کد خبر: ۱۴۴۱۸۳
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۰ - ۱۳ اسفند ۱۳۹۵ - 2017March 03
در حال حاضر پرستاران با وجود تمام سختی های کار تمام تلاش خود را می کنند که کار بیمار انجام شود و براساس گزارشات موجود درصد خطاهای پرستاری که در کشور وجود دارد نسبت به استاندارد جهانی کمتر است.
شفا آنلاین>سلامت>نایب رئیس شورای عالی سازمان نظام پرستاری کشور، گفت: درصد خطاهای پرستاری که در ایران وجود دارد نسبت به استاندارد جهانی کمتر است.

به گزارش شفا آنلاین، دکتر سیدرضا مظلوم اظهارداشت: عمده ترین دلیل خطای پزشکی در ایران نبود پزشک متخصص است و به دلیل کمبود پزشک  متخصص بار کاری پزشکان افزایش یافته ، تمرکز کافی روی مراحل کاری از جمله تشخیص و درمان  وجود ندارد  و به این دلیل خطاهای پزشکی رخ می دهد،  بنابراین اگر ما تعداد پزشکان متخصص را افزایش دهیم، رسیدگی به بیمار بیشتر خواهد شد و تمرکز کار بیشتر می شود و به تبع آن  آمار خطاها کاهش پیدا می کند.

وی تصریح کرد: خطا در بخش پرستاری دو دلیل عمده دارد یکی از دلایل اساسی، شیفت های اضافه کاری  اجباری است زیرا اگر پرستاری براساس قانون ارتقاء بهره وری ۱۴۴ ساعت کار کند و با تمایل خود پرستار به اضافه کاری نهایتا ۸۰ ساعت اضافه کار پر کند در حقیقت روزی ۶ ساعت  فعالیت می کند و ۱۸ ساعت استراحت خواهد کرد بنابریان هیچ گونه احتمال خطایی براساس خستگی وجود نخواهد داشت اما اگر پرستار ۱۲ ساعت شیفت کاری داشته باشد احتمال افزایش خطا بالا خواهد رفت. زیرا شیفت های اضافه کاری اجباری از نظر روحی نیز پرستار را تحت  تاثیر قرار می دهد بنابراین مهمترین دلیل خطا در پرستاری شیفت های اضافه و اجباری است.

رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری مشهد افزود: دلیل دیگر احتمال بروز خطا در پرستاری ، انگیزش های شغلی و کاری پرستاران است زیر پرستاری جز مشاغل سخت و زیان آور محسوب می شود . اگر برای پرستاران امکانات رفاهی فراهم گردد و منزلت اجتماعی وی تامین شود و از نظر روحی تقویت گردد، مطمئنأ بر روی عملکرد وی از نظر کاری تاثیر خواهد داشت و در کاهش بوز خطا نیز می تواند کمک کننده باشد .

وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر نیز پرستاران با وجود تمام سختی های کار تمام تلاش خود را می کنند که کار بیمار انجام شود و براساس گزارشات موجود درصد خطاهای پرستاری که در کشور وجود دارد نسبت به استاندارد جهانی کمتر است.

مظلوم بیان کرد: سه نوع خطا وجود دارد که یا مربوط به پزشک است، یا پرستار و یا مکمل یکدیگر هستند. اما براساس آمار گزارش خطاها از کمیسیون های پزشکی، خطاهایی که در حوزه پرستاری رخ می دهد با پزشکی مکمل هستند اما خطاهایی که در حوزه پزشکی رخ می دهد تنها به پزشکان مربوط است. برمبنای شکایاتی که در کمیسیون های پزشکی بررسی می گردد درصد خطاهای پزشکی بیشتر از خطاهای پرستاری است و میزان شکایات در پزشکی نیز بیشتر است.

وی در خصوص راه های کاهش بروز خطا در حوزه سلامت، یادآور شد: جهت کاهش دادن بروز خطا در پزشکی کاهش تراکم کاری در پزشکان است و راه حل دوم آموزش است و با تکمیل سیستم آموزشی و نظارت بر کار درمانی می توان میزان خطاها را کاهش داد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: