کد خبر: ۱۴۲۰۳۹
تاریخ انتشار: ۰۶:۱۵ - ۲۶ بهمن ۱۳۹۵ - 2017February 14
دیفتری زمانی شیوع گسترده‌ای در جهان داشت و یکی از علت‌های عمده مرگ کودکان به شمار می‌رفت، اما اکنون به خاطر واکسیناسیون عمومی به بیماری نادری بدل شده است.
شفا آنلاین: الیانیس ویواس، ۹ ساله که در یک شهرک کسل‌کننده در ونزوئلا زندگی می‌کند که درختان پاپایا روی خانه‌های سرهم‌بندی‌ شده با بلوک سیمانی سایه می‌افکند، روز جمعه ماه پیش دچار گلو درد شد. الیانیس پنج روز بعد احتمالا به علت دیفتری، یک عفونت وخیم باکتریایی، درگذشت. دیفتری در ۵ تا ۱۰درصد موارد به خصوص در کودکان مرگبار است.

به گزارش شفا آنلاین:دیفتری زمانی شیوع گسترده‌ای در جهان داشت و یکی از علت‌های عمده مرگ کودکان به شمار می‌رفت، اما اکنون به خاطر واکسیناسیون عمومی به بیماری نادری بدل شده است. مرگ الیانیس و شیوع گسترده‌تر دیفتری در ونزوئلا نشان می‌دهد که این کشور درگیر یک بحران اقتصادی بزرگ که منجر به کمبود داروها و واکسن‌های اساسی شده است، چقدر در برابر خطرات بهداشتی آسیب‌پذیر شده است.
سرگذشت الیانیس همچنین بیانگر یکی موارد تشخیص اشتباه و عدم توجه به پیام‌های هشداردهنده است که پنهان‌کاری دولت درباره این بیماری آن را بدتر کرده است. خانواده او هرگز نام دیفتری را نشنیده بودند و پزشکان محلی باوجوداینکه این عفونت صدها نفر در ایالت بولیوار در همان نزدیکی‌ها را مبتلا کرده بود، بلافاصله به وجود آن گمان نبردند. پس‌ازآنکه الیانیس را به بیمارستان محلی بردند، پزشکان به گمان اینکه بیماری او آسم است، داروهای استنشاقی ضدآسم را برایش تجویز کردند. اما این دختر کوچولوی سرو زبان‌دار - به قول پدر کارگر روزمزدش «طوطی کوچولو»- حالش بدتر می‌شد، بنابراین پزشکان هنگامی که ساعت‌ها بعد آمبولانسی در دسترس قرار گرفت، او را به یک بیمارستان بزرگ‌تر دولتی منتقل کردند. در بیمارستان آل تیگره، همه وسایل برای معاینه گلو از سه سال پیش خراب شده بودند، بنابراین هیچ‌کس او را به درستی معاینه نکرد.
جنیفر ویواس، مادر او گفت: «مرتب می‌گفتند بیماری‌اش آسم است.» اما هنگامی‌که الیانیس توانایی حرف زدن را از دست داد، او را به سرعت به سومین بیمارستان و بعد چهارمین بیمارستان در ایالت مجاور بولیوار منتقل کردند. در آنجا بود که پزشکان با وحشت غشای بسیار ملتهب درون گلوی او را که علامت کلاسیک دیفتری است مشاهده کردند، اما حتی چهارمین بیمارستان نیز توانایی درمان کافی عفونت او را نداشت، به‌طوری که او فقط نیم دوز سرم ضد سم دیفتری دریافت کرد و پنی‌سیلینی هم در اختیار نبود.
مجراهای تنفسی الیانیس مسدود شد، دو بار متوالی دچار نارسایی قلبی شد و در ۱۸ ژانویه درگذشت. یک پزشک که در بیمارستان در درمان این دختر شرکت داشت، اما به علت ممنوعیت مصاحبه با رسانه‌ها می‌خواست نامش افشا نشود، گفت:‌«اگر تشخیص دیفتری زودتر داده شده بود و به او ضد سم داده بودند و او بختی برای زنده ماندن داشت.»
دیفتری بازمی‌گردد
ونزوئلا در دهه ۱۹۹۰ دیفتری را کنترل کرد، اما این بیماری در میانه سال ۲۰۱۶ در ایالت جنگلی گسترده بولیوار دوباره پدیدار شد. دست‌کم دو دوجین کودک در سال گذشته به علت دیفتری درگذشتند و اکنون تصور می‌رود که بیماری در چند ایالت دیگر گسترش یافته است.
انجمن‌های پزشکی می‌گویند، کمبودهای داروها و واکسن‌های اساسی، مهاجرت پزشکانی که حقوق کافی دریافت نمی‌کنند و فروپاشی زیرساخت‌ها گسترش بیماری‌ها را تسهیل کرده است. دستگاه ایمنی بدن‌های بسیاری از ونزوئلایی‌های فقیر و طبقه متوسط تضعیف شده است، زیرا به علت کمبود مواد غذایی، آب پاک و تورم وحشتناک قیمت‌ها، دیگر سه وعده در روز غذا نمی‌خورند یا به‌طور مرتب حمام نمی‌روند. پنهان‌کاری دولت وضعیت را پیچیده‌تر کرده است. خولیو کاسترو، اپیدمیولوژیست مقیم شهر کاراکاس پایتخت ونزوئلا که شیوع دیفتری را دنبال می‌کرده است، می‌گوید: «این حقیقت که مردم چیزی درباره دیفتری نمی‌دانند به گسترش باکتری کمک می‌کند.»
بیماری‌های بیشتری در راهند
دولت چپ‌گرای نامحبوب، رئیس‌جمهور نیکولاس مادورو در ماه اکتبر اعلام کرد که موارد ثابت‌شده‌ای از دیفتری در کشور وجود ندارد و افرادی که را در این مورد صحبت می‌کنند، به ایجاد وحشت در مردم متهم کرد. تاکنون دولت این کشور ۲۰ مورد ثابت‌شده دیفتری و پنج مرگ ناشی از این بیماری را به سازمان جهانی بهداشت اطلاع داده و تاکید کرده است که یک برنامه عمده واکسیناسیون در دست انجام است، اما هنوز تصویر کامل ملی اثرات بیماری سختگیری در انتشار داده‌ها در اختیار قرار نداده است. سازمان جهانی بهداشت در ماه دسامبر اعلام کرد که تنها کشور دیگری در منطقه که شمار قابل‌توجهی از موارد ثابت‌شده دیفتری را در سال گذشته گزارش کرده است، هائیتی با ۳۰ مورد بیماری است. دیفتری هم‌اکنون به پایتخت شهر کاراکاس هم رسیده است و پزشکان می‌گویند، یک مادر ۳۲ ساله در سال پیش به علت آن فوت کرد.

کارشناسان می‌گویند، ایالت‌های بیشتری هم ممکن است دچار شیوع دیفتری شوند. درحالی‌که انجمن داروسازی ونزوئلا تخمین می‌زند که در هر زمان معین ۸۵ درصد از داروها در دسترس نباشند و با توجه به کمبود فراهم آوری واکسن‌ها، پزشکان آماده افزایش بیماری‌های دیگری مانند مالاریا، ذات‌الریه و سل می‌شوند. از طرف دیگر اسناد منتشرشده نشان می‌دهد میزان ایمن‌سازی با واکسن‌های شایع که کودکان را در برابر پنج بیماری عفونی عمده شامل دیفتری محافظت می‌کند، در فاصله ماه‌های ژانویه و نوامبر ۲۰۱۶ به ۷۸ درصد کاهش یافت. به گفته کارشناسان در چنین وضعیتی ونزوئلا شاهد بیماری‌های بیشتر، مرگ‌های بیشتر و مهاجرت بیشتر پزشکان به خارج خواهد بود.سپید
منبع: Reuters

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: