کد خبر: ۱۴۱۹۴۳
تاریخ انتشار: ۱۷:۴۰ - ۲۴ بهمن ۱۳۹۵ - 2017February 12
کنگره علمی طب رزم در بیمارستان‌های صحرایی دفاع مقدس به نام علی‌ابن‌ابی‌ طالب(ع) برگزار می‌شود.
شفا آنلاین>سلامت>معاون بهداشت، امداد، درمان و آموزش پزشکی کل سپاه پاسداران، گفت: در کنگره طب رزم میزگردها و کارگاه‌های مختلفی برگزار می‌شود تا تجربیات پزشکی در دوران دفاع مقدس و همچنین در نبردهای اخیری که در کشورهای همسایه مانند سوریه و عراق و .. به دست آمده، به نسل جدید پزشکان منتقل شود.

به گزارش شفا آنلاین، سردار احمد عبداللهی، معاون بهداشت، امداد، درمان و آموزش پزشکی کل سپاه گفت: هفتمین کنگره علمی طب رزم و پنجمین آئین اهدای جایزه ملی شهید رهنمون در روزهای چهارم و پنجم اسفندماه سال جاری در استان خوزستان، برگزار می‌شود.

مسئول اجرایی  هفتمین کنگره طب رزم، گفت: کنگره علمی طب رزم در  بیمارستان‌های صحرایی دفاع مقدس به نام علی‌ابن‌ابی‌ طالب(ع) برگزار می‌شود.

عبداللهی، افزود: در این کنگره چهار میزگرد با موضوعات «رسیدگی به مجروح در صحنه رزم»،  «ملاحظات مهم در امداد و نجات مجروحین» و «آخرین تجارب رسیدگی به مجروحین در اورژانس بیمارستان صحرایی، تجارب جنگ سوریه و تازه‌های تروما» و میزگرد؛ آخر chemical biological radioactive and nuclear explosion  یا CBRNE است برگزار خواهد شد.

وی درباره کنگره طب رزم که درروزهای چهارشنبه و پنجشنبه 4 و 5 اسفندماه برگزار می‌شود، گفت: این کنگره با مشارکت وزارت بهداشت و درمان وآموزش پزشکی کشور و جامعه جراحان کشور و بسیج جامعه پزشکی و دانشگاه‌های علوم پزشکی بقیه الله(عج) و ارتش جمهوری اسلامی و آبادان و شهید بهشتی اهواز و اداره بهداشت و امداد و درمان، ستاد کل نیروهای مسلح و همکاری معاونت بهداری نیروی زمینی سپاه و همزمان با برگزاری پنجاه و هفتمین کنگره علمی میان دوره‌ای جامعه جراحان خواهد بود.

این مقام مسئول، با اشاره به برگزاری سه کارگاه آموزشی نیز افزود: کارگاه اول با موضوع «احیای قلبی و عروقی پیشرفته»، کارگاه دوم با موضوع «دسترسی عروقی سریع» و کارگاه سوم با موضوع «چست تیوب یا تراکستومی» برگزار می‌شود.

کنگره طب رزم، بستری برای انتقال تجربیات پزشکی جنگ به نسل جدید

وی با بیان اینکه مراسم آئین اهدای جایزه شهید دکتر رهنمون، طبق سنوات گذشته با حضور مسولین کشوری و لشگری  و تنی چند از فرهیختگان و پیشکسوتان و بزرگانی که در زمان دفاع مقدس در مراکز درمانی و بیمارستان‌های صحرایی حضور داشتند، برای تجدید میثاق دوباره با شهدا گردهم می‌آیند.

سردار عبداللهی، با بیان اینکه امسال حدود 300 رزیدنت و انترن‌های پزشکی از دانشگاه‌های سراسر کشور دعوت شده‌اند، گفت: دعوت از پزشکان نسل جدید بدین منظور است تا نسبت به نشر و گسترش و توسعه و تعمیق فرهنگ جبهه و جهاد و ایثار به نسل جدید پزشکان و پرستاران و گروه بهداشت و درمان است.

معاون بهداشت، امداد، درمان و آموزش پزشکی کل سپاه هدف از برگزاری کنگره طب رزم را اینچنین بیان کرد: مهمترین انگیزه و دلیل اجرای این برنامه، واکاوی و بازخوانی حماسه‌هایی است که کادر پزشکی در بیمارستان‌های صحرایی خلق کرد‌ه‌اند.

وی افزود که در تاریخ هشت سال دفاع مقدس، پزشکان و بخش بهداشت و درمان همگام با بخش‌های دیگر در عملیات‌های مختلف نظامی شرکت کردند و همپای بخش‌های رزمی در دفاع مقدس حقیقتا درخشیدند و با خلق حماسه‌های ماندگار در پُست‌های امداد و اورژانس‌های خط مقدم و همچنین ثبت برگ‌های زرین در بیمارستان‌های صحرایی و نقاهت‌گاها و بیمارستان‌های عقبه افتخار آفرینی کردند.

شکستن رکوردهای گینس در دوران دفاع مقدس

وی ادامه داد: حماسه‌هایی که در بخش بهداشت و درمان زمان جنگ، خلق شده در سینه‌های پزشکان و رزمندگان و فرماندهان بهداری دفاع مقدس ضبط و محبوس شده است و ما می‌خواهیم آن را به نسل جدید انتقال دهیم؛ بازخوانی خاطرات و تجربیات بیمارستان‌های صحرایی، روش بسیار مناسبی برای انتقال آن‌هاست چراکه پزشکان ایرانی بسیاری از رکوردهایی که در کتاب گینس ثبت شده را در زمان دفاع مقدس شکانده‌اند.

مسئول اجرایی کنگره طب رزم و یادواره شهید دکتر رهنمون، هدف بعدی را پاسداشت و بزرگداشت همه عزیزانی که به هر دلیلی در دوران طلایی دفاع مقدس، حضور سبز خود را به ثبت رساندند و توفیق داشتند که در تورق و تحریر و نگارش صفحات زرین هشت سال دفاع مقدس نقش آفرینی کرده و با ابتکارات، خلاقیت‌ها و ابداعات، اقدامات نو و جدیدی را در آن زمان خلق کنند که درجهان کم نظیر و یا بی‌نظیر بوده است.

یادواره شهید رهنمون تجدید میثاقی با شهدا است

سردار عبداللهی، افزود: روزششم اسفندماه، روز شهادت شهید دکتر رهنمون است که ریاست بیمارستان صحرایی خاتم الانبیا (ص) در دفاع مقدس را برعهده داشت، اساس نامگذاری این روز هم به همین دلیل است؛ شهید رهنمون سمبل پزشکان ایثارگر و فرهیخته که از جان خود گذشته‌اند است؛ ما با برگزاری این یادواره در بعدازظهر روز پنجشنبه (5 اسفند)، تجدید میثاقی با شهدا و آرمانهای آنها خواهیم داشت.

کنگره بین المللی تروما، محصول کنگره علمی طب رزم است

معاون بهداشت، امداد، درمان و آموزش پزشکی کل سپاه در پاسخ به سوالی مبنی بر به کارگیری خروجی حاصل از این کنگره در کاهش تلفات در تصادفات کشوری و رسیدگی به مجروحین، گفت: یکماه پیش دومین کنگره بین المللی تروما برگزار شد و مجموعه اقدامات و راهکارهایی برای کاهش تلفات جاد‌ه‌ای از جمله تشکیل تیم تروما به شکل ملی در سطح کلان پیشنهاد و شکل گیری شد؛ این اتفاق خوب و مهم در عرصه پزشکی محصول، کنگره علمی طب رزم است.

وی گفت: باهم افزایی و همکاری بخش‌های مختلف از جمله راهنمایی و رانندگی، وزارت راه و بخشهای مختلف کشوری و لشکری دست به دست هم داده‌اند تا آمار تلفات جاده‌ای را کاهش دهند؛ بطوریکه حتی نجات جان یک نفر هم بسیار ارزشمند است؛ بدون تردید تجربیاتی که در دوران دفاع مقدس و در سوریه به دست آورده‌ایم، کمک به اتخاذ راهکارهای مختلف می‌کند تا تلفات جاده‌ای به حداقل برسد.

سردار عبداللهی، در پایان متذکر شد: در جمع‌بندی این مراسم، مداحی مداحان اهل بیت عصمت و طهارت و گروه تواشیح جانبازان قطع نخاعی، عطر فضای معنوی به این یادواره خواهد بخشید و به تعدادی از خانواده معظم شهدا اعم از پزشک، پرستار، بهیار و امدادگر، فرمانده بهداری، دانشجوی پزشکی شهید و فرهیختگان و پیشکسوتان و آزادگانی که بیش از 8 سال در چنگال رژیم بعثی اسیر و آزاده بودند، جایزه‌ای ملی شهید دکتر رهنمون اعطا خواهد شد.

برچسب ها: کنگره ، طب رزم ، آموزش
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: