کد خبر: ۱۴۰۳۳۱
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۰ - ۱۱ بهمن ۱۳۹۵ - 2017January 30
رئیس شورای عالی نظام پرستاری مطرح کرد
رئیس شورای عالی نظام پرستاری گفت: پرستاری در نگاه امام راحل عبادت بود و ایشان پرستاری را یک کار مشکل می‌دانستند همچنین رهبر معظم انقلاب به بررسی مشکلات این رشته تأکید دارند و فرموده‌اند بی‌اعتنایی به پرستاری بی‌اعتنایی به سلامت جامعه است
شفاآنلاین>جامعه پزشکی>رئیس شورای عالی نظام پرستاری گفت:‌ با وجود قداست حرفه پرستاری مسائلی همچون فرسودگی روحی و روانی ناشی از شیفت‌های طولانی، عدم استقلال حرفه‌ای و واگذاری گروه‌های دیگر به پرستاران سبب شده جامعه پرستاری با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم کند.

به گزارش شفاآنلاین،طاهره زاهدصفت رئیس شورای عالی نظام پرستاری در جشنی که به مناسبت روز پرستار در مرکز همایش‌های بین‌المللی رازی برگزار شد،‌ گفت: با دلی مملو از غصه و غم جانفشانی شهدای آتش‌نشان پلاسکو ادای احترام می‌کنیم. بنده از حضور آقای دکتر نوبخت نماینده مردم تهران و رئیس کمیسیون بهداشت مجلس در این مراسم تشکر می‌کنم.

وی افزود: حضور یکایک شما پرستاران از سراسر کشور در این مراسم نشان از همدلی و همبستگی جامعه پرستاری در راستای اعتلای پرستاری و مراقبت صحیح خواهد بود. سازمان پرستاری به عنوان تشکل صنفی و یک نهاد مستقل واسطه بین دولت و پرستاران است و وظیفه دفاع از حقوق پرستاران را بر عهده دارد.

زاهدصفت اضافه کرد:‌ پرستاری در نگاه امام راحل عبادت بود و ایشان پرستاری را یک کار مشکل می‌دانستند همچنین رهبر معظم  انقلاب به بررسی مشکلات این رشته تأکید دارند و فرموده‌اند بی‌اعتنایی به پرستاری بی‌اعتنایی به سلامت جامعه است و این سخنان بزرگان کشور نشان می‌دهد این حرفه قداست بالایی دارد. همین قداست باعث شده که پرستاران در سخت‌ترین شرایط پایدار و صبور بمانند.

رئیس شورای عالی نظام پرستاری گفت:‌ بر اساس شواهد مبتنی بر واقعیت پرستاران کشور از بعضی مسائل ناراضی و گله‌مند هستند که از جمله آن عدم همخوانی آموزش‌ها با مسائل بالینی است، همچنین  حقایق موجود در بیمارستان‌ها نشان از فرسودگی روحی و روانی پرستاران ناشی از شیفت‌های طولانی دارد.

وی اضافه کرد: نامساعد بودن شرایط ساختاری و بخش‌های درمانی، عدم استقلال حرفه‌ای، انتقال پنداره‌های منفی درباره این حرفه و کاهش انگیزه پرستاران و تنش بین پرستاران و پزشک از دیدگاه جامعه‌شناسی از دیگر مشکلات پرستاران کشور است. 

زاهدصفت در ادامه کمبود شدید نیروی انسانی در رده‌های مختلف که باعث بلاتکلیفی و باعث اجرای اصول پرستاری به شکل ضعیف شده است را از دیگر مشکلات دانست و گفت:‌ واگذاری وظایف گروه‌های دیگر به پرستاران مانند مسئولیت سیستم HIS، مسئولیت طرح‌هایی همچون اعتباربخشی، عدم اجرای طرح مشاغل سخت و زیان‌آور، عدم اجرای طرح ساعات کاری، به همراه اشکالاتی که در نظام پرداخت وجود داشته باعث رنجش پرستاران کشور شده است. 

رئیس شورای عالی نظام پرستاری گفت:‌ مشکلات پرستاران باعث شده تکالیف و چالش‌های پیش روی پرستاری بیش از هر زمان دیگر باشد و در این میان کمتر کسی است که به حقانیت این حرفه اعتقاد نداشته باشد برای حل این مشکلات باید گفتمان حرفه‌ای بدون خودخواهی آغاز شود.

وی در پایان از همه سیاسیون به ویژه دکتر عابد، نوبخت و پزشکیان تشکر کرد و گفت:‌ امیدوارم همگی برای حل مشکلات مساعدت و همراهی خود را نشان دهند و طرح‌هایی همچون بهره‌مندی حضور پرستاران در برنامه پزشک خانواده و بازنشستگی بانوان پرستار با 20 سال سابقه امیدوارکننده و نشان از توجه به این حرفه را دارد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: