کد خبر: ۱۴۱۷۸۸
تاریخ انتشار: ۰۵:۱۵ - ۲۴ بهمن ۱۳۹۵ - 2017February 12
این سرطان در صورت عدم درمان به موقع، امکان رشد تومور دارد که به خارج از مثانه گسترش پیدا کند.
       

سرطان مثانه یکی از کشنده‌ترین سرطان‌های دستگاه ادراری است که نسبت به سرطان پروستات شیوع بیشتری دارد.


این سرطان در صورت عدم درمان به موقع، امکان رشد تومور دارد که به خارج از مثانه گسترش پیدا کند. رشد سلول‌های سرطانی در دیواره مثانه که در بیشتر موارد به شکل یک توده گل‌کلم است، در صورت عدم درمان، ممکن است رشد کرده، به خارج مثانه گسترش پیدا کند و یا حتی به اعضای دور، دست‌اندازی کند. سرطان پروستات در بین سرطان‌های ادراری در کشورهای غربی رتبه اول را دارد. اما در ایران، رتبه اول سرطان‌های ادراری مربوط به سرطان مثانه است. مهمترین عامل ابتلا به سرطان مثانه، مصرف سیگار است و میزان خطر بستگی به مدت و مقدار مصرف سیگار دارد. همچنین اخیراً تحقیق‌هایی انجام شده که در آن مشخص شده کمبود ویتامین D ممکن است باعث افزایش ریسک سرطان مثانه شود.


محققان در آزمایشات انجام شده با سلول‌های مثانه متوجه شدند سلول‌ها با وجود ویتامین D فعال شده و واکنش نشان می‌دهند. در مقابل، این شرایط می‌تواند موجب تحریک واکنش ایمنی بدن شود. به همین علت محققان توصیه می‌کنند افرادی که در محیط‌های بسته کار می‌کنند و در طول روز ویتامین D از طریق آفتاب نمی‌توانند دریافت کنند، باید از ماهی‌های روغنی، گوشت قرمز و زرده تخم مرغ استفاده کنند. سرطان مثانه 5/2 تا 3 برابر بیشتر در مردان نسبت به زنان شایع است.


البته در آن مناطقی که زنان سیگاری و مصرف‌کننده مواد دخانی داریم، آمار سرطان مثانه در زنان به مردان نزدیک شده است. در مواردی که توده درگیری عضله داشته باشد یا احتمال بدهیم درگیری به خارج از مثانه راه پیدا کرده، یا اینکه شک به وجود غده لنفاوی مثبت شود می توانیم از شیمی درمانی به عنوان کاهنده متاستاز دوردست به صورت سلولی، در زمان جراحی، یا بعد از جراحی استفاده کنیم. نظرهای مختلف در مورد نقش شیمی درمانی وجود دارد که به نظر می‌رسد اگر قبل از جراحی، شیمی‌درمانی انجام شود موثرتر خواهد بود و حدود 7 تا ۱۵ درصد به زنده ماندن بیشتر بیمار کمک کند. سرطان مثانه بر خلاف سرطان پروستات که هیچ علامتی ندارد، پر سرو صدا است. خونریزی ادرار، شایع‌ترین علامت سرطان مثانه است.
حسین جمشیدیان
متخصص اورولوژی استاد دانشگاه علوم‌پزشکی تهران



نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: