کد خبر: ۱۴۱۹۸۲
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۰ - ۲۵ بهمن ۱۳۹۵ - 2017February 13
وزیر کشور هشدار داد
معاون کاهش تقاضای ستاد مبارزه با موادمخدر با بیان آنکه هیچ ولعی بالاتر از ولع یک معتاد در اوج خماری نیست گفت: براساس جمع‌بندی‌های علمی، ولع معتاد بین ۴۰ تا ۶۰ درصد بالاتر از ولع گرسنگی است.
شفاآنلاین>اجتماعی>رشد اعتیاد در زنان نسبت به مردان بیشتر شده است.

به گزارش شفاآنلاین،وزیر کشور و دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر شامگاه شنبه ۲۳ بهمن ماه نخستین نشست «هم‌اندیشی و اجتماعی شدن مبارزه با موادمخدر» را با هنرمندان، ورزشکاران و خیرین در مجتمع شقایق تهران برگزار کردند. در این جلسه چهره‌های مطرحی چون علی نصیریان، ایرج راد، پوران درخشنده، مجید صالحی، فرهاد اصلانی، پروانه معصومی، امین زندگانی و... حضور داشتند.

  نرخ مانایی در پاکی در ایران 10 تا 15 درصد
«گردش مالی موادمخدر در دنیا۱۵۰۰ میلیارد دلار است، در حالی که سود ناشی از قاچاق موادمخدر نیز ۶۵۰ میلیارد دلار بوده و در سال ۲۰۱۶ تنها در کشور افغانستان ۴۸۰۰ تن موادمخدر به دست آمده که این رقم ۳۰ تا ۴۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.»
 رحمانی فضلی در نخستین نشست هم‌اندیشی اجتماعی شدن مبارزه با موادمخدر گفت: در حال حاضر ۲۵۰ میلیون نفر معتاد در دنیا وجود دارد. این در حالی است که برخی از آمارها از حضور یک میلیون و ۳۵۰ هزار نفر و برخی ۲ میلیون معتاد در ایران صحبت می‌کنند که اگر همان ۲ میلیون نفر را در نظر بگیریم، براساس شیوع‌شناسی که اخیراً در کشور انجام شده نرخ اعتیاد در ایران نسبت به دنیا کمتر از ۵۰ درصد است.
وی در ادامه با بیان آنکه در حال حاضر ۱۰ میلیون نفر در دنیا در حوزه قاچاق موادمخدر فعال هستند گفت: گردش مالی حاصل از قاچاق موادمخدر ۱۵۰۰ میلیارد دلار است و سود ناشی از قاچاق مواد مخدر حتی می‌تواند باعث فساد سیستم‌ها شود.

دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر عنوان کرد: در ایران هر ساله ۷۵۰ هزار نفر وارد چرخه ترک اعتیاد می‌شوند که این شناسایی‌ها ۸۰ درصد از طریق مردم و NGO‌ها بوده و بخشی که به عنوان معتادان متجاهر شناخته می‌شوند نیز توسط ستاد مبارزه با موادمخدر  یا سایر سیستم‌های قضایی شناسایی و جمع‌آوری می‌شوند.

رحمانی فضلی در ادامه افزود: اما از این تعداد که با زحمت وارد چرخه ترک اعتیاد می‌شوند حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد مانایی در پاکی دارند. این در حالی‌ است که در دنیا نیز میزان مانایی در پاکی حدود ۲۰ درصد است. یعنی از هر ۱۰۰ نفر که وارد چرخه ترک اعتیاد می‌شوند، حدود ۲۰ نفر پاک می‌مانند و ۸۰ نفر دیگر مجدداً به چرخه اعتیاد بازمی‌گردند. در حال حاضر نرخ مانایی در پاکی در ایران نیز ۱۰ تا ۱۵ درصد است.

 رشد  اعتیاد در زنان
وی ادامه داد: نمی‌توان تنها فقر را علت اعتیاد دانست.چرا   که بیش از ۵۰ درصد از معتادین شاغل هستند، پس بیکاری را هم نمی‌توان به طور ۱۰۰ درصد از علل اعتیاد  معرفی کرد.رحمانی فضلی ادامه داد: در محافل دانشگاهی نیز شاهد رشد اعتیاد هستیم. بدین ترتیب عدم ادامه تحصیل  یا صرف تحصیلکردگی نیز نمی‌تواند از عوامل ایجادکننده  یا مانع اعتیاد باشد. این در حالی است که ما حتی شاهد رشد اعتیاد در زنان نسبت به مردان هستیم.دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر خاطرنشان کرد: سال گذشته در تهران و شهرهای بزرگ تصمیم به جمع‌آوری معتادان گرفتیم که نتیجه آن کاهش ۴۰ درصدی سرقت‌ها شد. این در حالی است که بیش از ۶۴ درصد از زندانیان ما به طور مستقیم و غیرمستقیم با اعتیاد و موادمخدر ارتباط دارند.

وزیر کشور با بیان آنکه بهترین راه برای جلوگیری از اعتیاد اتخاذ سیاست‌های «اجتماع محور» است گفت: امروز در راستای اتخاذ سیاست‌های اجتماع محور در دولت یازدهم دور یکدیگر جمع شده‌ایم، زیرا معتقدیم آسیب‌های اجتماعی بویژه اعتیاد را نمی‌توان جز با همکاری و مشارکت مردم حل کرد و صد درصد کار را دولت نمی‌تواند انجام دهد. این در حالی است که همین امروز نیز ۸۰ درصد بار مسئولیت‌ها بر دوش دولت است، اما مردم باید پای کار بیایند و پیش از هر چیز مواظب خود و خانواده‌شان باشند.رحمانی فضلی ادامه داد: در حال حاضر در تهران حدود ۸ تا ۱۰ هزار ظرفیت برای معتادین متجاهر وجود دارد.رحمانی فضلی در ادامه با بیان اینکه برگزاری چنین جلساتی را با هنرمندان، ورزشکاران و  خیرین در حوزه مبارزه با موادمخدر به فال نیک می‌گیریم گفت: باید با همفکری و مشارکت اجتماعی به این نتیجه برسیم که در بسیاری از حوزه‌ها برای مقابله و مبارزه با اعتیاد چه کنیم، برای مثال در بحث تحصیلکرده‌ها باید چکار کنیم؟ وضعیت خوابگاه‌های دانشجویی را چگونه سازماندهی کنیم؟ چرا که این قشر می‌فهمند و تحصیلکرده‌اند و با این حال باز هم به مصرف مواد گرایش پیدا می‌کنند و باید بدانیم فردی که شاغل است چرا به مصرف مواد گرایش پیدا می‌کند.

 اعتیاد مشکل اول 170 کشور
معاون کاهش تقاضای ستاد مبارزه با موادمخدر با بیان آنکه هیچ ولعی بالاتر از ولع یک معتاد در اوج خماری نیست گفت: براساس جمع‌بندی‌های علمی، ولع معتاد بین ۴۰ تا ۶۰ درصد بالاتر از ولع گرسنگی است.پرویز افشار در نخستین نشست هم‌اندیشی اجتماعی شدن مبارزه با موادمخدر با بیان آنکه ۱۷۰ کشور در سال گذشته اعلام کردند که مشکل اول و اصلی آنها اعتیاد به موادمخدر است گفت در سال‌های اخیر تلاش‌های زیادی در راستای اجتماعی شدن مبارزه با موادمخدر صورت گرفته و گروه‌های مرجع جامعه نظیر اهالی فرهنگ و هنر، ورزشکاران، فرهیختگان، خیرین، متنفذین اجتماعی می‌توانند برای درد مشترک مبارزه با موادمخدر و تأثیر بر معتادان و همچنین عدم گرایش به این بلای خانمانسوز از سوی جوانان اقدامات و طرح‌های مشترکی را به انجام برسانند.ایران
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: