کد خبر: ۱۴۳۲۷۳
تاریخ انتشار: ۱۵:۴۵ - ۰۶ اسفند ۱۳۹۵ - 2017February 24
دوره سرایت از چند ساعت پیش از ابتلا تا یک الی دو روز پس از پیدایش عفونت است.
شفا آنلاین:بسیاری از ویروسها می توانند سبب سرماخوردگی حاد شوند و تغییراتی شامل ورم ، اتساع عروق تحت مخاطی ، ارتشاح سلول، احتمالا نکروز سلولهای سطحی پوششی و تولید مخاط در بینی و حلق ایجاد کنند که در ابتدا زیاد و چسبندگی کمتر دارد و سپس غلیظ و چرکی می شود.

به گزارش شفا آنلاین:دوره سرایت از چند ساعت پیش از ابتلا تا یک الی دو روز پس از پیدایش عفونت است.

نشانه های بالینی سرماخوردگی معمولا در شیرخواران شدیدتر از دوره کودکی است و حرارت شیرخواران و نوپایان بین سه ماه الی سه سال به ۳۹ تا ۴۰ درجه سانتی گراد رسیده و ممکن است چند ساعت تا سه روز طول بکشد.

همچنین در صورتیکه حرارت بدن به ۴۰ درجه برسد، ممکن است تتشنج در دوران شیرخوارگی رخ دهد.

باید توجه داشت که سرماخوردگی در شیرخواران احتمال دارد باعث کج خلقی، تحریک پذیری و بیقراری شود ضمن آنکه ترشح زیاد بینی می تواند جدارهای بینی و لب بالایی را تحریک کند.

سرما خوردگی در شیرخواران سبب می شود که تغذیه از پستان و شیشه به دلیل عدم توانایی برای تنفس و مکیدن همزمان سخت شود که مادران بایستی در این زمینه مراقب باشند.

در کودکانی که به سرماخوردگی مبتلا شدند، استفراغ و اسهال شایع است که در صورت شدت ممکن است با کم آبی و عدم تعادل الکترولیتی منجر شود.

احتمال دارد کودک احساس سرما کند و دچار عطسه و ترشحات رقیق بینی ، تب مختصر ، سر درد ، ضعف عمومی ، دردهای عضلانی و بی اشتهایی باشد و علایم حاد معمولا مدت شش تا ۱۰ روز ناپدید خواهند شد.

سرماخوردگی در شیرخواران بیش از کودکان عارضه دارد که این عوارض شامل درگیری و چرکی شدن غدد لنفاوی گردن ، عفونت حنجره ، التهاب برونش ها و پنومونی می باشد.

به گفته پزشکان تامین استراحت در تخت تا ۲۴ ساعت پس از فروکش یا قطع تب، تامین خواب ، تامین اتاق خواب جدا یا تخت جدا بمنظور پیشگیری از انتشار عفونت به اعضا خانواده ، تهیه وسایل جهت مصرف مایعات وغذا ، لیف و حوله برای کودک و تشویق اطرافیان به شستن دستها پیش از تماس با کودک و پس از آن از جمله راههای مراقبتی والدین از کودکان جهت پیشگیری از سرماخوردگی یا هنگام ابتلا به آن است.

همچنین تشویق مصرف مقادیر کم و مکرر مایعاتی همچون آب قند در شیرخواران و آب میوه جات و مایعات مناسب دیگر در کودکان بزرگتر، خارج کردن ترشحات بینی برای بهتر کردن جریان مکیدن و تنفس وی و تشویق به مصرف مایعات و غذای پرکالری برای شیرخواران و کودکان بی اشتها مثل خوردن شیر ، شربت و فرنی از دیگر این روشهاست.

پزشکان ضمن تاکید بر تشویق کودکان بزرگتر در استفاده از دستمال در جلوی دهان و بینی هنگام عطسه و سرفه بمنظور جلوگیری از انتشار ویروسها، توصیه می کنند برای رقیق کردن ترشحات، میزان رطوبت را برای کودکان با دادن دوش آب گرم و یا دستگاه بخور افزایش داد.

از دیگر توصیه های پزشکان علاوه بر استفاده از قطرات بینی طبق دستور پزشک ( چون برای انقباض مخاط پوستی استفاده می شود )، مصرف این قطره ها ۱۵ تا ۲۰ دقیقه پیش از مصرف غذا و در زمان خواب است.

جهت ریختن قطره در بینی کودکان باید کودک را بصورت طاق باز خواباند و یک تا دو قطره در بینی وی چکاند و ظرف مدت پنج تا ۱۰ دقیقه مجددا این عمل را تکرار کرد که این امر برای دسترسی مخاط پوششی قسمت خلفی می باشد ، ضمن آنکه مدت مصرف قطره های بینی ۴ تا ۵ روز شامل قطره نرمال سالین است.

هنگام سرماخوردگی کودکان باید وضعیت کودک را برای جلوگیری از تجمع ترشحات بطور مکرر تغییر داد و او را از نظر افزایش گوش درد، سرفه و ترشحات چرکی تحت نظر گرفت و در صورت افزایش این علایم به پزشک ارجاع داد.

ضمن آنکه از دستگاه بخور به دلیل اینکه ممکن است باعث سوختگی شود باید با احتیاط استفاده کرد، برای پیشگیری از زخم پوست، بایستی ناحیه بینی را با ملایمت تمیز کرد و با پماد نرم کننده ، خشکی ناحیه را برطرف کرد.

همچنین استفاده از کیسه آب یخ و یا آب گرم برای کاهش تب مناسب است و استفاده از تب برها باید براساس دستور پزشک باشد ضمن آنکه باید توجه داشت از آسپرین جهت کاهش تب در عفونتهای ویروسی استفاده نشود.پزشکان بدون مرز

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: