کد خبر: ۱۴۳۶۹۳
تاریخ انتشار: ۰۰:۱۵ - ۱۰ اسفند ۱۳۹۵ - 2017February 28
در پی تغییرات سریع جوامع در شیوه زندگی ازجمله، تغذیه، تحرک، شرایط کاری و .... تدوین برنامه‌های درسی منطبق با نیاز جدید جامعه، مهم‌ترین چالش امروز آموزش پزشکی است.
شفا آنلاین:معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت، میان بیماری‌هایی که در جامعه شیوع یافته و محتوای ارائه‌شده برای تربیت دانشجوی پزشکی گسستی افتاده که نیاز به اصلاح دارد. اما انتقادات او به همین‌جا ختم نمی‌شود. او اصلاح نظام توزیع نیروی انسانی را هم لازم دانست و از اقداماتی که برای بهبود نقاط ضعف آموزش پزشکی انجام‌شده نیز سخن گفت.

به گزارش شفا آنلاین:به نقل از سپید باقر لاریجانی در پاسخ به مهر به وجود گسست بین آموزش پزشکی و بیماری‌هایی که در جامعه ایرانی در جریان است، آگاه است. به گفته او در پی تغییرات سریع جوامع در شیوه زندگی ازجمله، تغذیه، تحرک، شرایط کاری و .... تدوین برنامه‌های درسی منطبق با نیاز جدید جامعه، مهم‌ترین چالش امروز آموزش پزشکی است. او در ادامه بر به‌کارگیری از شیوه‌های نوین در آموزش پزشکی نیز تاکید کرد و گفت: «برای رفع این مشکل علاوه بر لزوم تطبیق برنامه‌های درسی با نیازهای جامعه، استفاده از شیوه‌های نوین آموزش با تکیه بر فناوری‌های نوین و همچنین تنوع‌بخشی به دوره‌های آموزشی مداوم، امکان‌پذیر است.»

لاریجانی به نقاط قوت و ضعف و چالش‌هایی که دانش‌آموختگان در گروه پزشکی با آن مواجه هستند هم اشاره کرد و گفت: «همه سیستم‌های آموزشی دنیا نقاط قوت و چالش‌هایی دارند. در زمینه نقطه‌ضعف علمی کارهای زیادی مانند: راه‌اندازی اسکیل لبها (مراکز یادگیری مهارت‌های بالینی) که در همه دانشگاه‌ها شکل‌گرفته و بازنگری برنامه‌های آموزشی انجام می‌شود.»
او در ادامه از راهکارها و اقداماتی که تاکنون برای برطرف کردن ضعف‌های نظام آموزش پزشکی برداشته‌شده، هم‌سخن گفت: «برای بهتر شدن وظایف ارتباطی دانش‌آموختگان نیز اقداماتی مثل آموزش ارتباطات، تقویت نظارت‌ها و ... انجام‌شده است. نقاط ضعف احتمالی دیگر نیز بی‌ارتباط با آنچه در جامعه می‌گذرد نیست. ضمنا در طرح تحول آموزشی، بر موضوعاتی مانند: اخلاق پزشکی، بازنگری برنامه‌های آموزشی مبتنی بر توانمندی‌ها و شرح وظایف حرفه‌ای در جامعه و پاسخگویی به نیازهای جامعه همچنین دانشگاه‌های نسل سوم، بین‌المللی سازی و غیره نیز تاکید شده است.»
توزیع نیروی درمانی نیاز به اصلاح دارد
«توزیع نیروی انسانی در بخش ارائه خدمات» موضوع دیگری بود که لاریجانی برای چندمین بار پذیرفت که نیاز به اصلاحاتی دارد. او در این مورد گفت: «با توجه به گستردگی جغرافیایی کشور، به‌ویژه در مناطق محروم و پوشش آن مناطق نیاز به اصلاحات دارد که در ظرف دو سال اخیر با اجرای مصوبه مجلس شورای اسلامی تحت عنوان قانون برقراری عدالت آموزشی و گسترش هدفمند رشته‌ها و دانشگاه‌ها در قالب آمایش سرزمینی تلاش شده که نیروی انسانی موردنیاز آن مناطق از محل سهمیه ۳۰ درصد پذیرش دانشجوی بومی همان استان‌ها، تامین شود.»
لاریجانی در بخش دیگری از سخنانش را اجرای قانون پذیرش دانشجوی بومی را یکی از راه‌های تحقق عدالت آموزشی عنوان کرد. طرحی که برای تامین نیاز به نیروی انسانی در بخش‌هایی که کمبود وجود دارد، اجرایی شد. او در مورد جدا شدن علوم پزشکی از دیگر علوم نیز گفت: «این موضوع موجب شده در حال حاضر در بسیاری از حوزه‌ها نظیر پزشکی مولکولی، سلول‌های بنیادی، علوم بیو و نانو، پیوند اعضا، علوم ترانس ژنیک، تولید دارو و واکسن و ... در حوزه سلامت پیشرفت خوبی داشته‌ایم؛ ضمن اینکه در حوزه بهداشت شبکه کشور ارتقای چشمگیری داشته است.»
معاون آموزشی وزارت بهداشت اضافه کرد:« تلاش در جهت توسعه متوازن آموزش عالی گروه پزشکی در سطح کشور، همچنین جذب قابل‌ملاحظه عضو هیئت‌علمی برای دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی یکی از اقدامات مهم این حوزه بوده است. امروزه در دانشگاه‌های علوم پزشکی حدود ۲۵۰ هزار دانشجو و حدود ۲۰ هزار عضو هیئت‌علمی مشغول در بخش دولتی و حوزه‌هایی مثل دانشگاه آزاد اسلامی حضور دارند.»
معاون آموزشی وزارت بهداشت افق ترسیم‌شده آموزش پزشکی کشور را کسب مرجعیت علمی دانست و گفت: «هزاران موضوع است که می‌توانیم در آموزش مرجع و محل رجوع آن باشیم، مثلا: در زمینه‌های تولید دارو، تولید واکسن، بیماری‌های بومی، تولید سلول‌های بنیادی، سلول درمانی، گیاهان دارویی، ترکیبات طبیعی دارویی، انواع جراحی‌ها و ... زیرساخت‌های لازم را نیز با توجه به وضعیت کلی اقتصادی کشور تا آنجا که شده با دانشگاه‌های علوم پزشکی فراهم کرده‌ایم و من‌بعد هم در این زمینه‌ها تلاش خواهد شد.»
او یادآور شد: «در بازبینی برنامه آموزشی (کوریکولوم) جدید پزشکی و سایر رشته‌های علوم پزشکی سعی شده آموزه‌ها مبتنی بر وظایف حرفه‌ای آینده آنان باشد و دروسی که زمانی نیاز بیشتری داشتند و در حال حاضر ممکن است موضوعیت کمتری داشته باشند و بتوان حذف و با دروس جدید جایگزین شوند.»
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: