‌، بگیرد.

به گزارش شفا آنلاین:دولت ژاپن قصد دارد تصویر ژاپن را به‌عنوان بهشت سیگار کشیدن تغییر دهد. سیگار کشیدن هنوز در این کشور در اغلب کافه‌ها و رستوران‌ها آزاد است و در این حالی است که توکیو میزبان میلیون‌ها بازدیدکننده المپیک ۲۰۲۰ خواهد بود.

وزارت بهداشت ژاپن قرار است تا ماه ژوئن قانونی را به پارلمان ببرد که سیگار کشیدن را در بسیاری از رستوران‌ها و نیز مکان‌های عمومی ممنوع می‌کند. اگر این قانون تصویب شود، کسانی که آن را رعایت نکنند با جریمه‌ای ۳۰۰هزار ینی (۲۶۰۰ دلاری) مواجه خواهند بود.
اما پیشنهادهایی که هفته پیش درباره این قانون اعلام شده است، از هم‌اکنون آن را نسبت به پیش‌نویس اولیه‌اش آسان‌گیرتر کرده است. پیش‌نویس اولیه قانون که با مخالفت شدید شرکت انحصاری دولتی سابق دخانیات ژاپن (JT) و بسیاری صاحبان کسب‌وکارهای کوچک که می‌ترسند مشتریانشان را از دست بدهند، مواجه شد. بر اساس آخرین پیشنهادهای اصلاحی، امکان ساختن اتاق‌های جداگانه برای سیگاری‌ها داده می‌شود. مکان‌هایی که مساحتی کمتر از ۳۰مترمربع دارند، مشمول این محدودیت‌ها نخواهند شد؛ به‌این‌ترتیب، بسیاری از کسب‌وکارها در ژاپن که با کمبود فضا مواجه هستند، از شمول این قانون مستثنی می‌شوند.
کامیکو ۲۷ ساله که سیگاری نیست، می‌گوید: «بهتر است سیگار کشیدن به‌کلی در رستوران‌ها ممنوع شود، اما تا زمانی که مکان‌های سیگار کشیدن کاملا از سایر مکان‌ها جدا شوند، من راضی هستم.»
حتی تصویب این مقررات با شمول کمتر ممکن است به این سادگی‌ها انجام نشود، چراکه مخالفت‌هایی با آن‌ها درون حزب حاکم لیبرال دموکراتیک ابراز می‌شود.
تارو آسو، وزیر دارایی اخیرا رابطه میان کشیدن سیگار و سرطان ریه را که سال‌ها است ثابت شده است، مورد تردید قرار داد. این هفته واتارو تاکشیتا، رئیس امور پارلمانی حزب لیبرال دموکرات از پیشنهادها برای ممنوع کردن سیگار کشیدن در محل‌های عمومی ابراز ناخشنودی کرد و گروهی از هم‌حزبی‌هایش پیشنهاد کرده‌اند که رستوران‌ها درباره وضعیت سیگار کشیدن در محل‌های کسب‌وکارشان و به نمایش گذاشتن آن روی درهایشان مخیر شوند.
تاکشیتا به خبرنگاران گفت:‌«به‌عنوان آدمی که عاشق سیگار است، احساس می‌کنم ممنوعیت کامل فکر خوبی نیست، اگر سیگار کشیدن در همه جا ممنوع شود، من چطور زندگی کنم؟»
عقب‌تر بودن نسبت به سایر کشورهای پیشرفته
دولت ژاپن هر سال میلیاردها دلار از مالیات بر سیگار درآمد دارد و هنوز صاحب یک‌سوم سهام شرکت JT است که سومین شرکت بزرگ دخانیات جهان است و برندهایی مانند وینستون، کمل و بنسون اند هجز را تولید می‌کند.
این تعارض باعث خشم فعالان ضد سیگار در کشوری می‌شود که سیگار با قیمت بسته‌ای ۴۳۰ ین (75/3 دلار) به فروش می‌رسد و برچسب‌های هشدار بهداشتی شدیدی روی بسته‌های سیگار وجود ندارد.
ژاپن از این لحاظ فاصله بسیاری نسبت به سایر کشورهای پیشرفته ازجمله استرالیا و فرانسه دارد که ممنوعیت‌های گسترده برای سیگار کشیدن در مکان‌های عمومی دارند، هشدارهای بزرگ و تصویری روی هر پاکت سیگار قرار دارد و قیمت آن دو تا سه برابر قیمت سیگار در ژاپن است.
تقریبا ۵۰ کشور جهان ممنوعیت کامل سیگار کشیدن در مکان‌های بسته را اعمال کرده‌اند.
یومیکو موچیزوکی، عضو هیئت‌مدیره جامعه کنترل دخانیات ژاپن (JSTC) می‌گوید: «ما واقعا عقب هستیم و از این لحاظ نمره بسیاری بدی از سازمان جهانی بهداشت گرفته‌ایم.» سازمان جهانی بهداشت ژاپن را ازلحاظ تلاش‌ها برای پیشگیری از استنشاق دود سیگار محیطی در پایین‌ترین رده قرار داده است- چراکه فقط در ۱۰ درصد از رستوران‌هایش سیگار کشیدن ممنوع است.
سوزان مرکادو، یک مدیر سازمان جهانی بهداشت که در دفتر این سازمان در مانیل پایتخت فیلیپین کار می‌کند، گفت:‌«کشورهایی مانند جمهوری کره، هنگ‌کنگ، سنگاپور، استرالیا، نیوزیلند، ویتنام و شهرهای مانند پکن و شانگهای در چین، از قبل اقدامات فراگیر ممنوعیت سیگار کشیدن را به اجرا درآورده‌اند.»
به گفت مرکادو، سیگار کشیدن هر سال در ژاپن حدود ۱۳۰هزار نفر را می‌کشد و ۱۵هزار نفر دیگر نیز به علت بیماری‌های مرتبط با استنشاق دود سیگار محیطی می‌میرند.
بااین‌وجود مصرف دخانیات در هماهنگی گرایش گسترده جهانی کاهش مصرف دخانیات در حال کاهش یافتن بوده است. بیش از نیمی از مردان ژاپنی در سال ۲هزار سیگار می‌کشیدند. این رقم در سال ۲۰۱۶ حدود ۳۰ درصد است.
نامتعادل، غیرمعقول و افراطی
شرکت دخانیات ژاپن می‌گوید مقررات پیشنهادی برای محدود کردن سیگار کشیدن مایه نگرانی هستند. این شرکت اعلام کرد: «ما نگران هستیم که این لایحه نامتعادل، غیرمعقول و افراطی باشد.»

شرکت دخانیات ژاپن می‌گوید نمی‌توان ژاپن را با سایر کشورهایی که ممنوعیت سخت برای سیگار کشیدن در فضاهای بسته دارند، مقایسه کرد، چراکه در ژاپن سیگار کشیدن در فضاهای بیرونی به برخی محل‌های تعیین‌شده محدود می‌شود. بیش از ۲۴۰ شهرداری ژاپن سیگار کشیدن در خیابان‌های شهر را محدود کرده‌اند، به این معنا که سیگاری‌های باید برای سیگار کشیدن به مکان‌هایی کاملا مشخص‌شده بروند. اما این مقررات درواقع برای ترغیب آداب مناسب و تمیز نگه‌داشتن خیابان‌ها از ته سیگار وضع شده‌اند و نه دلایل بهداشت عمومی.

فعالان ضد سیگار می‌گویند سیگار کشیدن کمتر باعث رضایت میلیون‌ها توریستی خواهد شد که در سه سال آینده برای المپیک از ژاپن بازدید خواهند کرد و ممکن است فرهنگ مشهور ژاپنی خدمتگزاری را که اومتاناشی نامیده می‌شود، تقویت کند.

مانابو ساکوتا، رئیس JSTC می‌گوید: «این آخرین جزئی است که برای داشتن بهترین میزبانی به آن نیاز داریم.»سپید
منبع: AFP

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: