کد خبر: ۱۴۱۰۴۴
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۰ - ۱۷ بهمن ۱۳۹۵ - 2017February 05
مدیر کل سلامت اجتماعی، روان و اعتیاد وزارت بهداشت:
احمد حاجبی اظهار کرد: ایران یکی از بلاخیزترین سرزمین ها در قاره آسیا است. چنین شرایطی به عنوان یک اصل اجتناب ناپذیر ایجاب می کند که همه دست اندرکاران نظام سلامت برای بهبود شرایط بازماندگان حوادث غیرمترقبه و بلایا تمام همت و تلاش خود را به کار برند.
شفاآنلاین>سلامت>مدیر کل سلامت اجتماعی، روان و اعتیاد وزارت بهداشت با اشاره به اینکه دستگاه متولی امر ارائه خدمات روانی-اجتماعی در حوادث، وزارت بهداشت است، گفت: ۲۴ خانواده در حادثه پلاسکو تحت پوشش مستقیم خدمات سلامت روان قرار گرفتند.

 به گزارش شفاآنلاین،احمد حاجبی  در ارتباط با گزارشی در خصوص ارائه حمایت‌های روانی واجتماعی آسیب دیدگان در حادثه آتش سوزی ساختمان پلاسکو اظهارداشت: ایران یکی از بلاخیزترین سرزمین ها در قاره آسیا است. چنین شرایطی به عنوان یک اصل اجتناب ناپذیر ایجاب می کند که همه دست اندرکاران نظام سلامت برای بهبود شرایط بازماندگان حوادث غیرمترقبه و بلایا تمام همت و تلاش خود را به کار برند.

وی افزود: در این میان بهبود وضعیت روانی و اجتماعی بازماندگان و حفظ و ارتقاء سلامت روان افراد یکی از مهم ترین ابعاد سلامت به شمار می رود که توجه تمامی مسئولان را می‌طلبد. به دنبال تشکیل کمیته حمایت‌های روانی و اجتماعی پس از بلایا از سوی اداره سلامت روان وزارت بهداشت در سال 1377 و مطالعات انجام شده بر زلزله‌های رودبار، بیرجند، قائن و به ویژه تجربیات بدست آمده از حادثه زلزله بم، برنامه ملی حمایت های روانی و اجتماعی در حوادث غیر مترقبه و بلایا تدوین شد.

مدیر کل سلامت اجتماعی، روان و اعتیاد وزارت بهداشت ادامه داد: امروزه بر پایه مطالعات به انجام رسیده در زمینه مسائل روانشناختی و رفتاری ناشی از فجایع طبیعی، اطلاعات گسترده ای در این زمینه وجود دارد. نتایج مطالعات نشان می دهد که پس از حوادث غیر مترقبه و بلایا، شایع‌ترین اختلالاتی که ممکن است در آسیب دیدگان از بلایا بروز کند، افسردگی اساسی، اختلال هراس  و اختلال فوبیا است.

حاجبی ادامه داد: در واقع ابتلا به بیماری‌های روانپزشکی پس از سوانح، نظیر جراحات چندگانه، سلامت افراد را مورد تهاجم قرار می‌دهند.  بر این اساس، بدیهی بوده که ضرورت پرداختن به مداخلات حمایتی در زمینه سلامت روان مطرح است

وی با اشاره به اینکه براساس مستندات موجود دستگاه متولی امر ارائه خدمات روانی-اجتماعی در حوادث، وزارت بهداشت است، گفت:در پی وقوع حادثه تلخ آتش سوزی ساختمان پلاسکوی تهران نیز، دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد از همان روز اول و به عنوان دستگاه مسئول در این حوزه به انجام وظیفه پرداخت.

 مدیر کل سلامت اجتماعی، روان و اعتیاد وزارت بهداشت اضافه کرد:اعضای کمیته حمایت‌های روانی اجتماعی پس از حوادثِ استان تهران به همراه مسئولین مرتبط از وزارت بهداشت و نماینده انجمن علمی روانپزشکان ایران در محل حاضر شدند و پس از بازدیدی که به‌عمل آمد و هماهنگی با رئیس اورژانس تهران و آتش نشانی، برنامه ریزی لازم برای استقرار تیم‌ها و ارائه خدمات روانشناختی و حمایتی به بازماندگان صورت گرفت.

حاجبی گفت: 26 تیم متشکل از 52 نفر از کارشناسان سلامت روان آموزش دیده ستادی 3 دانشگاه علوم پزشکی تهران، ایران و شهید بهشتی شروع به انجام کار کردند و بخشی از حمایت‌ها در محل حادثه و برای کمک به آتش‌نشانان و امدادگران حاضر انجام شده و تیم های متعددی نیز در تعداد مشخصی از ایستگاه های آتش نشانی مستقر شدند.

وی خاطرنشان کرد: همچنین برای ارتباط گرفتن با خانواده‌های آسیب دیدگان و مفقودین، کسبه و اهالی منطقه نیز تیم‌هایی اعزام شدند و تعدادی از افراد به صورت انفرادی مسئول ارائه خدمات به مصدومینی بودند که در بیمارستان های مختلف بستری شده بودند.

مدیر کل سلامت اجتماعی، روان و اعتیاد وزارت بهداشت یادآور شد: با توجه به لزوم همکاری بین بخشی برای ارتقاء کیفیت خدمات، از همان ابتدا با دستگاه هایی که مستقیما درگیر حادثه بودند، هماهنگی به عمل آمد. همچنین بیمارستان های روزبه و امام حسین (ع) و بیمارستان بانک ملی نیز جهت درمان موارد حاد و شدید روانپزشکی نیز مشخص شدند.

حاجبی اضافه کرد: در مجموع، برای 118 نفر، خدمات روانشناختی انفرادی و برای 154 نفر خدمات گروهی ارائه شد. 24 خانواده نیز تحت پوشش مستقیم خدمات قرار گرفتند. در یک مورد اورژانس پیش آمده نیز با همکاری انجمن علمی روانپزشکی ایران، یکی از همکاران روانپزشک به منزل فرد مورد نظر اعزام و ویزیت و ارائه خدمات برای ایشان در منزل انجام شد.

وی بیان داشت:در حال حاضر هم که از مرحله حاد حادثه عبور کرده‌ایم، طی هماهنگی با سازمان آتش نشانی و دانشگاه‌های علوم پزشکی استان تهران، مقرر شد تیم‌های سلامت روان هم به صورت فعال با حضور در ایستگاه‌های تعیین شده توسط سازمان آتش نشانی و حضور در منزل امدادگران حادثه دیده و جان باختگان، اقدام به ارائه خدمات کنند.

مدیر کل سلامت اجتماعی، روان و اعتیاد وزارت بهداشت گفت: کارشناسان سلامت روان آموزش دیده در تعدادی از مراکز خدمات جامع سلامت تحت پوشش دانشگاه‌های علوم پزشکی نیز آماده ارائه خدمات به همه امدادگران و خانواده های آنها است.فارس


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: