کد خبر: ۱۴۴۴۰۸
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۷ - ۱۵ اسفند ۱۳۹۵ - 2017March 05
مدیر عامل سازمان انتقال خون اعلام کرد:
علی اکبر پور فتح الله اظهار کرد : امروزه در زمینه پلاسما نگاه ها در انتقال خون تغییر کرده است ،خونی که از یک فرد گرفته می شود و تزریق می شود دارای هزاران ترکیب است که می توان اثرات درمانی ویژه ای داشته باشد .
شفاآنلاین>سلامت> مدیر عامل سازمان انتقال خون گفت: آنچه در ارزش گذاری خدمات در سال 1394 اتفاق افتاده است ساماندهی خدمات انتقال خون به منظور کاهش هزینه ها و پرداختی های مردم در راستای طرح تحول سلامت است و براین اساس دوره جدیدی از خدمات انتقال خون با تعرفه گذاری 14 خدمت آغاز شد.

به گزارش شفاآنلاین،علی اکبر پور فتح الله افزود: امروزه در زمینه پلاسما نگاه ها در انتقال خون تغییر کرده است ،خونی که از یک فرد گرفته می شود و تزریق می شود دارای هزاران ترکیب است که می توان اثرات درمانی ویژه ای داشته باشد .
وی ادامه داد: امروزه ده ها فرآورده خونی <Blood products> ازخون استخراج می شود که برخی از آنها در برخی از کشور ها عملیاتی شده و بخشی هم هنوز در دنیا در دست بررسی است.
پور فتح الله خاطر نشان کرد: گرفتن خون همراه گلبول سفید سیستم ایمنی گیرنده خون را تضعیف می کند و امروزه به طرف حذف گلبول سفید پیش می روند و در کوتاه ترین زمان ممکن بعد از گرفتن خون باید گلبول سفید حذف شود .
مدیر عامل سازمان انتقال خون گفت : بنا براین محصولات خونی به سمت حذف گلبول سفید پیش می رود یعنی فیلتر هایی به کار گرفته می شود که حجم بالایی، لوکوسیت( نام دیگر سلول‌های سفید خون که توسط مغز استخوان تولید شده و در همه بدن پراکنده می‌شوند) را جمع آوری می شود و وارد بازار می شود به طور مثال آنتی بیوتیک های طبیعی داریم که با عفونت ها مبارزه می کنند. بنابراین برای رسیدن به این محصولات ده ها فرآیند وجود دارد تا تبدیل به محصول شود .
پور فتح الله با اشاره به اینکه دنیا اکنون پذیرفته است که اهدای خون داوطلبانه باشد ،گفت : اما تولید فرآورده های خون هزینه دارد که در اینجا موضوع اقتصاد انتقال خون مطرح می شود .
وی بابیان اینکه امروزه تولید دارو ها و فرآورد های مشتق ازپلاسما برای کسانی که نقض ایمنی دارند ازنظر سازمان بهداشت جهانی به عنوان یکی از موضوعات مهم مطرح است ،گفت : امروز در دنیا با کمبود پلاسما مواجه هستیم و از طرفی نیز مصرف کامل پلاسما کاهش یافته است و به کمتر از 5 تا 6 درصد مصرف خون رسیده است.

**سالانه 17 میلیون دلار صرفه جویی ارزی در کشور داریم 
پور فتح الله تاکید کرد: اکنون پلاسما های مازاد بر مصرف وارد صنعت پلاسما می شود و درکشور ما نیز پلاسمای مازاد بر مصرف به منظور تولید دارو های مشتق از پلاسما به خارج از کشور صادر می شود و دارو های مشتق ازآن وارد کشور می شود و براساس مدل جهانی که برای تولید دارو های مشتق از پلاسما درایران انجام می شود که خود یک دستاورد مهم محسوب می شود .

**ایران جزء 2 کشور دارای توانمندی تولید دارو های مشتق از پلاسمای مازاد بر مصرف داخلی است 
پورفتح الله اعلام کرد: در بین کشورهای در حال توسعه فقط 2 کشور دارای این توانمندی هستند یکی ایران و دیگری برزیل است که این امر یک دستاورد بزرگ برای ما است.
وی تاکید کرد: طبیعی است برای وارد شدن به این چرخه اقتصادی می بایست سیستم سرد را رعایت کرد و باید پلاسما ها فریزشوند و در درجه منفی 20درجه نگهداری شده تا برای تولید دارو های مشتق از پلاسما به خارج از کشور فرستاده شوند که طی این مراحل نیز هزینه بر است .
پورفتح الله گفت که تمام محصولات تولید شده ازاین طریق به داخل کشور بر می گردد و ارزش افزود نیز پیدا کرده است .
وی تصریح کرد: هر چند خون رایگان و به صورت کاملا داوطلبانه اهدا می شود ،اما تولید فرآورده های خون و نگهداری آن با استفاده از ملزومات وتجهیزات بسیار پیشرفته نیازمند صرف هزینه های بسیاری است و این به آن معنا نیست که مفهومی از فروش مطرح است و به هیچ عنوان به مفهوم خرید و فروش اعتقادی نداریم ،چرا که در این میان تعرفه گذاری فرآورده های خون مطرح است و بیمه ها نیز در این خصوص همکاری دارند و ریالی هم از جیب مردم پرداخت نمی شود.
پور فتح الله تاکید کرد : بنابراین اهدای خون ،پلاسما و پلاکت باید کاملا داوطلبانه باشد و افراد آگاه وارد این مقوله شوند.

**اقتصاد انتقال خون 
مدیر عامل سازمان انتقال خون  <Blood transfusion center>گفت : اقتصاد انتقال خون باوجود رایگان به دست آمدن خون از طریق اهدا کنندگان ، تعرفه گذاری می شود و برای در نظر گرفتن محدودیت های این عنصر حیاتی انتظار می رود پس از تعرفه گذاری و اقتصادی کردن چرخه اقتصاد انتقال خون ،جلوی مصرف بی رویه این بافت حیاتی و زنده در مراکز درمانی گرفته شود.
وی ادامه داد: این حرکت علمی در راستای یکسان سازی نظام سلامت کشور که به سمت اقتصادی شدن حرکت کرده است در سازمان انتقال خون صورت پذیرفته است.
پور فتح الله اضافه کرد: برای جلوگیری از تحمیل فشارهای مالی به مردم این کار بدون پرداخت فرانشیز و با حمایت بیمه ها انجام خواهد شد. 
وی تصریح کرد: مدیریت خون بیمار به عنوان بخشی از بسته تحول سلامت، دستاورد بزرگی در دنیا به حساب می آید. در مدیریت مصرف خون بیمار ،خون خود بیمار باید قبل و حین عمل مدیریت شود و درمان کم خونی بیمار قبل از عمل و قطع داروهای رقیق کننده خون مدتی قبل از عمل می تواند نیاز به خون را در حین جراحی و پس از آن کاهش دهد.
پور فتح الله گفت : داروهای منقبض کننده عروق که باعث کاهش حجم خونریزی بیمار می شود، یکی دیگر از راههای کنترل خونریزی است
وی افزود: با مدیریت مصرف خون با همکاری مراکز درمانی ،مصرف خون و چرخه انتقال خون در کشور ساماندهی خواهد شد. 

**دوره جدید خدمات انتقال خون با تعرفه گذاری در دولت یازدهم
پور فتح الله گفت :دولت تدبیر و امید نگاه ویژه ای به بحث سلامت دارد و با تعرفه گذاری خدمات انتقال خون وارد دوره ای جدیدی در انتقال خون شدیم.بیمارانی که به پلاکت نیاز داشتند یا هزینه های وحشتناک درمان سرطان را می دادند، یک میلیون تومان هم حداقل برای هزینه تست خون و وسایل درمانی می دادند، کاری که در حال حاضر انجام شده تعرفه گذاری است و خوشبختانه بیمه ها هم قبول کرده اند، پرداختی مردم در بخش بیمه روستایی حدود پنج درصد و در بیمه شهری هفت درصد است .

**14 خدمت انتقال خون ارزش گذاری و تعرفه گذاری شده است 
وی خاطر نشان کرد: بخش عمده ای از خدمات انتقال خون پیش از این تعرفه گذاری شده بود و آنچه در ارزش گذاری خدمات در سال 1394 اتفاق افتاده است ساماندهی خدمات انتقال خون به منظور کاهش هزینه ها و پرداختی های مردم در راستای طرح تحول سلامت است .
پور فتح الله ادامه داد: این خدمات شامل اشعه دادن به خون و فرآورده های آن، خدمات مرتبط با فرزیس درمانی (جدا کردن پلاسما از خون با دستگاه های فرزیس با هدف درمان)،فصد خون (خونگیری سنتی) و گلبول قرمز شسته شده است.
وی تاکید کرد: در ارزش گذاری و تعرفه گذاری جدیدهزینه ست مطابق قیمت اعلامی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تحت پوشش بیمه های پایه قرار گرفت و علاوه بر خدمات قبل، ست های مصرفی هم تحت پوشش بیمه قرار گرفت. 

**خدمات جدید انتقال خون زیر پوشش بیمه
وی اعلام کرد: علاوه بر این خدمات، خدمت جدید تهیه گلبول قرمز با حذف لکوسیت - پولد پلاکت با حذف لکوسیت و فرآورده CMV منفی در تعرفه گذاری سال 94 آورده شده است و تحت پوشش بیمه پایه قرار گرفت.
مدیر عامل سازمان انتقال خون گفت : تولید و توزیع پولد پلاکت با حذف لکوسیت و فرآورده هایCMV منفی به علت هزینه بالای این فرآیندها در سازمان انتقال خون ایران تاکنون مقدور نبوده و بیماران و نیازمندان از دریافت این فرآورده ها محروم بودند که امید است با تعرفه گذاری شاهد راه اندازی و ارائه این خدمات در سازمان انتقال خون باشیم . 
پور فتح الله گفت : خدمات مربوط به گلبول قرمز با حذف لکوسیت تنها برای بیماران تالاسمی با تامین منابع مالی توسط معاونت درمان وزارت بهداشت درمان از محل ردیف بیماران خاص تامین می شود و با تحت پوشش بیمه قرار گرفتن، امکان ارائه این خدمت برای بیماران با توجه به حمایت بیمه ها امکانپذیر شد ، این خدمت جدید شامل پلاسمای تازه منجمد یا FFP، گلبول قرمز متراکم PC، پلاکت منفرد از اهداکنندگان خون (پلاکت رندوم) و کرایوی خون است.

** افزایش مراکز جامع اهدای خون
وی خاطر نشان کرد: نخستین مرکز اهدای جامع خون در استان تهران در دولت تدبیر و امید راه اندازی شد و در دیگر مراکز انتقال خون نیز مرکز جامع اهدای خون ایجاد خواهد شد. در مرکز جامع اهدای خون همه فرآیندهای انتقال خون شامل اهدای خون کامل، اهدای پلاسما به روش فرزیس، اهدای پلاکت به صورت پلاکت فرزیس و نیز امکان پذیره نویسی سلول های بنیادی خون ساز غیر خویشاوند با هدف تجمیع فعالیت ها در یک سالن واحد و استاندارد با همه امکانات رفاهی پیش بینی شده است.

**تولید 160 هزار لیتر پلاسما در سازمان انتقال خون 
پور فتح الله افزود: سازمان انتقال خون سال گذشته 160 هزار لیتر پلاسما تامین کرد و امسال با پیش بینی تولید و 200هزار لیتر و با تبدیل آنها به فرآورده های مشتق از پلاسما، 17میلیون دلار صرفه جویی ارزی شده است . 
وی ادامه داد :در 6 ماهه امسال 100هزار لیتر پلاسما تولید شده است و پیش بینی می شود تا پایان سال به 200هزار لیتر برسد

**خودکفایی در تولید محصولات خونی با پلاسمای ایرانی
وی تاکید کرد: در صورتی که به تولید 600هزار لیتر پلاسما<Plasma> در کشور برسیم برای تولید تمام محصولات مشتق از پلاسما به جز فاکتور هشت خودکفا خواهیم شد،هم اکنون در زمینه فاکتور 9 و همچنین IVIG به خودکفایی رسیده ایم و در خصوص آلبومین هم در مرز خودکفایی قرار داریم .ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: