کد خبر: ۱۴۰۱۵۸
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۰ - ۱۰ بهمن ۱۳۹۵ - 2017January 29
امروزه برخی از زوج‌های جوان به دلایل گوناگون از فرزنددار شدن در سن مناسب باروری خودداری کرده اند، در حالی که از عوارض احتمالی که آنها و فرزند آینده‌شان را تهدید می‌کند، خبری ندارند.

شفاآنلاین>سلامت>با وجود همه برنامه‌ریزی‌ها و تبلیغاتی که از سوی نهادهای متولی و مسئولان برنامه‌ریزی کشور در راستای ترغیب جوانان به ازدواج و همچنین فرزنددار شدن وجود دارد، اما در حال حاضر برخی جوانان تمایل زیادی به ازدواج کردن ندارند و در مواردی هم که این تمایل از سوی دختر و پسر‌ها نشان داده می‌شود مسائل اقتصادی و اجتماعی دامنگیر آنان می‌شود. 

به گزارش شفاآنلاین،در حالی که کار‌شناسان هر روز از افزایش تمایل به زندگی مجردی و در مقابل کاهش رغبت به ازدواج در جامعه خبر می‌‌دهند با نگاهی به جامعه و حتی اطرافیان خود متوجه می‌شویم سن ازدواج نسبت به گذشته افزایش پیدا کرده است و هر روز بیش از گذشته به مرز ۳۰ سال نزدیک‌تر می‌شود. این تغییر در نمودار سن ازدواج طی چند سال اخیر کار‌شناسان را به بررسی نتایج و پیامدهای آن بر سلامت فیزیولوژی و روانی خانواده‌هایی که در دوران پساجوانی تشکیل می‌‌شود و همچنین اثرات آن بر اجتماع وا داشته است. تیر امسال یک مشاور خانواده در این زمینه گفت: به جوانان حق بدهید که ازدواج نکنند، چرا که در درجه اول مسائل اقتصادی و در درجات بعدی میزان مهریه‌ و تجملاتی که از سوی خانواده‌‌ها مطرح می‌شود، تمایل به این مساله را کمرنگ‌تر می‌کند. پیروی خامنه ادامه می‌‌دهد: جوانان در ابتدا باید بتوانند نیاز‌های اولیه خود همچون خوراک، پوشاک و مسکن را تامین کنند و بعد به دنبال مسائل دیگر باشند، چرا که وقتی فردی تنهاست تا حدودی با کم و کسری این نیاز‌ها فراهم است، اما وقتی مسئولیت یک نفر دیگر را هم بر عهده می‌‌گیرد، نمی‌توان این نیاز‌ها را نادیده گرفت. او با بیان اینکه بعد از مسائل اقتصادی رسوم دست و پا گیر و پرهزینه است که افراد را از ازدواج منصرف می‌کند، گفت: در حال حاضر فردی که می‌‌خواهد با کسی ازدواج کند، یک بار خودش باید طرف مورد نظرش را ببیند و یک بار هم باید والدین آن شخص را ببینند و در بسیاری از موارد والدین و بخصوص مادران پس از دیدن طرف مقابل با ازدواج موافقت نمی‌‌کنند. پیروی خامنه وجود ازدواج‌های ناموفق متعدد در جامعه و اطرافیان فرد را دلیل دیگر عدم رغبت جوانان به ازدواج دانست و به ایلنا گفت: وقتی جوانان در خانواده‌ خود روابط ناموفق را می‌‌بینند که دچار مشکلات عدیده در زندگی خود هستند از ازدواج گریزان می‌شوند.

کاهش باروری در کشور به علت سن ازدواج

اسفند سال گذشته مدیرکل دفتر سلامت خانواده، جمعیت و مدارس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: طبق بررسی‌های صورت‌گرفته، افزایش میزان طلاق و نیز سن ازدواج از جمله مهم‌ترین عوامل کاهش نرخ باروری در کشور است. محمداسماعیل مطلق اظهار کرد: سن ازدواج در سال‌های ۸۵ تا ۹۳ بین چهار تا شش سال افزایش یافته که این رقم در شهر تهران به بیش از ۱۰ سال می‌رسد. او افزود: در صورت ادامه این روند تا سال ۱۴۳۰ رشد جمعیت در کشور به صفر خواهد رسید. مطلق، ازدواج و تشکیل خانواده را اساس تمام تربیت‌های اجتماعی و انسانی خواند و گفت: فرزندآوری از اهداف مهم ازدواج و تداوم زندگی مشترک است و اکثر زوج‌ها داشتن فرزند را به عنوان یکی از خواسته‌ها و اهداف خود در زندگی مشترک مدنظر دارند. او افزود: برای تحقق ازدواج پایدار و افزایش نرخ باروری، اکنون در حال کار کردن بر آموزش‌های زناشویی و روابط بعد از ازدواج هستیم. او با بیان اینکه بالا رفتن سن ازدواج به افزایش ناباروری، بیماری‌های جسمی، روحی و روانی منجر می‌شود، افزود: یک برنامه کاری آموزشی روی مباحثی چون ازدواج سالم و نقش ازدواج مناسب در تحقق سلامت معنوی، اجتماعی، جسمی، روانی و ارتقای سلامت خانواده تهیه کرده و در حال اجرای آن هستیم. به گزارش ایرنا، او بهترین سن باروری را ۱۸ تا ۳۵ سال عنوان کرد و گفت: هرچه سن بارداری بالا برود، احتمال بروز آسیب برای مادر یا جنین و در نهایت سقط جنین بیشتر می‌شود.

تاخیر در ازدواج سبب افزایش ابتلای جنین به سندروم دان

امروزه برخی از زوج‌های جوان به دلایل گوناگون از فرزنددار شدن در سن مناسب باروری خودداری کرده اند، در حالی که از عوارض احتمالی که آنها و فرزند آینده‌شان را تهدید می‌کند، خبری ندارند. ناهنجاری‌های ژنتیکی و ناباروری از جمله مهم‌ترین این تهدیدها بوده که زوج‌ها را با چالش‌های فراوان مواجه می‌سازد. زنانی که از ۳۵ سالگی به بالا بچه‌دار می‌شوند، باید تبعات احتمالی و گاه خطرناک آن را بپذیرند. به گفته کارشناسان، مشکلات حاملگی پس از ۳۵ سالگی افزایش می‌یابد و از ۴۰ سالگی به بالا این خطرات تشدید می‌شود. باردار شدن در سنین بالای ۳۵ سال به ویژه برای نخستین بارداری، خطر سقط جنین، مشکلات جنینی و کروموزومی و بیماری‌های مربوط به حاملگی را افزایش می‌دهد. امروزه حاملگی پس از ۳۵ سالگی را به عنوان حاملگی پرخطر در نظر می‌گیرند. سنی که پس از آن، خطرات و عوارض بارداری، ناهنجاری‌ها و مرگ و میر مادر و جنین در آن افزایش پیدا می‌کند. در حالی که بسیاری از زنان برای ایجاد شرایط زندگی بهتر قبل از تولد نخستین فرزند خود، بارداری را به تاخیر می‌اندازند، تحقیقات تازه نشان می‌دهند به تعویق انداختن حاملگی تا سنین ۳۰ سالگی، دوران بارداری را با دشواری‌ها و مخاطراتی همراه می‌کند. فروردین امسال متخصص زنان، زایمان و نازایی با اشاره به اینکه زنانی که در سن بالا ازدواج کرده یا فرصت حاملگی خود را محدود می‌کنند و در سنین بالاتر باردار می‌شوند، احتمال ناباروری در آنها بیشتر است، تصریح کرد: این افراد به دلیل به کارگیری روش‌های ناباروری احتمال چندقلوزایی در آنها بیشتر می‌شود. به عبارتی احتمال چندقلوزایی در زنان با سن بالا افزایش می‌یابد. شهرزاد مدرس با تاکید بر اینکه زمانی که پروتکل درمان ناباروری بدون حد و مرز اجرا شود چندقلوزایی نیز افزایش می‌یابد، خاطرنشان کرد: این موضوع عوارض و هزینه‌های بهداشتی را بیشتر کرده و مرگ و میر مادران باردار را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. البته این پروتکل‌های درمانی در مراکز دانشگاهی و آموزشی به خوبی اجرا شده و در بیشتر موارد انتقال جنین در روش IVF براساس دو یا سه تخمک بوده و به ندرت تعداد بیشتری از این انتقال صورت می‌گیرد، ولی از مراکزی که به صورت آزاد و غیردانشگاهی برای درمان ناباروری اقدام می‌کنند کنترل دقیقی نبوده و آماری از آنها نیز در دسترس نیست. با وجود این، چند قلوزایی و ناباروری تنها خطری نیست که مادران باردار با سن بالا یا دخترانی که ازدواج خود را به تاخیر می‌اندازند ممکن است با آن مواجه شوند. همزمان یک متخصص نوزادان در این رابطه، اظهار کرد: سندروم دان بیماری ژنتیکی است که علت آن وجود یک کروموزوم ۲۱ اضافی بوده، یعنی بدن انسان به جای دو عدد کروموزوم ۲۱ سه عدد کروموزوم ۲۱ دارد، به این علت نام دیگر این بیمار تریزومی ۲۱ است. این بیماری، شایع‌ترین اختلال کروموزومی در انسان بوده و میزان شیوع آن یک در هر هزار تولد است. به گزارش فارس، پرویز طباطبایی افزود: اما این خطر برای زنانی که دیر ازدواج کنند بیشتر محتمل بوده و ریسک ابتلای فرزندشان به سندروم دان بسیار افزایش می‌یابد، بنابراین برای پیشگیری از این مساله توصیه می‌شود دختران در سن مناسب ازدواج کرده و جهت فرزنددار شدن به موقع اقدام کنند.آرمان امروز


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: