کد خبر: ۱۴۳۳۷۸
تاریخ انتشار: ۲۰:۴۵ - ۰۶ اسفند ۱۳۹۵ - 2017February 24
آمادگی لازم در دولت برای حمایت از افزایش ارائه خدمات در حوزه بهداشت و سلامت دهان و دندان وجود دارد، امروز مردم گرفتاری‌های زیادی در این بخش‌دارند

شفا آنلاین>سلامت>وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: شرکت های بیمه‌ای مسوولیت خود را در زمینه بهداشت و مسایل درمانی دهان و دندان فراموش کرده اند و نگاه به خدمات بهداشت دهان و دندان به عنوان خدمات لوکس و زیبایی باید از بین برود.

به گزارش شفا آنلاین، سیدحسن قاضی زاده هاشمی روز جمعه در آئین اختتامیه همایش ملی سلامت دهان و دندان در تالار رازی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی سمنان، با اشاره به اینکه خدمات بهداشت دهان و دندان را به‌عنوان خدمات لوکس پزشکی و زیبایی در این حوزه می‌شناسند، گفت: آمادگی لازم در دولت برای حمایت از افزایش ارائه خدمات در حوزه بهداشت و سلامت دهان و دندان وجود دارد، امروز مردم گرفتاری‌های زیادی در این بخش‌دارند و بیش از 25 درصد از هزینه‌های مردم در بخش سلامت مربوط به بخش دهان و دندان است و بسیاری از بیماری‌ها مانند سرطان‌های دستگاه گوارش از بیماری‌های دهان و دندان نشأت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه همواره دولت‌ها و مجالس دوره های مختلف شورای اسلامی چشم خود را به روی نیازهای مردم در بخش سلامت دهان و دندان بسته اند، گفت: دولت کمتر از 10 درصد در ارائه خدمات درمانی در حوزه سلامت دهان و دندان سهم دارد در حالی که دولت در پزشکی بیش از 80 درصد خدمات این حوزه را به مردم ارائه می‌دهد.

قاضی زاده هاشمی گفت: تاکنون اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از پوسیدگی دندانهای هفت میلیون دانش آموز مقطع دبستان در سراسر کشور در 2 نوبت اجرایی شده است و مرحله سوم آن نیز در اردیبهشت سال 96 اجرایی خواهد شد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه با اجرای این طرح وقتی دانش آموزان به سن 14 و 15 سالگی می رسند دندان های خراب کمتری نسبت به افراد مقطع زمانی فعلی خواهند داشت، گفت: در این طرح هیچ گونه هزینه ای از خانواده ها دریافت نخواهد شد و اعتبارات آن از محل طرح تحول نظام سلامت پیش بینی شده است و در آینده ای نه چندان دور، دانش آموزان تمام مقاطع تحصیلی زیر پوشش اقدامات پیشگیرانه سلامت دهان و دندان قرار خواهند گرفت.

وی با تاکید بر لزوم توجه به امر سلامت دهان و دندان و پیشگیری از بیماری‌های آن، گفت: باید برنامه‌های سلامت دهان و دندان در سطوح مختلف بهداشتی و درمانی کشور تعریف شود، امروز باید به پیشگیری در حوزه‌های مختلف سلامت توجه کنیم.

قاضی زاده هاشمی با بیان اینکه امروز خدمات بهداشتی و درمانی در سطوح خانه‌های بهداشت، پایگاه‌های بهداشتی مراکز جامع خدمات سلامت و کلینیک‌ها و بیمارستان‌ها در کشور در حال ارائه است، گفت: باید برنامه‌های سلامت دهان و دندان در همه این سطوح متناسب با بودجه موجود تعریف شود و رؤسای دانشگاه‌های دندانپزشکی باید این مهم را اجرا کنند.

** آنها که حرف از پاره کردن برجام می‌زدند امروز سکوت کرده‌اند
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه آیندگان در خصوص توافق هسته ای قضاوت خواهند کرد، گفت: البته خیلی زمان نگذشت و کسانی که حرف از پاره کردن برجام می زدند، امروز سکوت کردند و صدایی از آنان بلند نمی شود و این هم از برکات ترامپ است.

وی با اشاره به تلاش دولت در برجام و خارج کردن ایران از فصل هفتم شورای امنیت، گفت: ما باید از شمول فصل هفتم خارج می شدیم اگر اینگونه نمی شد آیندگان ما را نمی‌بخشید.
قاضی زاده هاشمی با اشاره به اینکه یکی از کارهایی مهمی که در این دولت انجام شد بحث توافق هسته ای بود که اگر تایید رهبری نبود هیچ گاه به سرانجام نمی رسید، افزود: مجلس شورای اسلامی، شورای نگهبان و شورای امنیت ملی همه حمایت و پشتیبانی کردند و ایستادگی مردم باعث شد که این موضوع مهم به سرانجام برسد.

وی با اشاره به ماندگار شدن صنعت نفت با ملی شدن در ایران و کسانی که این حرکت بزرگ را ماندگار کردند، خاطرنشان کرد: برجام نیز به عنوان یکی از خدمات بزرگ و ارزنده این دولت در تاریخ ماندگار خواهد شد و همه باید بدانیم بدون تردید تداوم انقلاب اسلامی و عزت و سربلندی مردم و پیشرفت کشور متاثر از وحدت، هماهنگی، همدلی و اخلاص مدیران و مسوولان خواهد بود.

وی با بیان اینکه مردم در 30 تا 40 سال گذشته مسیر خود را خوب شناختند ولی این برخی مسولان بودند که در برخی دوره ها به بیراهه رفتند، افزود: تفاوت نظام ما با سایر نظام ها در رهبری و ولایت فقیه است و اگر امروز شاهد به موفقیت نرسیدن برخی از کشورها هستیم به دلیل فقدان یک رهبری و فصل الخطاب در آن کشورهاست.

**اگر طرح تحول نظام سلامت نبود امروز بحران داشتیم
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تاکید بر اینکه باید خدمت به مردم را در کارهای خود داشته باشیم و فرقی نمی کند که چه پست و مقامی داریم و هر چه مسولیت سنگین‌تر باشد تکلیف هم سنگین تر خواهد بود، به اجرای طرح تحول سلامت اشاره و خاطرنشان کرد: اگر طرح تحول نظام سلامت اجرایی نمی‌شد کشور امروز با یک بحران جدی روبرو شده بود، اجرای طرح تحول وظیفه ذاتی و بدیهی دولت و حاکمیت بود که باید زودتر اجرایی می‌شد.

وی افزود: در گذشته مردم ایران بیشترین پرداختی را در درمان داشتند، تا پیش از دولت یازدهم تنها 36 کشور در دنیا وجود داشت که سهم بیماران از هزینه‌های درمان بیش از 50 درصد بود و مردم ما به تایید خانم دستجردی وزیر بهداشت و درمان دولت گذشته که در مجلس شورای اسلامی اعلام کرد 70 درصد هزینه‌های درمانی را از جیب خود می‌دادند.

قاضی زاده هاشمی تاکید کرد: اجرای طرح تحول سلامت رنج مردم را کاهش می دهد، اگر چه هنوز تا اجرایی شدن کامل طرح و برداشتن همه رنج‌ها فاصله داریم، اما طرح تحول توانسته تا امروز بخشی از مشکلات مردم را مرتفع کند، در آغاز اجرای طرح تحول نظام سلامت با کمبود دارو مواجه بودیم، 12 تا 13 میلیون نفر از مردم بیمه نبودند، در بحث درمان مشکلات زیادی داشتیم، عده ای خرده می گرفتند و نق می زدند که چرا از بهداشت شروع نکردید، البته این عده همیشه نق می زنند و اگر از بهداشت شروع می کردیم می گفتند چرا از درمان شروع نکردید.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تاکید بر اینکه دولت و حاکمیت سه وظیفه مهم امنیت، آموزش و درمان را به عهده دارد، افزود: عمده نیازهای دیگر مردم و از جمله زیرساخت‌ها را بخش خصوصی می‌تواند ایجاد کند، اما دولت‌ها باید بیش از هر چیز دیگری در این سه حوزه امنیت، آموزش و درمان باید فعالیت کنند.

قاضی زاده هاشمی با بیان اینکه در زمان حاضر 11 میلیون نفر بیمه هستند و پرداخت مردم برای درمان کمتر شده است، گفت: افزایش دسترسی مردم یکی از اقدامات طرح تحول نظام بوده است، اکنون بیش از گذشته باید درباره پیشگیری صحبت کنیم، در این دولت سه هزار خانه بهداشت احداث شد، 18 هزار خانه بهداشت بازسازی و نوسازی شد، هم اکنون 6 هزار واحد بهداشتی در کشور در حال ساخت است که بیشترین آن با تعداد 560 واحد در استان سیستان و بلوچستان است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تاکید بر اینکه مردم این اقدامات را به پای نظام اسلامی می نویسند، تاکید کرد: در کنار ایجاد این زیرساخت‌ها، پیشگیری هم باید انجام شود.

وی با اشاره به لزوم وجود بخش هایی برای هماهنگی با بخش های بهداشت و درمان، گفت: در کشور توان‌بخشی به‌عنوان یکی از سطوح خدمات بهداشتی و درمانی وجود ندارد و این بخش مغفول مانده است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه نمی‌توانیم در خانه‌های بهداشت با توجه با کمبود اعتباری که وجود دارد پزشک مستقر کنیم گفت: در طرح پزشک خانواده نیز باید به ازای هر سه هزار نفر یک پزشک خانواده داشته باشیم اما کمبود اعتبار مانع از تحقق این امر شده است.

در سفر سید حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به استان سمنان، 90 طرح حوزه بهداشت و درمان شامل 18 طرح افتتاح و عملیات اجرایی 72 طرح در بخش‌های مختلف آغاز شد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: