کد خبر: ۱۴۳۷۱۰
تاریخ انتشار: ۰۴:۱۵ - ۱۰ اسفند ۱۳۹۵ - 2017February 28
بیضه چرخش‌یافته را یکی از بیماری‌های خطرناک در مردان است. این بیماری در دوران نوزادی و اوایل سن بلوغ شیوع می‌یابد که اگر افراد به موقع مراجعه کنند، به‌راحتی قابل درمان است، در غیر این صورت اگر چرخش بیش از 4 تا 6 ساعت به طول بینجامد، بیضه از بین می‌رود.
مردان نسبت به زنان کمتر به سلامتی خود توجه می‌کنند. به گونه‌ای که گاه دیده می‌شود بیماران مثلا سرطانی به قدری با تاخیر به پزشک مراجعه می‌کنند که بیماری به سایر اعضای بدن آنها نفوذ کرده است؛ به گونه‌ای که عملا نمی‌توان اقدامات درمانی و یا حتی جراحی را برایش انجام داد. احتمال ابتلا به سرطان به خصوص سرطان‌های دستگاه‌های ادراری مانند کلیه، مثانه و پروستات در مردان بیشتر از زنان است، به همین دلیل به مردان توصیه می‌شود، به سلامتی خود بیشتر توجه کنند و سالانه و یا هر 6 ماه یکبار به پزشک مراجعه کنند تا در صورت بروز هرگونه بیماری بتوانیم در مراحل اولیه آن را درمان کنیم. درگذشته بیش از 50 درصد مردانی که به سرطان پروستات مبتلا می‌شدند، زمانی به پزشک مراجعه می‌کردند که تومورهای سرطانی به سایر قسمت‌های بدن انتشار پیدا کرده بود که خوشبختانه امروزه با پیشرفت علم و آگاهی افراد این آمار به 10 درصد کاهش پیدا کرده است.


بیضه چرخش‌یافته را یکی از بیماری‌های خطرناک در مردان است. این بیماری در دوران نوزادی و اوایل سن بلوغ شیوع می‌یابد که اگر افراد به موقع مراجعه کنند، به‌راحتی قابل درمان است، در غیر این صورت اگر چرخش بیش از 4 تا 6 ساعت به طول بینجامد، بیضه از بین می‌رود. این بیماری موجب کاهش خون‌رسانی به بیضه می‌شود، زمانی که خون به بیضه نرسد، این عضو کاملا از بین می‌رود، اما این مساله منجر به از بین رفتن قدرت باروری در مردان نمی‌شود. بیضه چرخش‌یافته در کودکان موجب گریه‌های بیش از حد و بی‌قراری می‌شود که مادر باید در این مواقع آلت‌تناسلی فرزند خود را مورد معاینه اولیه قرار دهد و در صورت مشاهده هرگونه تغییر سریعا و به صورت اورژانسی به پزشک مراجعه کند. اما این بیماری در نوجوانان و در سنین بلوغ با علائم‌ درد شدید در بیضه همراه است، به همین دلیل به این افراد توصیه می‌شود هنگامی که دچار درد شدید در بیضه شدند، سریعا به پزشک مراجعه کنند.
درد بیضه در نوجوانان در هنگام خواب شیوع بیشتری دارد؛ به همین دلیل به افراد توصیه می‌شود هر زمانی که درد بیضه شدت یافت به بیمارستان مراجعه کنند. یک بیضه برای باروری کفایت می‌کند که در این بیماری (چرخش بیضه) تنها یکی از بیضه‌ها عملکرد خود را از دست می‌دهد و مرد می‌تواند باروری خود را حفظ کند. متاسفانه گاهی برخی مردان مبتلا به این بیماری به قدری با تاخیر به پزشک مراجعه می‌کنند که عدم خون‌رسانی به بیضه منجر به از بین رفتن کامل آلت‌تناسلی آنها می‌شود.سپید
محسن آیتی
عضو هیات‌مدیره انجمن اورولوژی ایران
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: