کد خبر: ۱۴۱۸۷۶
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۰ - ۲۴ بهمن ۱۳۹۵ - 2017February 12
رئیس سازمان نظام پزشکی خبر داد؛
زالی با اشاره به رایزنی هایی که با رئیس مجلس و اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در ارتباط با پیشنهاد حذف این موضوع داشتند، گفت: ایجاد محدودیت شغلی، در تعارض با قوانین کشور است.
شفاآنلاین>جامعه پزشکی>رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران، از مخالفت شورای نگهبان با مصوبه ممنوعیت اشتغال همزمان پزشکان در بخش دولتی و خصوصی خبر داد.

به گزارش شفاآنلاین،دکتر علی رضا زالی  گفت: موضوع ممنوعیت اشتغال همزمان پزشکان در بخش دولتی و خصوصی، در برنامه پنجم توسعه نیز آمده بود که سه وزیر بهداشت این متن قانونی را تجربه کرده بودند، اما به دلایل عدیده ای امکان اجرای آن وجود نداشت.

وی، وجود مشکلات اجرایی و زیرساختی و همچنین مسائل مالی را از جمله موضوعات مهم در مسیر اجرایی شدن این متن قانونی در برنامه پنجم دانست و افزود: وقتی این موضوع در برنامه ششم با تغییراتی اعمال شد، نگرانی ما دوچندان شد. زیرا، این موضوع در اولویت برنامه دولت نبود و به یکباره در کمیسیون تلفیق مجلس مورد بررسی قرار گرفت.

زالی با اشاره به رایزنی هایی که با رئیس مجلس و اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در ارتباط با پیشنهاد حذف این موضوع داشتند، گفت: ایجاد محدودیت شغلی، در تعارض با قوانین کشور است.

به گفته رئیس کل سازمان نظام پزشکی، در مصوبه کمیسیون تلفیق مجلس تنها دو تغییر نسبت به متن قانونی برنامه پنجم وجود داشت که تغییر مناطق محروم به نقاط محروم و همچنین مستثنی شدن پزشکان عمومی و دندانپزشکان، از این مصوبه بود.

وی با عنوان این مطلب که پس از تصویب مجلس، نامه نگاری هایی با شورای نگهبان داشتیم، افزود: در این نامه نگاری ها، اشکالات این مصوبه را مورد اشاره قرار دادیم.

زالی ادامه داد: سه موضوع بیش از سایر موضوعات در این قبیل مصوبات به چشم می خورد که ما آنها را برای شورای نگهبان برجسته کردیم.

وی توضیح داد: مصوبه ای که بار مالی جدید ایجاد کند، اشکال شرعی داشته باشد و سوم اینکه، با اصول قوانین کشور در تعارض باشد.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران، با اشاره به نامه ای که در همین ارتباط به دبیر شورای نگهبان نوشته بود، افزود: خوشبختانه موضوع از هر سه منظر در شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.

وی ضمن تقدیر و تشکر از نگاه کارشناسی اعضای شورای نگهبان به مصوبه ممنوعیت دوشغله بودن پزشکان، تاکید کرد: به نظر می رسد، بار مالی مصوبه بیش از همه مورد توجه شورای نگهبان قرار گرفت که باعث شد این مصوبه به مجلس ارجاع داده شود. زیرا، بار مالی این مصوبه در بودجه ۹۶ که بر دوش دولت است، دیده نشده بود.

زالی افزود: امیدواریم در فرصت کافی که ایجاد خواهد شد، ایراد مبنایی شورای نگهبان در ارتباط با این مصوبه مورد توجه نمایندگان مردم قرار بگیرد.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
حاجیکلایی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۰۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۵
0
0
ریزش پزشکان از بدنه دانشگاه ها، مراکز درمانی، نیروهای مسلح، تامین اجتماعی، بهزیستی، قوه قضائیه و دیگر ارگان ها در آینده و عزیمت آنها به سمت مطب های خصوصی و یا احیاناً دیگر مشاغل، تنها بخشی از صحبت هایی بود که رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در هفته های گذشته در مورد آن هشدار داده اند و ناقوس ها را در دل جامعه پزشکی و البته غیر پزشکی به صدا درآورده اند تا همگان را بدین موضوع مهم حساس نمایند.
چنان که روشن است جناب دکتر نوبخت در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نهایت تلاش خود را برای جلوگیری از تصویب بند ب ماده 89 نمودند ولی متاسفانه لابی هایی در پس برخی فراکسیون های جریان ساز در مجلس وجود دارد که می خواهند موضوع را طوری دیگر جلوه دهند و در نظر مردم اینطور القا نمایند که جلوی زیاده خواهی های پزشکان را گرفته اند، ولی غافل از اینکه با این رای غیر کارشناسی شان، همان مردمی متضرر خواهند شد که به آنها برای ورود به پارلمان رای داده اند و با گذشتن این رای از صافی شورای نگهبان وقوع یک ناآرامی دیگر در بطن جامعه پزشکی اجتناب ناپذیر است.

به حتم بسیاری از پزشکان جوان و متعهد و البته زحمتکش کشور عزیزمان ایران می دانند که نظر رییس کمیسیون بهداشت و درمان که خود نیز یک پزشک است و به تمام زیر و بم کاری پزشکی اشراف دارد، در این مساله با پزشکان است ولی متاسفانه ساختار رای دهی در مجلس از یک الگوریتم کمی تبعیت می کند و نه کیفی . اگر اینطور باشد که رای کمیسیون بهداشت در تصویب لوایح و قوانین مربوط به پزشکی و سلامت به جای یک امتیاز ، ده امتیاز داشته باشد دیگر یک چنین اتفاقاتی در هیچ حوزه تخصصی دیگر نخواهد افتاد. دکتر نوبخت در نهایت شاید بتواند کمیسیون بهداشت را با خود همراه سازد که سر جمع یک دهم تعداد کل نمایندگان هم نخواهد شد. ایشان بسیار تلاش کرده اند تا این قانون نیم بند برنامه پنجم توسعه را در برنامه ششم چکش کاری نمایند و البته تا حدودی هم توانستند کاری هایی را برای پزشکان عمومی و دندانپزشکان به پیش ببرند ولی اجماع کامل برای حذف و یا گنجاندن یک موضوع کاری است بسیار سخت و در برخی موارد غیر ممکن.

لازم به ذکر است که پذیرش و یا عدم پذیرش یک طرح و یا لایحه در مجلس، تابع عواملی همچون حوادث احتمالی درون و برون پارلمانی، بازتاب آن قانون در جامعه و حوزه های انتخاباتی، سازش با یک طیف خاص و یا احیاناً تحریک توسط گروه های ذی نفوذ و بسیاری عوامل دیگر می باشد که در روند تصویب آن تاثیر بسزایی دارند و امیدوارم که فراموش نکنیم که فاتحین حقیقی در حقیقت آنهایی هستند که عدالت طلبند و دیگران مثل سیل هایی هستند که در گذرند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: