کد خبر: ۱۴۳۷۲۲
تاریخ انتشار: ۰۶:۳۰ - ۱۰ اسفند ۱۳۹۵ - 2017February 28
بر اساس آمار مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا، بیش از ۱۶ نفر از هر صد هزار آمریکایی در سال ۲۰۱۵ بر اثر اوردوز دارو جان خود را از دست داده‌اند که این میزان در سال ۱۹۹۹ برابر با ۶ مورد در هر صد هزار نفر بوده است.
شفا آنلاین:یک گزارش دولتی جدید نشان می‌دهد مرگ‌ومیر ناشی از اوردوز (مصرف بیش‌ازحد) دارو در ایالات متحده از سال ۱۹۹۹ تاکنون سه برابر شده است و آمریکایی‌های سفیدپوست و میانسال، بیشترین لطمه را از آن خورده‌اند.

به گزارش شفا آنلاین:بر اساس آمار مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا، بیش از ۱۶ نفر از هر صد هزار آمریکایی در سال ۲۰۱۵ بر اثر اوردوز دارو جان خود را از دست داده‌اند که این میزان در سال ۱۹۹۹ برابر با ۶ مورد در هر صد هزار نفر بوده است.

به گفته دکتر ادوین سالسیتز، متخصص پزشکی اعتیاد: «بیش از نیمی از این مرگ‌ومیر ناشی از هروئین و سایر شبه‌افیونی‌ها بوده که بازتابی از آسیب همه‌گیری مسکن‌های نسخه‌ای در این دهه است. مرگ بر اثر اوردوز آنچنان شایع شده که میانگین امید به زندگی در میان سفیدپوستان آمریکایی را کاهش داده است.»
این گزارش نشان داد که مرگ‌ومیر ناشی از اوردوز دارو در بین سفیدپوستان با نرخ سالیانه حدود ۷ درصد در حال رشد است؛ در حالیکه این میزان برای سیاه‌پوستان و لاتین‌تبارها، سالانه ۲ درصد است. نرخ مرگ‌ومیر مرتبط با اوردوز در سفیدپوستان در سال ۲۰۱۵ نسبت به ۱۹۹۹، تقریبا 5/3 برابر شده است.
مرگ بر اثر اوردوز دارویی از ۱۹۹۹ تا ۲۰۱۵ در همه گروه‌های سنی افزایش یافته است؛ اما بزرگسالان ۳۵ تا ۵۴ ساله دارای بالاترین نرخ مرگ‌ومیر بوده‌اند (حدود ۳۰ مورد به ازای هر صد هزار نفر).
این گزارش حاکی از پیشرفت بحران شبه‌افیونی‌های تجویزی در ایالات متحده است. سوءمصرف داروهای نسخه‌ای در ابتدای این دهه به سطوح همه‌گیر رسیده و باعث سخت‌گیری توسط قانون‌گذاران، تولیدکنندگان، داروسازان و پزشکان شده است.
ردیابی سخت‌تر نسخه‌ها، مراجعه به پزشکان جهت تجویز شبه‌افیونی‌ها مانند مورفین، اکسی‌کدون و کدئین را برای معتادان دشوارتر کرده است. شرکت‌های داروسازی نیز انواع مقاوم به دستکاری را از داروها معرفی کرده‌اند که نمی‌توان آنها را شکست یا تغییر داد.
اما موفقیت این تلاش‌ها موجب شد تا معتادان به داروهای نسخه‌ای به هروئین رو بیاورند که ارزان‌تر است و دسترسی بیشتری به آن در خیابان وجود دارد. فروشندگان مواد مخدر هم با عرضه شبه‌افیونی‌های مصنوعی مثل فنتانیل که حتی ارزان‌تر و قوی‌تر از هروئین هستند، خطر اوردوز و مرگ‌ومیر را بیشتر از پیش افزایش دادند.
یک‌چهارم از مرگ‌و‌میر بر اثر اوردوز در سال ۲۰۱۵، ناشی از هروئین بوده که نشان‌دهنده افزایشی سه برابری در قیاس با سال ۲۰۱۰ است. سایر شبه‌افیونی‌ها مانند اکسی‌کدون و هیدروکدون مسئول ۲۴ درصد دیگر از مرگ‌های ناشی از اوردوز در ۲۰۱۵ بوده‌اند که این میزان در ۲۰۱۰، برابر با ۲۹ درصد بوده است.
چهار ایالت ویرجینیای غربی، نیوهمپشایر، کنتاکی و اوهایو دارای بالاترین نرخ مرگ‌ومیر اوردوز در این کشور هستند. همچنین این ایالت‌ها، بالاترین میزان مرگ ناشی از فنتانیل و سایر شبه‌افیونی‌های مصنوعی را دارند. این موضوع نشان می‌دهد در مناطق خاص، دسترسی بیشتری به این مواد وجود دارد و از آنجایی که آنها کشنده‌تر از هروئین یا شبه‌افیونی‌های نسخه‌ای هستند، با افزایش در نرخ مرگ‌ومیر ناشی از اوردوز ارتباط دارند. سپید
منبع: Healthday
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: