کد خبر: ۱۴۴۳۴۷
تاریخ انتشار: ۱۸:۲۰ - ۱۴ اسفند ۱۳۹۵ - 2017March 04
در این خدمت رسانی جمعی از دندانپزشکان، بهداشتکاران و سایر اعضای حوزه سلامت دهان و دندان حضور داشتند و به کودکان کار و آسیب، خدمات دهان و دندان ارائه دادند.
شفا آنلاین>سلامت>به منظور ارتقاء سلامت عمومی بهداشت دهان و دندان، هفدهمین دوره اجرای طرح «سلامت فرزندان ما» توسط بسیج جامعه دندانپزشکان کشور برای کودکان کار و آسیب انجام شد.

به گزارش شفا آنلاین، هفدهمین دوره از اجرای طرح «سلامت فرزندان ما» به منظور ارائه خدمات دهان و دندان توسط بسیج جامعه دندانپزشکان و با همکاری کلینیک حضرت قاسم بن حسن(ع) و قرارگاه جهادی امام رضا(ع) برگزار شد.

در این خدمت رسانی جمعی از دندانپزشکان، بهداشتکاران و سایر اعضای حوزه سلامت دهان و دندان حضور داشتند و به کودکان کار و آسیب، خدمات دهان و دندان ارائه دادند.

در ابتدای شروع برنامه مجید حمیدی‌زاده، به عنوان مجری طرح «سلامت فرزندان ما» به گفت‌وگو با کودکان پرداخت و آموزش‌هایی را به این کودکان ارائه داد، سپس یکی از بهداشت کاران شیوه صحیح مسواک زدن را برای کودکان به شکل عملی اجرا کرد.

شایع‌ترین بیماری میکروبی در دنیا پوسیدگی دندان است

وی درباره لزوم اجرای این طرح، گفت: شایع ترین بیماری میکروبی در دنیا پوسیدگی دندان است که به شکل متوسط هر فردی در دنیا دو و نیم دندان کشیده شده یا ترمیم شده دارد و در ایران میانگین ترمیم دندان حدود شش دندان است که در اقشار محروم‌تر این آمار تا دو برابر نیز افزایش پیدا می‌کند.

وی درباره بخش‌های مختلف آموزش در موسسه قاسم بن حسن(ع) به کودکان کار و آسیب گفت: در ابتدا آموزش تغذیه و استفاده از وسایل بهداشتی شامل مسواک، نخ دندان و دهان شویه به کودکان ارائه می‌شود سپس مسواک زدن کودکان توسط بهداشت کار کنترل و اصلاح می‌شود که پس از غربالگری درمان انجام خواهد شد.

مجری طرح «سلامت فرزندان ما» ادامه داد: ما در بسیج دندانپزشکان به این نتیجه رسیدیم که بهترین اقدام، حرکت به سمت پیشگیری و بهداشت است که بهترین گروه سنی برای دریافت خدمات پیشگیری و بهداشت سن شش تا دوازده سال قرار دارد و در این میان کودکان در خانواده‌های محروم و بد سرپرست شاید از اولویت برخوردار باشند.

حمیدی‌زاده، تاکید کرد: در ادامه نیز فیشورسیلنت و فلوراید تراپی برای این کودکان انجام می‌شود.

وی بیان کرد: پس از ارائه خدمات، یک بسته بهداشتی به کودکان هدیه داده می‌شود که البته در این دوره یک گروه گریمور کودک به منظور تلطیف فضا و ایجاد خاطره خوش برای کودکان، چهره آنان را نقاشی می‌کنند.

بسیج دندانپزشکان تمامی کودکان زیر حمایت کمیته امداد در تهران را پوشش داده‌ است

عضو بسیج جامعه داندانپزشکان کشور درباره تفاوت اجرای طرح «سلامت فرزندان ما» در این دوره با دورهای گذشته گفت: ما با مراکز و خیریه‌های مختلف در دورهای متفاوت کار کردیم اما امروز می‌توانیم اعلام کنیم که تمامی کودکان زیر حمایت کمیته امداد امام خمینی(ره) در تهران را پوشش داده‌ایم و فقط چند منطقه در اطراف تهران باقی مانده است.

وی خاطرنشان کرد: در این دوره با قرارگاه جهادی امام رضا(ع) مشغول به کار شدیم و این مرکز یک ان جی او فعال در عرصه‌های جهادی در سطح تهران و کشور است که کودکان کار و آسیب را که دانش آموزان یک مدرسه خیریه هستند را به ما معرفی کردند.

کودکان دریافت کننده خدمات، در آینده از 80 درصد درمان‌های دندانپزشکی معاف هستند

در ادامه با عباس هنردوست، مدیر عامل درمانگاه خیریه قاسم بن حسن(ع) گفت‌وگو کردیم که وی درباره ارائه خدمات به کودکان کار و آسیب گفت: کودکانی که امروز این روند بهداشتی درمانی را بر روی دندان دریافت می‌کنند، در آینده از 80 درصد درمان‌های دندانپزشکی معاف می‌شوند.

رئیس بسیج جامعه دندانپزشکان کشور تصریح کرد: در 16 مرتبه گذشته اجرای طرح «سلامت فرزندان ما» کودکان یا از کمیته امداد امام خمینی(ره) یا کودکان افغانستانی در ورامین و یا کودکان موسسه برگ سبز امام علی(ع) در شهرری بودند اما امروز این کودکان کار و آسیب از مدرسه صبح رویش در میدان هرندی هستند که برای دریافت خدمات به موسسه قاسم بن حسن(ع) آمدند.

در بخشی دیگر از این برنامه با صدیقه عفتی، دستیار دندانپزشک که در این فعالیت خیریه مشارکت دارد، صحبت کردیم.

اجرای طرح‌هایی مانند «سلامت فرزندان ما» به سلامت فردی و عمومی جامعه کمک می‌کند

وی با اشاره به اجرای طرحی مانند «سلامت فرزندان ما» در گذشته در دانشگاه چمران، بیان کرد: در این طرح کشوری 1200 نفر از کودکان فیشورسیلنت شدند تا از پوسیدگی دندان آنان جلوگیری شود به این دلیل که پوسیدگی دندان کودکان یکی از معضلات جدی است و اجرای طرحهایی مانند برنامه امروز بر سلامت فردی و عمومی جامعه کمک کننده است.

در ادامه سمیه آقایی، مسئول بهداشت مدرسه صبح رویش درباره حضور کودکان کار و آسیب در این طرح خیریه سلامت دهان و دندان و انتخاب این کودکان، ابراز کرد: با ما تماس گرفته شد و ما در مدرسه دندان این کودکان را بررسی کردیم، تعدادی از این دانش آموزان را که دندان خراب داشتند را انتخاب کردیم و پس از صحبت با خانواده، این کودکان را برای دریافت خدمات دندانپزشکی به موسسه خیریه قاسم بن حسن(ع) آوردیم.

وی ادامه داد: در مدرسه صبح رویش 450 کودک کار و آسیب تحصیل می‌کنند و امیدواریم که این طرح در آینده نیز ادامه پیدا کند.

آنچه که در ارائه طرح «سلامت فرزندان ما» در این موسسه خیریه قابل توجه است اینکه در حال حاضر این طرح در برخی استانهای کشور به شکل پایلوت ارائه می‌شود تا در صورت موفقیت، به منظور ارتقاء سلامت دهان، دندان و بهداشت عمومی کشور، این طرح توسط این گروه در سایر استانهای کشور نیز پیاده سازی شود.

برچسب ها: سازمان ، بسیج ، دندانپزشکی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: