کد خبر: ۱۴۲۱۲۰
تاریخ انتشار: ۰۰:۱۵ - ۲۷ بهمن ۱۳۹۵ - 2017February 15
دکتر تا جایی که می‌توانست در انتظار ماند. او روزها بود که خبرهای جدید را در فاصله قرارهای ملاقاتش با بیماران در بیمارستان کودکان تگزاس وارسی می‌کرد. او در انتظار بود که ببیند آیا دادگاه‌ها یا کنگره آمریکا به‌طور دائم محدودیت‌های مسافرتی از هفت کشور خاورمیانه را بر اساس فرمان دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا لغو می‌کنند یا نه. او در انتظار بود که ببیند آیا دولت دستورالعمل‌های روشنی برای سفر افرادی مانند او به خارج از آمریکا اعلام خواهد کرد یا نه.
شفا آنلاین:  اکنون دکتر علی شمشیرساز احساس می‌کرد که دیگر وقت گذشته است و او باید موضوع را با آن‌ها در میان بگذارد. او در اوایل این هفته با اسکایپ با آنان در ایران تماس گرفت. آن‌ها به او خیره شده بودند: والدین در انتظاری که کودکانشان در صورتی که او برای عملشان به ایران نیاید، احتمالا خواهند مرد.

به گزارش شفا آنلاین:او به آن‌ها گفت از لحاظ تکنیکی مشکلی برای گروه او برای سفر به ایران و عمل جراحی بر روی جنین‌های به دنیا نیامده در رحم‌های مادرانشان وجود ندارد؛ اما در فضای پرابهامی که درباره محدودیت‌های مسافرتی بر اساس فرمان رئیس‌جمهور وجود دارد و دعوا بر سر آن در دادگاه‌های فدرال ادامه دارد، او و پزشکان دیگر متولد کشورهای ممنوع شده مقیم آمریکا مطمئن نیستند که بتوانند پس از این دیدار ۱۰ روزه به هوستون بازگردند.

او با یادآوری مکالماتش با این دو جفت پدر و مادر گفت: «مصیبت‌بار بود. آن‌ها گریه می‌کردند و کاملا خرد شده بودند. دیگر امیدی برایشان باقی نمانده بود.» این والدین در انتظار بودند که در هفته آینده جراحی‌های حیاتی بر روی کودکان به دنیا نیامده‌شان انجام شود- جراحی‌های پیچیده‌ای که کسی در ایران نمی‌تواند انجام دهد. از هنگامی که فرمان ترامپ با ادعای جلوگیری از ورود تروریست‌های بالقوه از این هفت کشور شامل ایران اعلام شد، درباره مسافرانی که در فرودگاه‌های آمریکا گیر کرده بودند، بسیار نوشته شده است. پزشکان دارای گرین کارتی که به وسیله ماموران گمرک متوقف شده و به کشورهای زادگاهشان بازگردانده شده‌اند. به آوارگان هم گفته شد که اصلا نمی‌توانند وارد آمریکا شوند. وضعیت دکتر شمشیرساز ۴۲ ساله متولد ایران استاد بیماری‌های زنان و زایمان در کالج پزشکی بیلور در هوستون، بیانگر یک تاثیر دیگر ابهام‌ها درباره فرمان ترامپ است. پزشکان آمریکایی که در کشورهای خارجی متولد شده و تحصیل کرده‌اند، اغلب به کشورهای زادگاهشان سفر می‌کنند تا تکنیک‌هایی را در آمریکا آموخته‌اند، به پزشکان در آنجا بیاموزند.

 پس از اجرای عجولانه فرمان اجرایی ترامپ در دو هفته پیش، کالج بیلور و سایر دانشکده‌های پزشکی در سراسر امریکا پیام‌های احتیاط‌آمیزی را برای اعضای هیئت علمی و دانشجویانشان درباره سفر به این هفت کشور فرستاده‌اند. برخی از پزشکان دیگری که قرار بود به همراه دکتر شمشیرساز به ایران سفر کنند، گفتند تا زمانی که چالش‌های قانونی دراین‌باره حل‌وفصل شود، به‌شدت مخالف سفر به ایران هستند.
تصمیم ناممکن
شمشیرساز گفت باوجوداینکه در هفته گذشته دادگاه فدرال استیناف در ایالت واشنگتن حکم قبلی قاضی فدرال این ایالت درباره معلق کردن موقت فرمان ترامپ را ابرام کرد، هنوز پس از دو هفته از صدور این فرمان وضعیت آینده معلوم نیست. این وضعیت دکتر شمشیرساز را بر سر دوراهی انتخاب میان نجات جان زندگی این جنین‌ها و احتمال عدم بازگشت به نزد همسر و بیمارانش در آمریکا قرار داده است.
دکتر شمشیرساز که یکی از معدود جراحانی در جهان است که در جراحی بر روی جنین‌ها هنگامی که هنوز در رحم مادرانشان هستند، تخصص دارد، گفت: «در حال حاضر وضعیت آن‌قدر مبهم است که نمی‌توان تشخیص داد کار درست چیست.» شمشیرساز که بیمارانش او را دکتر شمی خطاب می‌کنند، در جراحی بر روی جنین تخصص دارد، حوزه‌ای تازه که در آن پزشکان بر روی جنین‌های در مراحل ابتدایی رشد در رحم عمل می‌کنند تا نقایص جنینی مرگبار را تصحیح کنند. مرکز جنینی بیمارستان کودکان تگزاس یکی از معدود مراکزی در دنیا است که توانایی انجام چنین اعمال جراحی را دارد. شمشیرساز از چهار سال پیش برای آموزش پزشکان سفرهایی به ایران را شروع کرد. شمشیرساز با همکاری دانشگاه علوم پزشکی تهران و دانشگاه علوم پزشکی شیراز یک برنامه فلوشیپی را برای آموزش پنج پزشک ایرانی به راه انداخت.

 او و گروهش در سال ۲۰۱۳ یک جراحی رحم باز را بر روی جنینی در ایران انجام دادند که نخستین مورد از نوع خود در خاورمیانه به شمار می‌رفت.
او از آن هنگام به بعد هر چند ماه یک‌بار معمولا با همراهی گروهی از همکارانش در بیمارستان کودکان تگزاس به ایران بازمی‌گشت و هر بار دانشجویان دوره فوق‌تخصصی ایرانی را در انجام رشته‌ای از اعمال جراحی بر روی جنین سرپرستی می‌کرد تا هم مهارت‌های آن‌ها افزایش یابد و هم زندگی این کودکان نجات پیدا کند. شمشیرساز خودش هزینه مسافرتش را می‌پرداخت و پولی برای کارش در ایران دریافت نمی‌کرد.شمشیرساز که همسر و برادرش نیز پزشکان متولد ایران مشغول کار در هوستون هستند، گفت:‌«من این کار را به خاطر ادای دین به کشورم انجام می‌دادم. من در ایران تحصیل پزشکی کردم و بعد به آمریکا آمدم. شما در نقطه‌ای زندگی‌تان می‌خواهید چیزی را به کشوری که از آن آمده‌اید، بازگردانید. من هر بار که به ایران می‌روم، چند زندگی را نجات می‌دهم. اگر من این فلوها را برای انجام چنین جراحی‌های تعلیم دهم، آنان می‌توانند هزاران زندگی دیگر را نجات دهند.»
منبع: Housto- Chronicle
سپید
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۵
0
0
این رشته جراحی در دوران جنین خطرات زیادی داره و بعضا باعث بدتر شدن وضعییت و سقط میگردد
و کلا کارایی خوبی نداره
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: