کد خبر: ۱۳۹۳۰۵
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۰ - ۰۳ بهمن ۱۳۹۵ - 2017January 22
با حضور وزیر بهداشت:
سید حسن هاشمی اظهارکرد: اجرای راهنماهای بالینی باعث وحدت رویه در جامعه پزشکی و در محاکم قضایی می شود و خدمات سلامت را عادلانه تر می کند البته ابلاغ این دستورالعمل ها بخش کوچکی از کار است و بخش عمده کار اجرای آن است که نیازمند زیرساخت های آموزشی و تربیت نیروی انسانی است.
شفاآنلاین>سلامت>وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی امروز اولین راهنمای استانداردسازی خدمات سلامت را ابلاغ کرد و گفت: 200 راهنمای بالینی تدوین شده و روزهای آینده اجرای آن به سراسر کشور ابلاغ می شود.

به گزارش شفاآنلاین،سید حسن هاشمی روز یکشنبه در مراسم ابلاغ 200راهنمای بالینی در وزارت بهداشت گفت: مهمترین نفع راهنماهای بالینی ارتقای کیفیت خدمات سلامت، کاهش خطاهای پزشکی و افزایش ایمنی بیماران است و البته حجم زیادی از هزینه های اضافه تشخیصی و درمانی نیز صرفه جویی می شود.
وی گفت: اجرای راهنماهای بالینی باعث وحدت رویه در جامعه پزشکی و در محاکم قضایی می شود و خدمات سلامت را عادلانه تر می کند البته ابلاغ این دستورالعمل ها بخش کوچکی از کار است و بخش عمده کار اجرای آن است که نیازمند زیرساخت های آموزشی و تربیت نیروی انسانی است.
هاشمی افزود: اجرای دستورالعمل و راهنماهای بالینی به زور و با بخشنامه امکانپذیر نیست ضمن اینکه نمی توانیم اجتهاد پزشکان را نادیده بگیریم و در کشورهای توسعه یافته ای که پروتکل های بالینی را اجرا می کنند نیز آزادی عمل پزشکان را به کلی نفی نمی کنند.
وزیر بهداشت ادامه داد: برای اجرایی شدن راهنماهای بالینی و ضمانت اجرایی آن نیاز به قانون داریم.
وی گفت: برای اجرای راهنماهای بالینی باید نقش عوامل مشوق و بازدارنده از جمله بیمه ها را در نظر بگیریم و با استفاده از مشوقهای مالی رفتارسازی کنیم و بدانیم که با نصیحت و اجبار نمی توانیم راهنماهای بالینی را اجرا کنیم.
وی ادامه داد: بیمه ها نباید دستورالعمل های بالینی را سلیقه ای اجرا کنند و به بهانه صرفه جویی مرتب به اسناد پزشکی کسورات بزنند در این صورت جامعه پزشکی در مقابل آنها قرار می گیرند.
وزیر بهداشت گفت: برای موفقیت در این مسیر باید کل نگر باشیم جزئی نگر نباشیم و بدانیم که تغییر رفتار نیازمند گذشت زمان است.
هاشمی ادامه داد: یکی از الزامات اجرای درست گایدلاین های بالینی این است که همه منابع سلامت اعم از اعتبارات طرح تحول سلامت و بیمه ها را در یک کاسه جمع کنیم و بتوانیم با تجمیع منابع به درستی آن را مدیریت کنیم.
وی گفت: اگر تجمیع منابع سلامت اتفاق نیفتد در سالهای آینده باز هم باید چنین جلساتی بگذاریم و برای اجرای راهنماهای بالینی بحث کنیم، تجربه ای که در گذشته نیز وجود داشته است و نباید بگذاریم تکرار شود.
هاشمی ادامه داد: جامعه پزشکی باید بداند منابع کشور محدود است و انتظارت مردم نیز از نظام سلامت بالا و بیش از درآمد دولت است و نمی توانیم در حد کشورهای اروپایی که درآمدشان سرانه شان چندین برابر ایران است هزینه کنیم.
وی گفت: اجرای راهنماهای بالینی فقط در صورتی اجرا می شود که سازمان نظام پزشکی، انجمن هایپزشکی، جامعه پزشکی، اعضای بورد تخصصی و اساتید دانشگاهها همراهی کنند.
راهنمای بالینی، دستورالعملی است که روش درمان و مسیر. میزان استاندار تجویز دارو، آزمایش و تصویربرداری را برای تشخیص و درمان یک بیماری مشخص می کند.
وزیر بهداشت امروز به عنوان نمونه راهنمای بالینی درمان بیماری رنیوپاتی دیابت را ابلاغ کرد و قرار است حدود 200 راهنمای بالینی و دستورالعمل استاندارد خدمات تشخیصی و درمانی دیگر در روزهای آینده با امضای وزیر بهداشت به همه مراکز درمانی کشور ابلاغ شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: