کد خبر: ۱۴۲۳۴۹
تاریخ انتشار: ۱۸:۵۰ - ۲۷ بهمن ۱۳۹۵ - 2017February 15
محسن روشن پژوه اظهار کرد: پیش تر هم برخی مراکز ترک اعتیاد از معتادان بهبود یافته برای درمان استفاده می کردند

شفا آنلاین>اجتماعی>معاون پیشگیری و اعتیاد سازمان بهزیستی کشور از به رسمیت شناخته شدن همتایان یا همان معتادان بهبود یافته در مراکز اقامتی میان مدت برای درمان معتادان خبرداد.

به گزارش شفا آنلاین،محسن روشن پژوه  اظهار کرد: پیش تر هم برخی مراکز ترک اعتیاد از معتادان بهبود یافته برای درمان استفاده می کردند اما از این به بعد ، این بهبودیافتگان یا همتایان با به رسمت شناخته شدن توسط بهزیستی و در کنار سایر مداخلات علمی بکار گرفته می شوند.

وی ادامه داد: در مراکز درمانی اعتیاد، جای مداخلات اثربخش مبتنی بر شواهد خالی بود بنابراین بایومدیکال و سایکوسوشیال یعنی مداخلات روانی و پزشکی را در کنار مداخلات همتا یا خودیاری قرار دادیم.
وی خاطرنشان کرد: بهزیستی در برنامه های درمان ، هم رویکرد همتا را به رسمیت می شناسد و هم مداخلات علمی و اثربخشی را که در رویکردهای روانشناختی و مدل های دیگر وجود دارد مورد توجه قرارداده است؛ ضمن اینکه قصد حذف هیچکدام از این رویکردها یا حتی بزرگ کردن آنها را ندارد.

معاون پیشگیری و اعتیاد سازمان بهزیستی کشور گفت: در مراکز اقامتی درمان اعتیاد فعلی، اکنون از ابتدای روز تا انتهای روز برای فرد مقیم، برنامه مشخصی وجود دارد که مبتنی بر یک ارزیابی دقیق صورت می گیرد و فرد براساس این ارزیابی ها، ممکن است احتیاج به جلسات مشاوره تخصصی و اختصاصی داشته باشد.

وی تصریح کرد: تجربه صرف از سوی همتایان ،‌نمی تواند منتهی به مداخله موثر و درمان فرد بیمار شود بلکه این تجربه باید در کنار دانش تخصصی کمک کننده باشد. به آن معنا که در درمان اعتیاد هم نیاز به همدلی و همدردی همتایان به عنوان یک رویکرد انسانی داریم تا بتوانیم به مسیر ارتقای درمان اعتیاد کمک کنیم و هم به مداخلاتی نیاز داریم که درمان محسوب شود.
برچسب ها: بهزیستی ، اعتیاد ، درمان
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: