کد خبر: ۱۳۹۸۷۸
تاریخ انتشار: ۱۷:۰۰ - ۰۷ بهمن ۱۳۹۵ - 2017January 26
ساختمان تجاری پلاسکو در محدوده خیابان جمهوری تهران ساعت 8 صبح سی ام دی ماه دچار حریق شد که پس از سه ساعت و نیم تلاش آتش نشانان برای مهار آتش، 15 طبقه ساختمان به طور کامل فروریخت.
شفا آنلاین>بیمه و بانک>خسارت های جانی و مالی ناشی از ریزش ساختمان پلاسکو تهران در پنجشنبه گذشته، همت شرکت های بیمه برای کمک رسانی به آسیب دیدگان و جبران بخشی از لطمه ها را می طلبد.

به گزارش شفا آنلاین، ساختمان تجاری پلاسکو در محدوده خیابان جمهوری تهران ساعت 8 صبح سی ام دی ماه دچار حریق شد که پس از سه ساعت و نیم تلاش آتش نشانان برای مهار آتش، 15 طبقه ساختمان به طور کامل فروریخت.
در این حادثه چندین آتش نشان به همراه برخی کسبه این مجتمع زیر آوار ماندند که عملیات آواربرداری و جست و جوی پیکر جانباختگان هنوز ادامه دارد.
همچنین یک هزار و ٢٠٠ واحد در مجتمع تجاری پلاسکو وجود داشت که براساس آمارها 560 واحد، فعال بود. 15 هزار میلیارد ریال خسارت به این واحدها وارد شده است و سه هزار کارگر نیز بیکار شدند.
بخش زیادی از کسبه این ساختمان در صنف تولیدکنندگان و فروشندگان پیراهن بودند که 99 درصد آنان از این واحدها به عنوان «مرکز پخش» استفاده می کردند. 180 واحد در این ساختمان تولیدکننده و فروشنده دیگر اقلام بودند.
در این ساختمان 400 واحد پیراهن دوز، 6 واحد کشباف، هشت واحد صنف خیاطان و 20 واحد تولیدی کفش فعال بود.
برای جبران خسارت های وارد شده شرکت های بیمه اقدام هایی انجام دادند.
رییس کل بیمه مرکزی چهارم بهمن ماه اعلام کرد: 35 درصد واحدها یعنی ٢١٠ واحد در ساختمان تجاری پلاسکو بیمه آتش سوزی بودند و 14 شرکت بیمه ای در این زمینه درگیرند.
«عبدالناصر همتی» خسارت وارد شده را 490 میلیارد ریال برآورد کرد و گفت: قهرمانان آتش نشان نیز پوشش بیمه ای عمر، تکمیلی و بیمه مسوولیت دارند که پس از محرز شدن، پرداخت می شود.
در همین پیوند، مدیرعامل بانک شهر اعلام کرد: بیمه شهر وابسته به این بانک بر پایه بیمه نامه ای که با سازمان آتش نشانی دارد، کامل ترین بیمه عمر و حوادث را برای این سازمان و آتش نشانان فراهم کرده است.
به گزارش مرکز ارتباطات و روابط عمومی بانک شهر، «حسین محمد پورزرندی» افزود: آتش نشانان، سازمان آتش نشانی و ماشین های این سازمان، زیر پوشش این بیمه نامه قرار دارند.
پورزرندی گفت: تاکنون شمار دقیق شهیدان و همچنین میزان خسارات این حادثه مشخص نشده است که به طور حتم پس از برآورد هزینه‌ها، اقدام های لازم در این زمینه صورت می گیرد.
وی اعلام کرد: بانک شهر پس از این حادثه در نامه‌ای به شهردار تهران اعلام آمادگی کرده است با همه توان برای جبران خسارت ها و همدردی با خانواده شهیدان آتش نشان همکاری داشته باشد.
شرکت بیمه البرز نیز خسارت یکی از زیاندیدگان حادثه پلاسکو را به مبلغ یک میلیارد و 700 میلیون ریال پرداخت کرد.
به گزارش روابط عمومی این بیمه، بیمه البرز در همان ساعت های اولیه پس از وقوع حادثه آتش‌سوزی پلاسکو با تشکیل ستاد ویژه ای به تشکیل پرونده، بررسی و محاسبه میزان خسارت وارد شده به بیمه‌گزاران زیاندیده خود را آغاز کرد و نخستین چک خسارت را در کمتر از یک هفته به یکی از واحدهای تجاری زیر پوشش، پرداخت کرد.
معاون فنی بیمه البرز نیز در این زمینه گفت: سازه این ساختمان در سال های 1391 و 1392 به مدت دو سال زیر پوشش بیمه آتش سوزی و خطرات طبیعی بیمه البرز قرار داشت.
«احمد صفرزاده» افزود: از سال 1392 پس از بازدید کارشناسان ارزیاب شرکت بیمه البرز و به علت رعایت نشدن برخی توصیه های ایمنی از سوی مالک این ساختمان، بیمه نامه تمدید نشد.
صفرزاده اعلام کرد هنگام آتش سوزی ساختمان پلاسکو، 11 واحد این ساختمان زیر پوشش بیمه آتش سوزی قرار داشت.
به گفته وی، دیروز و امروز به 2 واحد که در برج اصلی تخریب شده بودند، 2میلیارد ریال خسارت پرداخت شد.
وی افزود: 9 واحد دیگر بین طبقات یک تا سه قسمت پشتی ساختمان پلاسکو واقع در خیابان منوچهری قرار داشتند که آسیب جدی ندیده اند و به محض پاکسازی محل، بیمه البرز ارزیابان خود را برای ارزیابی خسارت و تشکیل پرونده و پرداخت خسارت احتمالی به محل اعزام می کند.
معاون فنی بیمه البرز گفت: خرید بیمه آتش سوزی پس از حادثه پلاسکو 500 برابر افزایش نشان می دهد.
وی افزود: بیشتر کسانی که در روزهای اخیر به شرکت‌های بیمه برای انعقاد قرارداد بیمه آتش سوزی مراجعه می کنند از صاحبان حرفه‌های خرد هستند.
صفرزاده یادآوری کرد: بر مبنای قانون، فعالان اقتصادی مکلفند مسئولیت هر نوع خسارت و حوادث ناشی از فعالیت شغلی خود را که ممکن است به افراد دیگر وارد کنند، زیر پوشش بیمه مسئولیت قرار دهند و اگر در بروز حادثه بر مبنای نظر مراجع قضایی، مقصر حادثه بیمه‌نامه نداشته باشد و مقصر قلمداد شود، موظف است به تنهایی، خسارت زیاندیدگان را جبران کند.
همچنین معاون فنی مدیرعامل بیمه آسیا در امور بیمه اموال اعلام کرد تا ششم بهمن ماه (امروز) 52 پرونده مربوط به واحد های آسیب دیده در آتش سوزی ساختمان پلاسکو تشکیل شده است.
به گزارش روابط عمومی این بیمه، «فرامرز خجیر» گفت: با توجه به لزوم تکریم بیمه گذاران و پرداخت سریع خسارت به واحد های زیر پوشش، 40 میلیارد ریال در 30 فقره چک به زیاندیدگان آتش سوزی ساختمان پلاسکو پرداخت شد.
وی با تاکید بر استفاده صنوف از پوشش های مناسب و کافی برای واحد های تجاری و تولیدی افزود: صنوف کشور می توانند با پرداخت حداقل حق بیمه از انواع بیمه نامه های آتش سوزی با تسهیلات و شرایط ویژه بهرمند شوند.
مدیرعامل و رییس هیات مدیره بیمه ایران نیز اعلام کرد: نزدیک به یکصد واحد از واحدهای تولیدی و تجاری ساختمان پلاسکو زیر پوشش بیمه آتش سوزی و خطرات تبعی بیمه ایران بودند.
به گفته «محسن پورکیانی»، سرمایه زیر پوشش بیمه این واحدها متفاوت و از یک میلیارد و 500 میلیون تا 10 میلیارد ریال بوده است.
بیمه ایران اعلام کرد تا شامگاه پنجم بهمن ماه بیش از 128 میلیارد ریال به 67 واحد زیاندیده ساختمان پلاسکو پرداخت شد و رسیدگی به سایر پرونده واحدهایی که تخریب نشده است به اجازه مسئولان برای بازدید محلی نیاز دارد.
برچسب ها: بیمه ، پلاسکو ، بیمه البرز
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: