کد خبر: ۱۴۳۶۳۷
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۸ - ۰۸ اسفند ۱۳۹۵ - 2017February 26
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درگفتگو باشفاآنلاین:
شفاآنلاین :عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: عده ای از ممنوع شدن پیوند کلیه از زنده به زنده سود می برند و سود آنها نیز در خرید و واردات دستگاه های دیالیزوتجهیزات گران قیمت مربوطه است.

دکتر حسینعلی شهریاری، در گفتگوی اختصاصی با شفاآنلاین ودرواکنش به برخی اظهارنظرهای صورت گرفته درباره تبعات خرید وفروش کلیه گفت: با توجه به اینکه دولت ودست اندرکاران مربوطه توانسته اند نوبت را در پیوند کلیه تقریباً از بین ببرند و تمام افرادی که نیاز به پیوند کلیه دارند به موقع پیوند می شوند پس نمی توان برخی انتقاد های مطرح شده را بی دلیل دانست.

وی افزود: به نظر می آید عواملی هستند که می خواهند پیوند کلیه را از افراد داوطلب ممنوع کنند .ضمن اینکه دراین فرآیند همیشه هم خرید و فروش صورت نمی گیرد. بلکه در خیلی از موارد اهداء عضو صورت می گیرد. ولی عده ای دوست دارند که پیوند زنده به زنده را متوقف کنند چون در این کار منفعت دارند و دستگاه وتجهیزات دیالیز را خریداری و وارد می کنند.

وی تصریح کرد: با جلوگیری از پیوند زنده به زنده و وقتی که فرد دهنده رضایت دارد باعث می شویم خیلی از افراد دچار عوارض جبران ناپذیر شوند. زمانی که ما در مورد اقتصاد مقاومتی صحبت می کنیم بهترین کار همان پیوند کلیه است. چرا که هزینه ها نیز کاهش می یابد چون دیالیز هزینه های بسیار بالایی دارد و تعداد زیادی دستگاه باید خریداری شود.

دکتر شهریاری بیان کرد: از دوستان خواهش می کنم که قبل از اینکه به فکر منافع گروه خاصی برای خریدن دستگاه های دیالیز باشند بهتراست به فکر مردم وبیماران باشند و فضا سازی نکنند.

وی در مورد فروش کلیه توسط افرادی که در فقر مفرط هستند نیز گفت: چه اشکالی دارد وقتی که فرد در فقر به سر می برد و با دریافت 20 الی 30 میلیون زندگی اش متحول می شود این کار را انجام دهد.

وی در مورد عوارض و مشکلات احتمالی اهداء کلیه نیز گفت:این موضوع عوارض و مشکلات خاصی ندارد و انسان های زیادی هم با یک کلیه زندگی می کنند و از آن طرف هم عده زیادی نیازمند کلیه هستند که اگر کلیه به آنها نرسد دچار عوارض می شوند و جان خود را از دست می دهند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: پیوند اعضاء از نظر شرعی هم مشکل ندارد و مجوز دارد و حضرت امام هم مجوز داده و مراجع هم مخالفت ندارند .پس به نظر من هر کسی باید به دنبال کار و تخصص خود باشد .زیرا وقتی کارهای تخصصی به عهده خود متخصصین همان رشته گذاشته شود نتیجه بهتری می گیرند.

وی در مورد هدیه ایثاری که دولت به فرد دهنده کلیه می دهد و اینکه در کشور خرید و فروش کلیه صورت می گیرد و این از نظر اغلب کشورها غیر اخلاقی و غیر انسانی است نیز گفت: چطور آنها انسانها و کودکان را می کشند غیر اخلاقی نیست، زنان و پیرمردان و پیرزنان را بمباران می کنند غیر انسانی نیست و این مخالفت ها تنها منافع مالی گروهی را در بر می گیرد که به دنبال خرید دستگاه های دیالیز هستند.



غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۵
بهروزبرومند
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۳۷ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۸
0
7
شگفت انگیز است که یک پزشک بگوید:وی در مورد فروش کلیه توسط افرادی که در فقر مفرط هستند نیز گفت: چه اشکالی دارد وقتی که فرد در فقر به سر می برد و با دریافت 20 الی 30 میلیون زندگی اش متحول می شود این کار را انجام دهد." با این برخورد نماینده کمیسیون بهداری ،پس میتوان به این برداشت رسید زنانی که درفقر مفرط بسر میبرند،میتواند با خودفروشی زندگی خود را متحول نمایند؟؟
دکتر محمد نجفی سمنانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۶:۰۸ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۹
3
0
جناب آقای دکتر شهریاری که فوق تخصص چشم هستند و در زمانیکه در کسوت استاد دانشگاه در دانشگاه علوم پزشکی زاهدان خدمت می کردند، بخش فوق تخصصی چشم راه اندازی کردند که فلوشیپ چشم تربیت می کرد و در آن زمان با علم وعمل و درایت و مدیریتی مثال زدنی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان را به قطبی توانمند و مقتدر برای خدمت به مردم محروم منطقه تبدیل کردند. اکنون نیز در سنگر مجلس شورای اسلامی خیلی خوب فهمیده اند که چرا یک عده فقط نگران اخلاق پزشکی در مورد اهداء عضو هستند و از مرگ انسانها تحت درمان با دیالیز، دل نازکشان نمی تپد و عرق شرم به پیشانی اشان نمی نشیند. خداوند به خدمتگزاران به نظام مقدس جمهوری اسلامی و به کسانیکه در نقاط محروم چون سیستان و بلوچستان سالیان سال خدمت کرده اند و موجب خوشنودی مردم و آبادانی منطقه شده اند سلامتی و سربلندی روز افزون عنایت بفرماید. درود بر دکتر شهریاری بسیجی و سلام بر پزشکان دانشمند منطقه سیستان و بلوچستان.
حاجیکلایی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۰۹ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۹
0
0
" پس میتوان به این برداشت رسید زنانی که درفقر مفرط بسر میبرند،میتواند با خودفروشی زندگی خود را متحول نمایند؟؟!! ".

در واقع باید جوابی برای این پرسش بجای پروفسور برومند عزیز بدهیم.به نظر بنده سوال بسیار کلیدی و مهمی را مطرح نمودند.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۴۰ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۹
2
0
آقاي دكتر برومند،مقايسه بسيار زشتي انجام داده ايد.اهدا كليه منجر به نجات جان انسان ها ميشود حتي در مقابل پرداخت ؛آنچه در مورد خانمها گفته ايد پايانش گناه و بسيار قبيح ميباشد و توهين به خانمهاست.لطفا در مطالب خود رعايت اصول نگارش و اخلاق را بفرماييد.
محسن دهقانی
|
Netherlands
|
۱۲:۳۲ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۹
0
1
من بیماری هستم که 2 بار پیوند کلیه انجام داده ام بار اول 20 سال و الان در سومین سال پیوند دوم هستم که از جسد دریافت کرده ام .
آقای دکتر شهریاری آیا تا به حال به بخش دیالیزی رفته اید ؟ آقای دکتر شهریاری آیا تا به حال با دهنده کلیه ایی صحبت کرده اید ؟

" بلکه در خیلی از موارد اهداء عضو صورت می گیرد " این جمله خود شماست . آیا شما که در فقر به سر نمیبرید حاضرید یک کلیه خود را اهدا کنید ؟ کدام اهدا ؟ آیا شما نمونه ایی از اهدا ، به جز اعضای درجه اول خانواده ها سراغ دارید ؟

" زمانی که ما در مورد اقتصاد مقاومتی صحبت می کنیم "
" به فکر مردم باشید نه منافع برخی ها "
اینها جملات خود شماست . آیا مقام معظم رهبری در اقتصاد مقاومتی فرموده اند که دیالیز دولتی را به شرکتهای غیر متخصص خصوصی واگذار کنید ؟ لطفا بفرمایید منافع چه کسانی را در نظر گرفته اید جز یک سری سود جو و وابسته . آیا این منافع بیمار است ؟
اقتصاد مقاومتی فروش گوشه ایی از بدن برای امرار معاش است ؟
آقای دکتر شهریاری شما که در مجلس هستید لطفا بفرمایید که تن فروشی و خود فروشی در ایران زمین چه معنایی دارد؟

آقای دکتر شهریاری واقعا سپاس از شما که نماینده مردم هستید و راه حل های بسیار جامع و بین المللی برای امرار معاش بیمار و فقیر پیشنهاد میکنید .
و دوست عزیز ناشناس که به خاطر منافع شخصی ناشناسی ،زشت آن است که سر را زیر برف کنی و داد بزنی . نه آنکه سر شناس باشی و با صدای رسا به فکر هموطنانت باشی .
حاجیکلایی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۴۸ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۹
0
1
با تشکر از سروران عزیز که اظهار نظرهای سازنده ای را بیان نمودند .به نظر بنده ذکر چند نکته ضروری است، تا نظر بزرگان چه باشد :
1- نکته اول اینکه اگر قرار بر پایبند بودن به اصول دموکراسی حتی در جامعه پزشکی باشیم، پس این اظهار نظر دکتر برومند را نمی توان توهین به جامعه زنان دانست.ایشان یک نظر دادند و برای تحلیل در این سایت قرار دادند.اگر قرار باشد جلوی اظهارنظر ها و مقایسه ها و البته سلایق گرفته شود، پس به سمت غیردموکراسی پیش می رویم.

2- به نظر بنده در نظردکتر برومند، به مانند دیگر پزشکان دنیا، اصل بر برائت از این کار زشت است که حتی داد پاپ را هم درآورده است و این برای آبروی پزشکی کشور هم بسیار بد است.بنده مقاله ای در این زمینه نوشته ام و در صورت صلاحدید برای دوستان ارسال خواهم نمود.

3- بنده خود در استان های خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان بوده ام و به جرات می توانم بگویم که خدمات امثال دکتر شهریاری بسیار ستودنی است.از شاگردانش در زابل گرفته تا زاهدان و چابهار.

4- انتقاد در سطح کلان و در بین اساتید برجسته مملکت در هر رشته و حرفه ای، بسیار هم خوب است و بسیاری از کارهای سازنده ای که بصورت پایه ای در مملکت شکل گرفته است، از همین اظهار نظرها و به اصلاح گفتمان های ( فیس تو فیس و یا دنیای مجازی) بدست امده است.پس از این منظر هم نمی توان به این اظها رنظر پروفسور برومند ایراد گرفت.ایشان خود از بزرگان پزشکی کشور به حساب می آیند.

5- بسیاری از دانشجویان و شاگردان امثال دکتر برومند، خود زن هستند و من حتی یک مورد هم سراغ ندارم که ایشان بین مرد و زن تفاوتی قائل شده باشند.
حاجیکلایی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۰۲ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۹
0
1
بنده خودم با مجموعه و در واقع موزه ای کار می کنم که حتی لوح تقدیر از سفیر فرانسه را هم به یدک می کشد. یکی از ایده های مهم این سراموزه ساخت " عروسک های صلح و دوستی" است که این عروسک ها به دستان توانمند زنان و دختران ایرانی ( که در مناطق محروم و در فقر بسر می برند) ساخته می شود. این عروسک ها به بسیاری از کشورهای اروپایی، آسیایی آفریقایی و آمریکایی سفر کرده است و مردم آنجا با ابتکارات و خلاقیت های ایران زمین از جمله حصیربافی های اهالی نازنین سیستان و بلوچستان آشنا شدند.
شاید باورتان نشود، ولی یکی از این ایده ها را بنده از دکتر برومند عزیز و در سفرهایشان به اقصی نقاط دنیا برای شناساندن ایران و ایرانیان و بدون اینکه خودشان هم بفمند کسب کرده ام!.
به نظر من اینکه بگوییم که این سخن توهین به زنان است، کمی دور از واقعیت و به واقع عجولانه سنجیدن است.
دکتر محمد نجفی سمنانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۵۱ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۹
0
0
بسم الله الرحمن الرحیم
بحث و مناقشه علمی میان مخالفان و موافقان پیوند از دهنده زنده غریبه، یک بحث بسیار مهم و زنده در میان مباحث علمی پیوند از اعضاء است.
ارزش های اخلاقی در پزشکی ثابت نیستند و در روند زمان تغییر پیدا می کنند. مثال مهم آن مردود شدن paternalism در پزشکی است. تا همین اواخر، پزشکان حق و حتی وظیفه تصمیم گیری در مورد نحوه درمان بیماران را داشتند و هیچ لزومی برای اخذ رضایت آگاهانه از بیماران وجود نداشت. در علوم دیگر هم ارزش های اخلاقی ثابت نیستند. به طور مثال در قرن نوزدهم میلادی بیمه عمر در صعنت بیمه، یک کار خلاف اخلاق شناخته می شده و دادن بیمه عمر به افراد، کار زشت و خلاف اخلاق حرفه ای لحاظ می شده و لی با گذشت زمان تغییر کرده است.
دکتر آلوین روت برنده جایزه نوبل افتصاد در سال 2012 و استاد دانشگاه هاروارد و دانشگاه استانفورد که در زمینه اقتصاد بهداشت و پیوند کلیه دارای مقالات و ابتکارهای متعددی است، معتقد است تنها راه چاره کشور آمریکا پرداخت پول به دهنده زنده غریبه برای اهداء عضو است.
پروفسور بهار باستانی نفرولوژیست آمریکایی ایرانی تبار، معتقد است در آمریکا باید سیستم پرداخت پول به دهنده زنده راه اندازی شود.
اگر اثرات درازمدت اهداء کلیه به خوبی شناخته شده نیست و ما نگران سلامتی دهنده در سالیان آتی زندگی اش هستیم، این نگرانی در مورد دهنده زنده خویشاوند و کسانیکه ایثارگرانه و بدون چشم داشت مادی یک کلیه اشان را به یک فرد دیالیزی هدیه می دهند نیز وجود دارد. باید در تمامی این افراد، بیمه درمانی تمام عمر رایگان اعطاء شود و در صورتیکه اهداء کننده مبتلا به نارسایی کلیه شود، باید در اولویت پیوند قرار بگیرد.
به کار بردن کلمات زشت مانند تن فروشی، مصداقی در مورد اهداء کلیه به یک فرد نیازمند ندارد.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۲۹ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۹
4
0
چقدر راحت عمل افرادی را که با نهایت صداقت و ایثار کلیه خود را به فرد دردمند و ناتوانی اهدا کرده اند در مقابل هدیه بسیار ناچیز را اینگونه به فضاحت میکشیم و آن عمل خداپسندانه را با تن فروشی و خودفروشی مقایسه میکنیم .جامعه پزشکی ما را چه شده ؟؟؟
میترا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۶:۳۱ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۰
0
1
وقتی سخن از دریافت پول میشود دیگر بحث اهدا معنی ندارد ومیشود خرید وفروش. چیزی که به سراحت در این مصاحبه بیان شده است این است که انسان نیازمند با این پول زندگی اس متحول می شود پس از روی نا چاری وبه خاطر فقر کلیه را فروختن نامش اهدا نمیشود که بتوان در جهان به آن افتخار هم کرد. وشما که نگران مرگ بیماران دیالیزی هستید چرا دربرابر واگذاری بخشهای دیالیز کشور همیچ اعتراضی نکرده اید؟
فقیر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۵۶ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۰
0
1
فروش کلیه زیر نرخ مصوب(نرخ مصوب بیست الی سی میلیون)بیست ماه گارانتی وده سال خدمات پس از فروش

چی بودیم چی شدیم.نفت داریم ولی باید کلیه بفروشیم
javad
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۲ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۲
0
0
منبع؟
مدیر پایگاه منبع شفاآنلاین هست
بهروزبرومند
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۱۲ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۲
0
0
پرستار
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۳۳ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۳
0
0
آنچنان میگویید :" کلمه زشت فحشا " انگار که وقتی پا ازمنازلتان بیرون می گذارید آنان را درخیابان ها به انتظار مشتری نمیبینید . چرا آنجا رگ های گردنتان برجسته نمیشود ؟و به دنبال راه حلی نیستید که این گروه بخت برگشته تن به این کار غیر انسانی ندهند !!!!!
اگر اهدا کلیه واقعا اهدا باشد و هیچ جنبه مالی در آن نباشد که این بحث ها پیش نمی آید . به قول جناب آقای دکتر بنیادی چرا نباید ریشه های فقر را خشکاند . چرا باید یکسری کلیه بفروشند و یک سری مواد مخدر و افرادی دیگر کالاهای دیگری برای فروش به عرضه گذارند که ما حتی نتوانیم از آن صحبت کنیم؟!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۰۲ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۴
1
0
سلام دوستانی که میگن خرید کلیه کار اشتباهی هست راه حل خودشان چیست تا یک انسان بلکه یک خانواده را از درد و رنج دیالیز نجات داد چرا در کشور ما همه چیز را صفر و صدی میبینند
قانون ایراد دارد اصلاح کنید نه اینکه بیماران را به جای صف انتظار کلیه به صف بهشت زهرا اضافه کنید
دکتر برومند واقعیت اینکه ایشون ...
و لطف کن یه آماری هم بدن از تعداد نفرولوژیست های که تربیت کردن چه تعدادشون داخل ایران مونده
ایشون که این همه وطن پرسته مثلا چه خدمت بزرگی به علم این کشور تو رشته نفرولوژی داشتند
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: