کد خبر: ۱۳۹۴۱۶
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۰ - ۰۴ بهمن ۱۳۹۵ - 2017January 23
امان الله قرایی مقدم معتقد است این فاجعه یک پیام جامعه شناسانه بزرگ به ملت ایران داشت و آن هم همدردی و کمک رسانی مردم در این واقعه بود.
شفاآنلاین>اجتماعی>فاجعه تخریب ساختمان پلاسکو حواشی بسیاری داشت، یکی از مهم ترینش شاید که بسیار درباره آن صحبت به میان آمد و در تذکرات مسئولان حاضر در حادثه مدام تاکید می شد حضور مزاحم مردم در صحنه ها بود.

به گزارش شفاآنلاین،نقشی که بسیاری به آن سابقه می دادند و مردم را تنها مزاحم در امدادرسانی می خواندند، مثال های دیگری هم در این باره زده شد اینکه مردم در این حادثه تنها تماشاگرند و عطوفت و مهربانی رنگ باخته است و غیره ... حتی یکی از مسولان شهری در برنامه زنده تلویزیونی رسما مردم را باعث کشته شدن آتش نشانان دانست. اما حالا امان الله قرایی مقدم جامعه شناس شهری از منظری اجتماعی معتقد است نه تنها مهربانی و عطوفت مردم رنگ نباخته بلکه این جماعت حاضر مزاحم در محل یک اقلیت بودند و باید به نقش پر رنگ مردمی در این فاجعه هم پرداخته شود.

هشتگ های بسیاری در رد حضور مردم در فضای مجازی چرخیده است، عکس های بیشمارتری از این حضور آزاردهنده هم روی خروجی خبرگزاری ها بارگذاری شده ، کاریکاتور های فراوانی در صفحات روزنامه ها نقش بسته و اظهارنظرهای متفاوتی هم در این باره نقل شده است اما امان الله قرایی مقدم معتقد است «این فاجعه یک پیام جامعه شناسانه بزرگی داشت که اتفاقا کمتر به آن توجه شد.» این جامعه شناس در این باره می گوید : نباید حضور اقلیتی را دید که تنها جنون دیده شدن دارند و تصاویر خود را برای خودشیرینی برخی از رسانه های داخلی و خارجی در محل ثبت می کنند، بلکه می توان به همدردی میلیونی مردم ایران اشاره کرد.

او می گوید این فاجعه یک پیام جامعه شناسانه بزرگ به ملت ایران داشت و آن هم همدردی و کمک رسانی مردم در این واقعه بود. حذف مردم از این اتفاق می تواند پیامدهای ناگوار بسیاری داشته باشد. این نکته کاملا مورد تاکید است که حضور مردم در این فاجعه در ساعات اولیه تنها مزاحمت برای امدادرسانی بوده است اما شاید بد نباشد کمی هم مردم را محق بدانیم و حداقل تمام تقصیرات را به دوش آنها نگذاریم.

این جامعه شناس معتقد است «همدردی و کمک مردم از جای جای ایران و حتی جهان نشان می دهد عطوفت مردم در هنگام چنین فجیعی نه تنها رنگ نباخته بلکه پر رنگ تر شده است.»جام جم آنلاین


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: